Internet

Návštěvníku, vítej v rubrice internet. Novinky ze světa internetu, co hýbe světem? Snažíme se být u všeho první a přinést zajímavé zprávy právě z tohoto odvětví. Nebo se spíše zaměřuješ na mobilní hardware, mobilní software či smartphony? Nechybí ani rubrika o tabletech s Androidem či systémem Apple iOS. Můžete také nahlédnout do sekce tiskových zpráv společností, které také agregujeme. Hezký den přeje FreeBit.cz!

Online startuje i Oktagon 12 v Bratislavě. Jak sledovat MMA zápasy?

Oktagon 12 startuje právě dnes (8.6.2019) a vy můžete být u toho. Z pohodlí domova nebo v Bratislavě. Hlavním lákadlem na kartě bude Gábor Boráros, Attila Végh nebo Muradov. Zápasy v kleci startují od 18:00 v Bratislavě. Hlavní karta zápasů je plánována na 20:00. Francouzská kráska Ricignuolo a její další bitva před československým publikem. První zápas hlavní karty. Nezastavitelná Češka (Rodová) s nebezpečnou Švédkou (Holm). Kdo vyhraje a kdo skončí jako poražený se dozvíme už dnes večer.

Nebude chybět ani souboj Východu se Západem. Potvrdí MMA zápasník Ryšavý roli favorita na titul nebo se z podceňovaneho Daňka stane šampion? Uvede se v dobrém zápasnickém světlě i Nikoleta Domoráková, která se do oktagonu postaví poprvé na jednu z největších akcí vůbec? Přenos začíná od 18:00 večer, buďte u toho s námi.

Online startuje i Oktagon 12 v Bratislavě. Jak sledovat MMA zápasy?
Startuje Oktagon 12. Jak sledovat MMA zápasy? (Zdroj: oktagonmma.cz)

Oktagon 12 můžete sledovat v TV nebo online

MMA událost můžete sledovat online nebo na svých televizorech prostřednictím O2 TV Sport (pouze hlavní karta). Pokud se na zápasy chcete přijít podívat na živo, za vstupenky si připravte 19 euro nebo za VIP až 399 eur (exkluzivní výhled na zápasy, dostanete tričko nebo se projdete v zázemí bojovníků, fotografie s vítězem a další…). Pokud nemáte vstupenky, nevadí. Oktagon 12 online bude živě a ani vy, co nejste na stadionu Ondřeje Nepely si přijdete na své. Primárně má práva na stream MMA zápasů O2 TV Sport včetně televize JOJ Plus. Hlavní livestream je plánovaný na Oktagon TV.

OKTAGON MMA je největší Česko-Slovenská organizace, která pořádá turnaje bojových sportů u nás. Zakladatelé a zároveň jeho majitelé jsou Pavol Neruda a Ondřej Novotný.

Sportovní přenos lze sledovat na televizi O2 TV Sport nebo si zakoupit livestream přímo na stránkách Oktagonu v předprodeji za 6,99 euro (v den utkání 9,99 euro). Online zápasy jsou postavené na PPVpay per view (plať za shlédnutí). Hlavní karta bude vysílána na lineární televizi JOJ Plus jako minulý Oktagon 11. Všechny odbojované zápasy pak budou ze záznamu za několik dní na YouTube.



Karta bojovníků Oktagonu v Bratislavě

  • ATTILA VÉGH (32 – 8 – 2) : VIRGIL ZWICKER (16 – 9 – 1)
  • SAMUEL KRIŠTOFIČ (10 – 3 – 0) : FERNANDO GONZALEZ (9 – 2 – 0)
  • GÁBOR BORÁROS (16 – 6 – 0) : JAN JANKA (8 – 4 – 0)
  • MÁTÉ KERTESZ (7 – 1 – 0) : ROBERT BRYCZEK (9 – 2 – 0)
  • VERONIKA RODOVÁ (3 – 1 – 0) : CORNELIA HOLM (2 – 1 – 0)
  • MAKHMUD MURADOV (20 – 6 – 0) : ALBERTO PEREIRA (13 – 3 – 0)
  • ĽUDOVÍT KLEIN (13 – 2 – 0) : WILIAN LIMA (13 – 1 – 0)
  • KAROL RYŠAVÝ (6 – 1 – 0) : SAMUEL DAŇKO (3 – 0 – 0)
  • ROLAND PARADEISER (8 – 5 – 0) : MATEUSZ LEGIERSKI (2 – 0 – 0)
  • CLARA RICIGNUOLO (2 – 2 – 0) : NIKOLETA DOMORÁKOVÁ (0 – 0 – 0)

Watchtime a peníze na YouTube. Co vše ovlivňuje reklamy a tvůrce?

Když jsem se začal zajímat o YouTube, našel jsem informace o tom, jak YouTube nabízí obsah a jak určuje dohledatelnost a doporučování videí. YouTube je postavené na systému Content ID, jedná se o automatizovaný algoritmus, který určuje a spravuje autorská práva ve videích. Není to ledajaký algoritmus, jeho vývoj stál dost financí. Přesněji se jednalo o částku převyšující rozpočet 100 milionů dolarů (USD). Dodnes jej Google piluje k dokonalosti. Jeho úspěšnost se obecně pohybuje kolem 96%, což je na automatizovaného robota více, než dost. Google je komerční firma a tak na YouTube sleduje i watchtime, tedy dobu, jakou uživatelé vydrží sledovat určité video.

Může do něj dát tedy více reklam? Určitě ne. Reklamy si tam totiž vkládají sami tvůrci obsahu. Důležitým parametrem pro vložení reklamy do videa je minimální počet 1 000 sledujících na kanálu. Druhý parametr je minimální celkový watchtime 4 000 hodin za poslední rok. Zpracování přihlášek do partnerského programu YouTube aktuálně trvá déle než měsíc. Existují nějaké další podmínky pro vstup do partnerského programu? Žijete v zemi, kde je partnerský program YouTube k dispozici. Máte více než 1000 odběratelů, o tom, zda mohou být nakoupeni se nepíše.

Watchtime a peníze na YouTube. Co vše ovlivňuje reklamy a tvůrce?
Watchtime a peníze na YouTube. Co vše ovlivňuje reklamy a tvůrce?

Pokud vám nebylo 18 let, je nutné se nechat zastoupit osobou, které už 18 bylo. Peníze se nevyplácí prostřednictvím samotného YT účtu. Vyplatit si je můžete pouze přes službu Googlu – AdSense. Pokud máte peníze z webových prezentací, určitě víte, o co se jedná. Požádat o samotnou kontrolu a monetizaci můžete zde: pokud jste ve YouTube Studiu, klikněte na Další funkce a zpeněžení. Tam uvidíte, zda máte účet řádně napojený do AdSense a splnili jste podmínky. Výdělek na YT ohrozil tzv. článek 13, jež měl omezit tvůrce obsahu. Nyní se skrývá pod článkem 17.

Reklamní formáty reklam na YouTube

YouTube má hned několik reklamích formátů. Některé jdou přeskočit, některé né. Sám autor videa si může určit, jaké reklamy v jakém videu zobrazí. První jsou obsahové reklamy. Většinou se zobrazují vpravo od videa, které přehráváte. V určitých případech se mohou zobrazit i pod samotným videem. Dalším prvkem ve videích jsou reklamy, které jsou transparetní. Většinou se umísťují do spodní části videa. Jedná se o textové nebo grafické reklamy, které doplňují obsah.

Watchtime, neboli čas shlédnutí videa nebo celého kanálu. Čas, který stráví uživatel nad jedním videem po jeho vypnutí nebo skončení.

Na transparentní reklamy navazují reklamy, které lze přeskočit. Ty může divák po 5 sekundách přeskočit. Tyto reklamy překrývají celé video, lze je umístit před nebo za obsah. Tvůrce videoobsahu je může vložit i do samotného videa v rámci mikrospotů. Pokud reklamu přeskočíte, tvůrce nedostane nic nebo jen mizivou část výdělku. Reklamy jsou v délce 15-45 sekund dle lokálních či regionálních standardů. Samotné mikrospoty určitě znáte. Jedná se o krátké reklamy před videem v délce šesti sekund. Jedná se o nepřeskočitelné reklamy, které musíte shlédnout.

YouTube jako jediná platforma uvažovala o tom a prosadila tyto reklamy dvě za sebou. Podle testů sledující akceptovali lépe skutečnost toho, že je další reklama ve videu nebude obtěžovat. Poslední možností reklamy na YouTube jsou sponzorované karty. Ty mohou obsahovat obsah, jež se vztahuje k videu. Divákům se na několik sekund zobrazí upoutávka na tuto kartu. Tyto karty mohou i procházet.

YouTube money, předplatné a reklamy u videa?

YouTube i autoři, kteří nahrávají obsah na tuto platformu žijí z reklam. Pokud se tedy nebavíme o předplatném, které YouTube před nedávnem zavedlo i v České republice. YouTube bez reklam a zdarma by chtěl samozřejmě každý. Předplatné služby YouTube Premium zahrnuje přehrávání bez reklam, na pozadí a offline.

V balíčku je i YouTube Music a také přístup k pořadům YouTube Originals. Po skončení zkušebního období zdarma je za 179 Kč měsíčně. Pokud se divák dívá prostřednictvím předplatného, peníze z výdělku jsou samozřejmě z něj. Všechny tyto reklamy jdou dávat do videí o délce minimálně deset minut. Takže si to tedy shrneme. Potřebujete minimálně 1000 sledujících, videa musí mít minimálně 4 000 hodin shlédnutí za poslední rok a musí vám být 18 let. Podmínkou je AdSense účet.

Algoritmy, určování a doporučování obsahu a watchtime?

Částečně jsem odběhl od tématu doporučování a toho, zda watchtime určujě úspěšnost videa. Ano, čas, který lidé sledují určitá videa má za následek doporučování obsahu. Roli hraje i historie účtu samotného. Umístění reklam je na bedrech samotného tvůrce. Nicméně, YouTube tam poté reklamy může umístit a vydělávat. Lidé často klikají na palec dolů a diví se, že jim algoritmus doporučuje další videa z kanálu. Ano, každá interakce se počítá. Ať už pozitivní komentářem nebo palcem nahoru. Tak negativní palcem dolů. Interakce uživatele může video posunout zase o něco dále. Hlavně sdílením obsahu. Tím se YouTubu otevřou další vrátka k dalším návštěvníkům a začíná virální kolotoč. Pokud nechcete, aby se vám na zdi zobrazovala další videa, zablokujte si daný kanál. Tím se vyhnete dalšímu doporučení obsahu.

Jak sledovat Oktagon 12 online? Podívejte se na livestream z Bratislavy

Oktagon 12 v Bratislavě představí mnoho nových zápasníků bojových sportů i české hvězdy MMA. Včetně bývalého reprezentanta Bellatoru, Attilu Végha. Pokud se však těšíte na livestream nebo chcete sledovat Oktagon 12 online, pohodlně se usaďte ke svým televizorům. Informace vám přineseme. Oktagon je odnož amerického UFC, kde ve smíšeném boji bojují dva muži nebo dvě ženy. Většinou jsou pravidla nastavena na kombinaci bojových sportů bez zbraně.

Mezi nejlepší bojovníky světa patří například Demetrious Johnson, Jon Jones, Georges St-Pierre, Stipe Miocic, Cain Velasquez nebo Fjodor Jemeljaněnko. Na české scéně je tahounem Karlos Vémola (London Shootfighters) nebo Jiří Procházka, který vyhrál titulový zápas v japonské soutěži Rizin.

Jak sledovat Oktagon 12 online
Jak sledovat Oktagon 12 online? Podívejte se na livestream (Zdroj: oktagonmma.cz)

Oktagon se vrací 8.6.2019 od 18:00 do Bratislavy na zimní stadion Ondřeje Nepely. Jako hlavní zápas je na tiketech Attila Végh – největší hvězda MMA na Slovensku a šampión Bellatoru. Po zranění nohy se po devíti měsících v kleci objeví diváky milovaný Gábor Boráros. Ženskou hvězdou turnaje bude Veronika Rodová. Její poslední zápas na stadionu Ondřeje Nepely si na videoportálu YouTube pustilo online více jak 920 tisíc lidí. Ta však ale ještě nemá na kartě oficiální soupeřku (už ano, více karta bojovníků dole). Stejně tak je tomu na straně uzbeckého zápasníka Makhmuda Muradova. Muradov podepsal s Oktagonem smlouvu na čtyři zápasy.

OKTAGON MMA je největší Česko-Slovenská organizace, která pořádá turnaje bojových sportů u nás. Zakladatelé a zároveň jeho majitelé jsou Pavol Neruda a Ondřej Novotný.

Kde sledovat Oktagon 12 (online nebo TV)?

Tuto MMA událost můžete sledovat online nebo na svých televizorech. Pokud se na zápasy chcete přijít podívat, za vstupenky si připravte 19 euro nebo za VIP až 399 eur (exkluzivní výhled na zápasy, dostanete tričko nebo se projdete v zázemí bojovníků, fotografie s vítězem a další…). Pokud nemáte vstupenky, nevadí. Oktagon 12 online bude živě a ani vy, co nejste na stadionu Ondřeje Nepely si přijdete na své. Primárně má práva na stream O2 TV. Sportovní přenos lze sledovat na O2 TV Sportu nebo si zakoupit livestream přímo na stránkách Oktagonu v předprodeji za 6,99 euro (v den utkání 9,99 euro). Online zápasy jsou postavené na PPVpay per view (plať za shlédnutí). Hlavní karta bude vysílána na lineární televizi JOJ Plus jako minulý Oktagon 11. Všechny odbojované zápasy pak budou ze záznamu za několik dní na YouTube.

Jak sledovat Oktagon 12 online

Oktagon 12 v Bratislavě: karta bojovníků

  • ATTILA VÉGH (32 – 8 – 2) : VIRGIL ZWICKER (16 – 9 – 1)
  • SAMUEL KRIŠTOFIČ (10 – 3 – 0) : FERNANDO GONZALEZ (9 – 2 – 0)
  • GÁBOR BORÁROS (16 – 6 – 0) : JAN JANKA (8 – 4 – 0)
  • MÁTÉ KERTESZ (7 – 1 – 0) : ROBERT BRYCZEK (9 – 2 – 0)
  • VERONIKA RODOVÁ (3 – 1 – 0) : CORNELIA HOLM (2 – 1 – 0)
  • MAKHMUD MURADOV (20 – 6 – 0) : ALBERTO PEREIRA (13 – 3 – 0)
  • ĽUDOVÍT KLEIN (13 – 2 – 0) : WILIAN LIMA (13 – 1 – 0)
  • KAROL RYŠAVÝ (6 – 1 – 0) : SAMUEL DAŇKO (3 – 0 – 0)
  • ROLAND PARADEISER (8 – 5 – 0) : MATEUSZ LEGIERSKI (2 – 0 – 0)

Zápas století online: Attila Végh vs. Karlos Vémola

Velké přání slovenských i českých fanoušků bylo vyslyšeno. V kleci OKTAGONu se střetnou dva velikáni – Karlos „Terminátor“ Vémola a Attila „Pumukli“ Végh. MMA zápas století je unikátní. Jedná se o setkání dvou legend, dvou národů, ale především neopakovatelná sportovní událost. Kurzové sázky budou vyrovnané, ale určitě se do komentářů můžete podělit o své tipy na vítěze.

Již za námi: Jak sledovat Oktagon 11 online? Podívejte se na livestream z Ostravy

Attila Végh je technický bojovník, spíše ve stoje. Narodil se na Slovensku (Dunajská Streda). Měří 196 cm. Jeho taktika bude s Vémolou stát, a ubírat mu „kyslík“ ve stoje direkty. Karlos Vémola ve stoje určitě nechce být. Jeho taktika bude do slova „uválet“ bojovníka na zemi. Jeho chuťovkou je half-gard na zemi, kdy je obkročmo na jedné straně protivníka. Máte tipy, jak celý zápas dopadne? Vémola se narodil v Olomouci ale už dlouhá léta žije v Londýně. Měří 183 cm.

MMA zápasníci Oktagonu dle váhy

Vážení a váha zápasníků při boji hraje velkou roli, proto jsou zápasníci rozděleni do několika váhových kategorií. MMA zápasníci jsou dle pravidel rozděleni do několika vah: muší váha (flyweight) – do 56 kg, bantamová váha (bantamweight) – do 61 kg, pérová váha (featherweight) – do 66 kg, lehká váha (lightweight) – do 70 kg, welterová váha (welterweight) – do 77 kg, střední váha (middleweight) – do 84 kg, polotěžká váha (light-heavyweight) – do 93 kg a těžká váha (heavyweight) – do 120 kg.

Zajímavosti o seriálu Hra o trůny. Je plný drsných záběrů a lásky

Hra o trůny: TOP 10 zajímavostí, které jste netušili. Hra o trůny je bezpochyby jedním z nejúspěšnějších seriálů současnosti. Momentálně se vysílá finální osmá řada a miliony fanoušků s napětím čekají, jaké budou osudy jejich oblíbených hrdinů. Ještě než se však dozvíme, kdo nakonec ukořistí trůn, podívejme se na deset zajímavostí o tomto seriálu, které jste předtím netušili. Víte třeba, že soundtrack k seriálu byl nahráván v Praze? Nebo, že snad v každé epizodě se vyskytuje slovo „čest“ [angl. honor]? A víte, že železný trůn je ve skutečnosti ze dřeva?

Manžel na jedničku: Když herečka Emilia Clarke (Daenerys Targaryen) poprvé potkala Jasona Momou, který v první sérii ztvárnil jejího manžela, Momoa se na ni vrhl s výkřikem “Ženuško!” a samým nadšením ji povalil na zem. Tomu se říká náklonnost na první setkání!

Padla na jednotku. Herec Tyriona a spousta cen

Jediná volba: Zatímco o většinu rolí v seriálu se strhla pranice, Peter Dinklage, který hraje diváckého oblíbence Tyriona Lannistera, byl na tuto roli jasnou – a jedinou – volbou tvůrců seriálů. A že zvolili správně, dokazuje i množství hereckých cen (Emmy), které Dinklage za svoje ztvárnění Tyriona získal.

Zajímavosti o seriálu Hra o trůny. Je plný drsných záběrů a lásky
Zajímavosti o seriálu Hra o trůny. Je plný drsných záběrů a lásky

Divoška Ygritte a Jon Snow (Jon Sníh)

Láska v seriálu i v reálu: Divoška Ygritte a Jon Snow tvořili jeden z ikonických párů seriálu. Jiskřilo to však mezi nimi i ve skutečnosti, a jejich představitelé Rose Leslie a Kit Harington se dali dohromady. Harington svou přítelkyni v září 2017 požádal o ruku a 23. června 2018 se vzali ve Skotsku. Ačkoliv tak jejich hrdinům láska v seriálu nevydržela, zdá se, že ve skutečném světě by tato romance přece jen mohla mít šťastný konec.

Vynálezce záchodu: Když už je řeč o Kitu Haringtonovi, není bez zajímavosti, že jeden z jeho předků, John Harington, působil na dvoře královny Alžběty I. – a také vynalezl splachovací záchod. Proto se také splachovacímu záchodu občas ve Velké Británii říká “the john”.

Rudá kněžka místo Cersei: Evropská herečka Carice van Houten, která hraje Rudou kněžku, si mohla původně zahrát Cersei Lannister. Van Houten dostala nabídku zúčastnit se castingu na tuto roli, ale protože zrovna točila film a neměla čas, nakonec z toho sešlo.

Svět Hry o trůny je pořádně drsný

Kolik že je ti let?: Svět Hry o trůny je pořádně drsný, obzvlášť když jste sotva dítě. Všichni sourozenci Starkovi jsou tak například v seriálu o něco starší než v knižní předloze. Na začátku románové série je Jonovi 14, Sanse 11, Aryi 9, Branovi 7 a Rickonovi pouhé tři roky. V úvodu seriálu nicméně bylo Jonovi 17, Sanse 13, Aryi 11, Branovi 10 a Rickonovi šest let.

Fialové oči nevydržely: Jednu ze změn oproti knižní předloze kromě navýšení věku postav představuje rovněž úprava jejich vzhledu. Daenerys Targaryen se v románech pyšní fialovýma očima. Ty však v seriálu již neuvidíme. Emilia Clarke a její bratr Viserys hraný Harry Lloydem původně nosili fialové kontaktní čočky, ale tvůrci seriálu se rozhodli, že čočky negativně ovlivňovaly schopnost herců vyjadřovat emoce hrdinů.

Jak sledovat Hru o Trůny online? Podívejte se na seriál Game of Thrones

Jazykové lekce online: Pokud máte volnou chvíli a chtěli byste se ještě více ponořit do světa seriálu, můžete se pustit do studia jednoho z jazyků, jímž se v Západozemí mluví. Jazyková výuková stránka a aplikace Duolingo nabízí kurz vznešené valyrijštiny.

Budeš se jmenovat Khaleesi: Komu by nestačilo studium jazyka, může svou lásku k seriálu vyjádřit i zvolením jména některého z hrdinů pro své dítě. V roce 2014 se například jméno Khaleesi umístilo na 755. místě v žebříčku nejpopulárnějších jmen v USA (v roce 2013 přitom získalo 1021. příčku). Ve Velké Británii se rovněž rozmohl trend pojmenovávat novorozence po hrdinech ze seriálu, a jména jako Khaleesi, Arya, Tyrion, Sansa, Brienne, Bran, Sandor a Theon získaly na oblíbenosti.

Nejvytíženější herec: A konečně, víte, kdo je nejvytíženějším hercem seriálu? Ačkoliv prvenství v počtu zahraných epizod drží Peter Dinklage, co do počtu ztvárněných rolí ho překonává velšský herec Ian Whyte. Whyte ztvárnil v seriálu hned čtyři úlohy – v první a druhé sérii si zahrál bílého chodce, v druhé sérii rovněž hrál Gregora Cleganea, ve třetí sérii se objevil jako bezejmenný obr a konečně v páté sérii hrál obra jménem Wun Wun.

Wikipedie je mnohojazyčná webová encyklopedie se svobodným obsahem

Wikipedie (anglicky a v mnoha dalších jazycích Wikipedia; název vznikl ze slov wiki a encyclopedia) je mnohojazyčná webová encyklopedie se svobodným (otevřeným) obsahem, na jejíž tvorbě spolupracují dobrovolní přispěvatelé z celého světa. Jejím cílem je tvorba a celosvětové šíření volně přístupných encyklopedických informací. Wikipedie existuje ve více než 270 jazykových verzích různého rozsahu, přičemž rozsah zhruba třetiny z nich je spíše symbolický.

Wikipedie je jedním z projektů nadace Wikimedia, s nimiž je vzájemně provázána. Ke koordinaci jednotlivých „wikiprojektů“ slouží projekt Meta-Wiki.

Wikipedie funguje na principu tzv. wiki, což znamená, že nový článek může vložit a libovolný článek může změnit (ať už pouze opravit překlep, zkorigovat věcnou chybu, článek výrazně rozšířit nebo zcela přepsat) takřka kdokoli s přístupem na web. Tato otevřenost ovšem s sebou nese také riziko nepřesností či tzv. vandalismu. Jedním ze základních pravidel prosazovaných uživateli je tzv. nezaujatý úhel pohledu – články musí nezaujatě prezentovat všechny podstatné názory na příslušné téma, aniž by některý vydávaly za jedinou objektivní pravdu. Požadavek na ověřitelnost údajů v článcích je uplatňován zejména u kontroverzních údajů a témat.

Wikipedie je mnohojazyčná webová encyklopedie se svobodným obsahem
Wikipedie je mnohojazyčná webová encyklopedie se svobodným obsahem

Wikipedie jako taková vznikla 15. ledna 2001

Zárodek Wikipedie vznikl v roce 1995, kdy programátor Ward Cunningham založil webové stránky nazvané WikiWikiWeb, které mohl upravovat každý jejich návštěvník – od té doby se podobných systémů, dnes označovaných jako wiki (havajské slovo pro „rychlý“, míněno stránky, na kterých může návštěvník cokoliv rychle opravit) objevilo velké množství. Velmi často jsou používány např. jako vnitrofiremní báze znalostí.

Jimmy Wales: „ Pamatuji si na ten první den. Kliknul jsem na odkaz „Editovat“ a napsal „Hello World“. “
— Jimmy Wales

Wikipedie jako taková vznikla 15. ledna 2001 jako doplňkový projekt k dnes již neexistující encyklopedii Nupedia, do které mohli přispívat jen odborníci. Zakladateli obou projektů byli Američané Jimmy Wales (přezdívaný Jimbo), internetový podnikatel, a Larry Sanger, filosof a informatik, který brzy z Wikipedie odešel. Wales 20. června 2003 založil podle zákonů státu Florida (USA) neziskovou nadaci Wikimedia, na kterou převedl autorská a vlastnická práva související s Wikipedií i sesterskými projekty. Sanger na konci roku 2004 rozpoutal diskusi článkem, v němž kritizoval anti-elitářství, které od spolupráce odrazuje experty, a v roce 2006 založil vlastní projekt Citizendium, který má tento nedostatek napravovat.

Každý den obslouží přibližně 60 milionů požadavků

Popularita Wikipedie vytrvale roste. Postupně vedle ní vzniklo také několik sesterských projektů. Wikipedie patří mezi nejpopulárnější referenční stránky na webu, každý den obslouží přibližně 60 milionů požadavků. V počtu návštěv byla v červnu 2013 na 7. místě mezi všemi internetovými stránkami. Německá verze Wikipedie byla vydána na CD a tisícistránkový výběr asi 20 000 článků německé Wikipedie byl ve spolupráci s respektovanou vydavatelskou skupinou Bertelsmann v září 2008 vydán také knižně Das Wikipedia-Lexikon in einem Band. Na Internetu existuje velké množství serverů, které kopii obsahu Wikipedie nabízejí za podmínek licence GFDL.

V květnu 2005 obsahovala Wikipedie dohromady přibližně 1,5 milionu článků, v listopadu 2006 přes 5,6 milionů a v dubnu 2008 již přes 10 milionů článků. V lednu 2019 měla Wikipedie přes 49,3 milionu článků. V roce 2011 proběhl fundraising a Wikipedie tak získala 20 milionů dolarů na svůj provoz a zůstává tak dále bez reklamních prostorů.

Zdroj: cs.wikipedia.org/Wikipedie

Král videoserverů. 5 věcí, které jste nevěděli o portálu YouTube

Možná, že se také díváte na videa na známém videoportálu YouTube. Je ale spousta informací, které o něm ještě nevíte. Věděli jste například, které video bylo na videoserver nahráno jako první? My vám teď přiblížíme tyto skutečnosti. 5 věcí, které jste nevěděli o YouTubu. YouTube je světoznámý portál především na sledování videí online. Informace o něm vás možná překvapí. Jak všichni víme, dnešní mládež jej primárně používá k výdělku na internetu. Inzeretni jako platformu pro promování svých produktů.

Neúspěšná seznamka. Projekt YouTube byl původně zamýšlen jako videoseznamka. Byl založen už v roce 2005, ale původní záměr se nesetkal s příliš velkým ohlasem. Proto se vše změnilo. Za touto změnou také stojí nespokojenost zakladatelů. Každý viděl na společném projektu spoustu nedostatků, a tak ho prostě hodili na jinou kolej.

Král videoserverů. 5 věcí, které jste nevěděli o portálu YouTube
5 věcí, které jste nevěděli o portálu YouTube

První video? Stádo slonů. Vždy je něco první a vždy je něco poslední. Ačkoliv bychom možná očekávali docela jiné téma, v případě portálu YouTube byl historicky prvním videem krátký snímek natočený v Zoo v San Diegu. Mohli jsme se kochat pohledem na stádo slonů indických. Video více než čtyři milióny shlédnutí. Sloni na sebe mohou být hrdí. Jejich sledovanost by se dala srovnat například s odhaleným ňadrem nějaké zapomenuté celebrity.

Nechybí ani humor. Také máte rádi kanadské nebo aprílové žertíky? Tak to si na YouTube přijdete na své. První nápad přišel už tři roky po založení portálu. Tehdy se jednalo o to, že každé video na domovské stránce Vás překvapilo tím, že bylo ve skutečnosti Rickroll. Což znamená, že jste se mohli dosyta vynadívat na hudební klip z roku 1987 (Ricky Astley). Zajímavé je, že se tento polozapomenutý zpěvák osmdesátek dostal opět částečně na výsluní. O rok později (2009) přišel YouTube s tím, že se obrátila celá stránka vzhůru nohama.

Jak rychle vydělat peníze na YouTube? Máme jednoduchý návod

Utajená hra na pozadí (videa). Jestliže splníte několik jednoduchých úkolů, můžete si na pozadí videa zahrát klasického hada (Snake). Jděte na domovskou stránku. Pusťte si některé doporučené video z hlavní nabídky. Dejte pauzu a na klávesnici současně zmáčkněte šipku nahoru a šipku doleva.

Na závěr trochu statistiky. Na portál YouTube přibývá každou minutu více než 100 hodin videa. Tento portál využívá více než miliarda uživatelů. Videa na YouTube jsou ve více než 75 jazycích světa. Což znamená 95% internetové populace.

Jak rychle vydělat peníze na YouTube? Máme jednoduchý návod

Chcete vědět, jak rychle a jednoduše vydělat peníze na videoportálu YouTube? Máme pro vás jednoduchý návod, jak si vydělat slušné peníze. Složte písničku a pošlete ji jako free do nějakého music portálu. Tím nahodíte udici, a bude nutné počkat. Dejte ji pod free – open source licenci a počkejte na první internetové vlaštovky. Pokud máte webstránky, které se alespoň částečně zabývají muzikou, jste výherce. V opačném případě můžete využít webstránky někoho jiného, nebo služby, která se tímto zabývá (Spotify nebo Deezer). Samozřejmě je nutné optimalizovat texty u skladeb. SEO je král. Máme tip – free song, volná muzika bez licence, song free na YouTube ale také třeba free YouTube song.

Teď přichází na řadu čekání na rybu se slušnou návnadou. Domluvte se s firmou, která má Content ID smlouvu. Nechte pomocí algoritmu vyhledat všechny vaše písničky ve videích na YouTube. Zjistíte, kolik YouTuberů si do svých videí dalo písničku s free licencí. Pokud se tak stane, můžete si na videa nárokovat autorská práva a zisky z reklamy jdou na váš účet. Tomu se říká velice rychle a bez práce vydělané peníze. Pokud Yůtůb pomocí chytrého algoritmu Content ID najde alespoň pár sekund v jakémkoliv videu, můžete si bez větších problémů nárokovat zisky z celého videa.

Jak rychle vydělat peníze na YouTube? Máme jednoduchý návod
Jak rychle vydělat peníze na YouTube? Máme jednoduchý návod

K problematice se vyjadřuje více YouTuberů

Může si YouTuber nárokovat autorská práva na video i pokud je licence na melodii nebo podkres free – tedy volně ke stažení a ke komerčnímu použití? To samozřejmě může, pokud videoportálu doloží, že se v době použití jednalo o dostupnou muziku ke stažení bez autorských práv. Většina tvůrců obsahu se však bojí a raději věnují výtěžek z reklam nárokované společnosti. Jedná se už samozřejmě o videa, která mají to nejlepší za sebou. Autorské právo však při většině případů vzniká hned po nahrání videa. Pokud dojde ke sporu, videoportál YouTube zisky nevyplácí ani jedné straně, zisky si nechá a poté je připíše straně, která spor vyhrála.

K problematice se vyjadřuje kdekterý YouTuber. „Já mám za poslední týden 2 copyright claimy na písničky, které jsem stahoval pod free licencí a na 1 písničku, na kterou jsem si licenci dokonce kupoval. Mám se odvolat? Mám to riskovat? Zatím chtějí jen prachy z reklam, ale autor písničky může nárokovat i plnohodnotný strike…“, dodává Stanislav Hruška z kanálu StandaShow.

Fakt uvažuju nad tím, že smažu z YouTube všechna videa, ve kterých se vyskytují písničky: 7 dní ve tmě, Vánoční vlog, Kingdom Come realita vs. hra, Letecký simulátor, Silvestr ve Varšavě… atd. Jsou zkrátka moc riziková. Pokud bych byl YouTuber, který dělá hlavně vlogy… hmmm… fakt bych přemýšlel, co dál. Rozhovory jsou naštěstí relativně safe.“

Přišel mi copyright claim, že jsem ve videu použil hudbu

Dalším z YouTuberů, který má velice podobné zkušenosti je kanál JdemeŽrát. „Přišel mi copyright claim, že jsem ve videu použil hudbu na kterou si nárokuje práva některá bulharská společnost s divným židovským jménem, tak si říkám, jak se to mohlo stát, veškerá hudba, kterou používáme je copyright free, hudba nemá majitele, tedy někdo tu hudbu samozřejmě napsal. Přišlo mi, že použitá hudba majitele má. Spadá pod společnost s divným jménem. Nicméně, člověk, který hudbu vydal, už má na svých stránkách upozornění, že člověk, který si nárokuje autorská práva – píseň nahrál na Spotify a Deezer, a tím odkazem oslovil YouTube. Což má vrámci služeb váhu…“, prohlásil na svém kanálu JdemeŽrát.

Video s celou problematikou najdete zde pod tímto odkazem. Ano, samozřejmě se nejedná o návod, ale o to, co vše jsou schopni lidé kvůli financím udělat. Vezmou volnou muziku, s kterou si dal někdo práci a monetizují jí. Jaký na to máte názor?

Instagram potvrdil na konferenci F8 skrytí lajků a privátní komunikaci

Instagram začal testovat další novinku v podobě skrytí počtu lajků (srdíček). To navazuje na další privátní změny, které Instagram i Facebook chystá. Dříve tyto platformy chtěli propojit mnoho lidí s mnoha příspěvky. Nyní se obě platformy začnou zaměřovat na úzký okruh uživatelů. To firmám sice sníží zisky, ale do budoucna se s těmito platformami může počítat. První testování začne v Kanadě. Pokud by jste si lajky chtěli spočítat, můžete. Vlastník si pak může na vyžádání počet lajků zjistit.

Určitě jste si všimli dalších novinek v designu kamery na Instagramu. Nebo změny designu mobilní aplikace na Facebook. Další průlomové změny budou však pokračovat i na desktop. Ten se výrazně zjednoduší a bude prakticky vypadat jako aplikace na tablet. Novinkou je „Dark Mode“ (tmavý mód) v Messengeru nebo propojení chatu v dceřiných aplikacích. Další novinky představil Mark Zuckerberg na developerské konferenci F8.

Instagram potvrdil na konferenci F8 skrytí lajků
Instagram potvrdil na konferenci F8 skrytí lajků a privátní komunikaci

Reakce, obrázky, lajky a srdíčka u fotek

Vývojáři i samotný Mark Zuckerberg si uvědomuje, že se lidé zaměřovali na počet lajků o fotek. To bylo statusem jakési domény lidí, kteří bez lajků na svém profilu nemohli být. Nemohli usnout, druhý den se probudit s telefonem v ruce. Ano, závislost a lidskost se na této síti pomalu ale jistě začala projevovat. Protože kolik mám followerů, tolikrát jsem člověkem. To vše chce Instagram spolu s Facebookem změnit. Být s uživateli více privátní a dopřát jim částečně soukromí. Lidé totiž pomalu ale jistě ze sociálních sítí odchází do reálného života a sítě berou už jen jako módní doplněk. To se však promítá na ziscích jmenovaných společností. Tímto si chce Mark zajistit budoucnost. Nejen pro sebe, ale i pro své investory.

Developeři, podnikatelé, tvůrci a firmy: F8

30. dubna 2019 proběhla developerská konference F8. To, co začalo jako 8mi hodinový hackathon se vyvinulo na dvoudenní akci pro vývojáře, tvůrce, podnikatele a inovátory z celého světa. I nadále bude existovat příležitost pro vytváření sítí a ukázky produktů, které předvádějí nejnovější programy AI (umělá inteligence a strojové učení), open source, AR/VR (rozšířená a virtuální realita), vývojářské programy a také nové nástroje v celé řadě aplikací společnosti Facebook, které pomáhají budovat produkty a růst podniků. Konference F8 2019 oslaví naši globální vývojářskou komunitu a zdůrazní, jak mohou technologie umožnit dělat to nejlepší, co mohou lidé tvořit společně.

Jedna rodina, jeden majitel. Facebook, WhatsApp, Instagram, Messenger a Oculus. Konference zastřešila představení nových funkcí a aktualizací rodiny aplikací společnosti Facebook, které pomohou vybudovat komunitu a přiblížit svět. Nový F8 Hackathon hostí globální vývojáře, kteří budou stavět na nejnovějších technologiích a odemknou potenciál rodiny aplikací společnosti Facebook.

Co je nového v aplikaci Facebook?

Přepracovaná karta „Skupiny“ usnadňuje vyhledávání: kartu Skupiny jsme kompletně přepracovali. Objevování je tedy ještě lepší. Karta nyní zobrazuje personalizovaný zdroj aktivity napříč všemi skupinami, kterými jste členem. Nový nástroj pro vyhledávání s vylepšenými doporučeními vám umožní rychle najít skupiny, které by vás mohly zajímat.

Usnadnění účasti ve skupinách: Také usnadňujeme získání relevantních skupinových doporučení jinde v aplikaci, jako je například Marketplace, Today In, karta Gaming a Facebook Watch. Ve svém zpravodajském kanálu můžete vidět více obsahu ze svých skupin. A budete moci sdílet obsah přímo do svých skupin z News Feedu, stejně jako s přáteli a rodinou.

Nové funkce pro podporu konkrétních komunit: Různá společenství (komunity) mají různé potřeby, a proto zavádíme nové funkce pro různé typy skupin. Prostřednictvím nových skupin podpory zdraví mohou členové posílat dotazy a sdílet informace bez toho, aby se jejich jméno objevilo u příspěvku. Pracovní skupiny budou mít novou šablonu pro zaměstnavatele, aby mohli zveřejňovat příspěvky jednodušším způsobem.  Uchazeči o práci mohou nově jednodušše poslat zprávu zaměstnavateli přímo prostřednictvím Facebooku. Herní skupiny získají novou funkci chatu, takže členové mohou vytvářet vlákna pro různá témata ve skupině. A protože víme, že lidé používají službu Facebook Live k prodeji věcí ve skupinách Buy and Sell, zkoumáme způsoby, jak umožnit kupujícím snadno klást otázky a zadávat objednávky bez opuštění živého vysílání.

Platba za zboží přímo v aplikaci Facebook: Přeprava, posílání a nákup v Marketplace. Lidé budou brzy schopni dodávat zboží v Marketplace kdekoli v USA a platit za nákupy přímo na Facebooku. Pro prodejce to znamená oslovit více kupujících a bezpečně zaplatit a pro kupující to znamená nákup více položek – v blízkosti nebo dále od místa uskutečnění prodeje věci nebo produktu.

Zdroj: f8.com a obrázek skrytí lajků

Pozor na internet. Nepravdivá zpráva, falešný profil nebo HOAX?

Internet je mocné medium. Bohužel se z něj ale stává místo, kde je možné sdílet nebo komentovat informace (zprávy), které tak zdaleka nemusí být pravda. Na internet má přístup každý, proto je dobré si uvědomit, že ne všechny zprávy mohou být pravdivé. Sdílením na Facebooku můžete pomoci ostatním lidem, ale také uškodit svému okolí nebo nějakým způsobem ovlivnit další kamarády. Proto si dobře rozmyslete, kde a co konkrétně sdílíte. Všichni známe zprávy poplašné a nepravdivé (HOAX), které útočí na slabost lidí, ať už se jedná o děti nebo o hrozící nebezpečí. Pojďme si v prvních řádcích napsat o tom, že plzeňské pivo není z Polska, nebo že vám dítě neotráví v OC IKEA.

HOAX – cílí na nevědomost nebo slabost lidí

Jedná se v první řadě o falešnou nebo zavádějící zprávu. Popřípadě o podvod nebo mystifikaci. Poplašná zpráva má za úkol probudit mateřské emoce, nebo upozornit na to, že mladý chlapec potřebuje vzácnou skupinu krve. Většinou je do této zprávy zapojen institut, který si s tímto problémem spojíte. Tedy, pokud se jedná o krev. Je do zprávy zapojena transfuzní stanice s konkrétním člověkem, který se o to postará. Důležitým prvkem je přímá zpráva o tom, co konkrétně má člověk udělat. Tedy sdílejte tuto zprávu na Facebooku nebo mailem z tohoto důvodu. Někdy to také může být původně opravdová prosba o pomoc, ale i ty svého největšího šíření dosáhnou v době, kdy jsou již neaktuální nebo je situace již vyřešena.

Pozor na internet. Nepravdivá zpráva, falešný profil nebo HOAX?
Pozor na internet. Nepravdivá zpráva, falešný profil nebo HOAX?

Nejčastější HOAXy:

  • (1) Facebook je připraven zaplatit 3 centy za každé sdílení této fotografie. Nevím, zda je to pravda nebo ne, ale pojďme to všichni sdílet dále. Jedno tvé sdílení nic nestojí, ani dva kliky myší nezaberou čas.
  • (2) Přestože nemáte auto, můžete předat tuto zprávu vašim přátelům, a to kvůli vedení inteligentní války proti naftovým společnostem. Říká se, že cena benzínu brzy překročí 1,50 euro za litr. Chcete, aby se cena snížila? Musíme společně a solidárně reagovat!
  • (3) Dávejte si pozor na své děti! Upozorňuji na případ, který se stal nedávno mé známé při nakupování v obchodním domě IKEA. Rodiče šli nakupovat se svou desetiletou dcerou do obch. domu IKEA. Najednou zjistili, že dcera s nimi není. Chvíli čekali, jestli se neobjeví. Pak se rozhodli nechat ji vyhlásit. Obchodní dům hned uzavřel všechny východy a začal ji hledat. Holčička byla objevena na toaletě, ostříhaná a převlečená do jiných šatů.

U HOAXu se většinou jedná o fámu o mobilním telefonu, hoaxové petice nebo výzvy, prosby o pomoc, smyšlené varování před virem nebo trojským koněm, snadné zisky nebo výdělky na internetu, městské legendy nebo potravinové HOAXy.

Falešný profil na Facebooku nebo na seznamce

Jak je známo, na internetu nemusíte v žádném případě komunikovat s člověkem, s kterým si myslíte, že komunikujete. I Facebook, nebo třeba Lidé.cz nabídnou falešné fake účty. Je nutné si na tuto skutečnost dávat pozor. Protože ta žena může být s ledovým klidem muž a bude chtít úplně něco jiného než chcete právě vy. Jak tedy poznat falešný účet na seznamce nebo třeba na Facebooku? Prvním měřítkem toho, zda se jedná o fake účet, je skutečnost, že se člověk chce rychle seznámit.

Falešný profil na Facebooku nebo na seznamce

Falešní lidé chtějí své práce stihnout za den hodně a proto s vypisováním moc času neztrácí. Mnohé může prozradit pouze jedna fotka na profilu nebo špatná čeština. Druhou indícií je to, že se většinou snaží konverzaci odklonit do mailu nebo na nějaký další portál se zprávou, zde se registruj a tam si můžeme povídat. Nebo zajdi se podívat sem na moje privátní fotky. Přitom tento účet může prozradit až moc hezká fotka ženy nebo směsice stejně vypadajících fotek na profilu uživatele. Většinou dostanete predikovanou zprávu, kterou uživatel rozesílá všem.

Poslední zprávy z internetu na téma „fake“

Instagram maže fake účty. Známým influencerům zmizely až 3% sledujících. Jak při koupi mobilu poznám, že kupovaný iPhone není fake? Seznamky online. Lidé.cz nebo Tinder? Moderní doba potřebuje moderní seznámení?

Tradice na Velikonoce? Google mění vyhledávání do zelené

Jak je zvykem na Googlu, musel k Velikonocům přibýt pořádný easter egg. Pokud kliknete na vajíčko hned vedle „Zkusím štěstí„, zbarví se vyhledávání Google do zeleného kabátu. Můžete pak zjistit, jak výrobci čokoládového králíčka ovládli Velikonoce, nebo jak se ujalo zdobení stromků a větví. Zelený easter egg myslí i na zdobení nebo hledání vajíček. A co takhle velikonoční pečivo nebo dort?

Ve čtvrtek před Velikonocemi

Pokud žijete v USA, pak je tradicí, že o Velikonoční neděli přináší dětem čokoládová vajíčka a další dobrůtky velikonoční zajíček. V Austrálii nosí dětem sladkosti velikonoční bandikut. Ve Francii je to méně chlupatý tvor: létající zvony (les cloches volantes). Kostelní zvony vyzvánějí ve Francii po celý rok. Nahoru a dolů, zvony vyzvánějí několikrát denně a v den velikonočních oslav se téměř nezastaví. Ve čtvrtek před Velikonocemi (Zelený čtvrtek) však zvony utichnou. Proč? Protože podle francouzské katolické tradice narostla zvonům křídla a odletěly do Itálie.

Tradice na Velikonoce? Google mění vyhledávání do zelené
Tradice na Velikonoce? Google mění vyhledávání do zelené

Tradice. Hledání čokoládových vajíček?

Každoročně se děti v mnoha částech světa účastní horlivého hledání čokoládových vajíček, která pečlivě schoval velikonoční zajíček. Za původce této tradice je všeobecně považováno Německo. Zatímco vejce je již dlouho spojováno s novým životem a znovuzrozením, křesťanské tradice ho také přijaly jako symbol vzkříšení Ježíše. Prázdná skořápka je považována za metaforu Ježíšovy prázdné hrobky, kterou podle Bible objevila skupina žen. Aby tuto událost připomenul, protestantský reformátor Martin Luther organizoval v 16. století pro své shromáždění hledání vajíček, kdy muži schovávali vajíčka, která poté hledaly děti a ženy.

Vajíčka jakožto symbol Velikonoc

K všeobecné úlevě zubařů ve Velké Británii, USA, Francii a jiných státech se o Velikonocích netočí vše pouze okolo cukru. Ve skutečnosti je na mnoha místech po celém světě mnohem běžnější zdobit skutečná vajíčka, ne pouze konzumovat čokoládu. Ačkoliv se nemusí jednat o chutný způsob oslav, barvení a zdobení vajíček je oblíbený způsob, jak spolu mohou rodiny a komunity trávit čas a sdílet mezi sebou jedinečné kulturní tradice.

Proč vajíčka? Vajíčka byla vždy spojována s jarem, protože symbolizují příchod nového života, plodnost a znovuzrození. Jakožto symbol Velikonoc je nakonec přijalo i křesťanství, jelikož jsou příhodnou metaforou smrti a vzkříšení Ježíše Krista. Skořápky reprezentují jeho hrobku a její rozbití je symbolem návratu Ježíše. Již z historie víme, že během postní doby se křesťané vzdali konzumace vajíček po dobu 40 dnů (dnes je zcela běžné, že si lidé vybírají potraviny, kterých se chtějí vzdát). Proto byla vajíčka během postního období vařena na tvrdo, aby je mohli lidé uschovat nebo je nazdobit a darovat.