Internet

Návštěvníku, vítej v rubrice internet. Novinky ze světa internetu, co hýbe světem? Snažíme se být u všeho první a přinést zajímavé zprávy právě z tohoto odvětví. Nebo se spíše zaměřuješ na mobilní hardware, mobilní software či smartphony? Nechybí ani rubrika o tabletech s Androidem či systémem Apple iOS. Můžete také nahlédnout do sekce tiskových zpráv společností, které také agregujeme. Hezký den přeje FreeBit.cz!

Výzva dospělosti. Jak napsat kvalitní bakalářskou práci?

Jak napsat kvalitní bakalářskou práci? Psaní závěrečné práce je pro většinu studentů pořádný oříšek. Zároveň je to velká výzva, kterou je třeba překonat pro dokončení studia na VŠ.

Obzvlášť psaní bakalářky vám dá pěkně zabrat. Oproti diplomové či disertační práci je bakalářka kratší, méně náročná na obsah a nemusí obsahovat váš vlastní výzkum. Proč je tedy psaní bakalářky náročnější? Jedná se totiž o vaši první velkou práci, kterou kdy napíšete a než práci dokončíte, čeká vás spousta přepisování a oprav. Abyste se vyhnuli zbytečným chybám, přinášíme vám návod, jak takovou bakalářskou práci sepsat.

Ještě než začnete

Na úplném začátku před vámi stojí dva důležité úkoly. Zaprvé musíte najít učitele, u kterého budete práci psát. Tady je třeba být dostatečně rychlý a s výběrem nemeškat. Ihned na začátku třetího ročníku si vyberte obor, ze kterého budete psát a k němu příslušného vedoucího. Pokud tak neučiníte, může se stát, že vám bude obor i učitel přidělen a vy se budete muset s tématem smířit. Pokud tedy máte vybraného profesora, je na čase vybrat téma. Téma totiž můžete navrhnout vy sami, pokud se však vašemu školiteli nebude líbit, budete muset téma změnit. Vždy se snažte vybrat téma, které zajímá vás samotné.

Výzva dospělosti. Jak napsat kvalitní bakalářskou práci?
Výzva dospělosti. Jak napsat kvalitní bakalářskou práci?

Mám téma, co dál?

Pakliže máte vhodné téma, je na čase podniknout další krok. Tím je naformátování práce dle norem vaší univerzity. Tyto normy jsou většinou dostupné na internetu či v knihovně a vy je musíte řádně prostudovat. Týkají se především formální stránky práce jako jsou odstavce, řádkování, číslování stránek, číslování kapitol a podobně. Je to zkrátka návod, jak by měla vaše práce vypadat a vy jej musíte respektovat. Ještě před vlastním psaním textu nastavte vše potřebné tak, abyste se tím nemuseli zdržovat na konci ročníku.

Mám vše nastaveno, můžu již psát?

Ve své podstatě ano. Ještě si však dobře promyslete strukturu vašeho díla. Bakalářská práce by měla mít okolo 4 kapitol, počet stránek je pak dán v závislosti na vaší univerzitě (většinou okolo třiceti). Představte si, že píšete bakalářskou práci na téma prasečí chřipka. Pak by vaše práce mohla mít následující kapitoly: Původci onemocnění, Příčiny, Projevy a Léčba. Názvy kapitol je dobré konzultovat s vaším vedoucím. Než začnete psát, je dobré přečíst si některé nevědecké články o vašem tématu, které jsou k dispozici na internetu a v češtině. Tyto články vás vnesou do základní problematiky a vy budete více v obraze.

Zdroje a citace

Pokud víte přesně o čem psát, tak s chutí do toho! Vaší hlavní oázou informací budou vědecké články, které najdete na internetu. Dostat se k nim může být poněkud složité. Můžete využít volně dostupné vědecké databáze, jako je Googlescholar či Researchgate. Tam najdete pouze omezené množství informací a nejspíše vám tyto databáze nebudou stačit. Druhou možností jsou placené databáze, ke kterým však máte přístup zdarma, jelikož je platí vaše univerzita. Příkladem těchto databází je Web of Science, Sciencedirect a ProQuest. K těmto databázím se dostanete skrze vaší školní knihovnu či v pohodlí vašeho domova přes vzdálený přístup.

Tipy na studijní kanály. Odkud čerpat informace pro školní práci?

Teď můžete konečně začít psát (úvod a závěr nechte na konec). Nezapomeňte, že každý odstavec by měl být řádně odcitován. Citace slouží k ověření pravdivosti informací a také k projevení vděku, respektu a úcty autorům. Citace rozhodně nevytvářejte ručně, nýbrž využijte některý ze speciálních citačních generátorů. Nejlepším takovým generátorem v Česku jsou citace.com, které poskytují službu CitacePro, která je asi tou nejlepší na trhu u nás, jelikož se řídí dle normy ČSN ISO 690. Citujte ihned a vše. Nic neodkládejte, nemuselo by se vám to vyplatit. Celé znění citace vkládejte na konec vašeho dokumentu. Také se s vaším vedoucím domluvte, jaké vyžaduje odkazy na citace v samotném textu. Někteří chtějí čísla, jiní zase jména autorů s roky vydání.

Co nedělat

  • Nečerpejte ze skript, nevědeckých článků a učebnic.
  • Nekopírujte texty doslovně (především u česky psaných článků, ale těch bude minimum).
  • Neodkládejte citování v textu.
  • Nepište práci v průběhu zkoušek (pokud to není nutné).
  • Nekopírujte cizí práce.
  • Pokud danou informaci nenajdete po alespoň půl hodině hledání, už se s ní dále nezabývejte.
  • Nepoužívejte články starší 15 let (pokud se však nejedná o kapitolu z historie).

Psaní rozhodně neodkládejte na poslední chvíli. Ideální je začít již zimním semestru třetího ročníku, ve kterém byste měli napsat alespoň půlku práce. V průběhu psání komunikujte s vaším školitelem, abyste práci napsali dle jeho požadavků. Zároveň tím ukážete, že vám není práce lhostejná a máte zájme o studium. Než pošlete váš výtvor na konečné zkontrolování, vše si alespoň 2x znovu přečtěte. Jistě odhalíte nedostatky a chyby, které jste předtím neviděli.

Moderní média. Jaká je úloha filosofie při práci v médiích?

Jaká je úloha filosofie při práci v médiích? Přinášejí každodenní novinky ze světa, utvářejí názory, ovlivňují myšlení mas a jednotlivců, vyvolávají emoce, sestavují iluzi světa kolem nás předkládanou pomocí pečlivě zvolených slov, obrazů a zvuků.

Úvod – moderní média

Moderní média mají v dnešní době nesmírný význam. Přinášejí každodenní novinky ze světa, utvářejí názory, ovlivňují myšlení mas a jednotlivců, vyvolávají emoce, sestavují iluzi světa kolem nás předkládanou pomocí pečlivě zvolených slov, obrazů a zvuků. Hlavní složkou mediální zprávy je informace, která se stala nejhodnotnějším zbožím. Média přenáší informace pomocí důkladně vybraného způsobu a v detailně upravené formě ke spotřebitelům a konzumentům mediálního obsahu tak, aby zanechaly co největší – kýžený – dopad, ať už se jedná o zprostředkování zábavy, odborné informace, vyvolání zájmu či emoce, nutkání k nákupu, přiklonění se k názoru a podobně.

V dnešním světě je předním cílem médií oslovení co největší skupiny – publika – a přenesení co největšího počtu informací v co nejkratším čase. Hovoříme tak o mediích masových, mezi jejichž hlavní charakteristiku patří zprostředkovaná jednostranná komunikace k širokým masám, kde zprostředkovatelem je odborná mediální organizace či instituce. Masová média mají hlavní a klíčový podíl na zajišťování komunikace ve veřejné sféře, a přispívají tak – mimo výše uvedené – k rozvoji, proměnám a nastolování kultury, sdílených hodnot, symbolů, významů a výkladů světa.

Moderní média. Jaká je úloha filosofie při práci v médiích?
Moderní média. Jaká je úloha filosofie při práci v médiích?

Filosofie a média

Filosofie médií se začala formovat ve druhé polovině dvacátého století jako odpověď na otázky, které přinesl rozmach komunikačních technologií. Filosofové, kupříkladu Walter Benjamin, Marshall McLuhan, Vilém Flusser nebo Günther Anders, se začali zabývat vlivem nových komunikačních kanálů, obsahem přenášených informací a jejich efektů na publikum.

Filosofie médií zkoumá média a mediální produkty jak z pohledu logiky a etiky, tak z pohledu lingvistického. Pracuje s úvahami o jazyce, písmu a myšlení obrazem, zkoumá použití různých materiálů a technik. Pojednává o vztazích mezi formou a látkou, smyslem a smysly. Klade otázky ohledně vztahu mediálna a estetična, reflexe, racionální argumentace a diskuze, hledání pravdivého poznání, pravdivého zobrazování světa a kritiky běžné mediální a umělecké praxe.

Etika v médiích

Filosofická etika je vědou o morálním jednání a zkoumání morálky, nazývá se také přímo teorií morálky a usiluje o zdůvodnění morálky jako takové. Hledá odpovědi na otázky co je dobré, jak a proč je vhodné jednat a konat a co je to ctnost.

Při konfrontaci s etickým dilematem se pomocí konkrétních etických nástrojů snažíme danou situaci analyzovat a na základě výsledků posoudit, které jednání se zdá být nejvhodnějším. Při posuzování zohledňujeme naší vlastní roli a postavení, vliv daného konání na lidi kolem nás, zvažujeme, zda je konání cnostné a morální. Pochopení a poznání etických nástrojů je důležité pro zvládnutí etických dilemat zejména v případě, kdy problém řešíme v profesním životě a naše rozhodnutí tak bude mít dopad na ostatní, v mediálním světě recipienty informace, tedy publikum. Takovýto čin je pak ideálně mravně dobrý, shodný s rozumem a výsledkem svobodné vůle.

Etika se dělí na další disciplíny, z nichž pro tuto práci důležité jsou etika mediální a žurnalistická. Tato odvětví etiky, která se rozvinula v devatenáctém století s rozmachem tisku a ve dvacátém s nástupem digitálních médií vyžadujících vlastní speciální etické kodexy, čerpají z řady filosofických principů, z klasických křesťansko-židovských hodnot, Aristotelových myšlenek o ctnosti a zlaté střední cestě a poznatků mnoha dalších filosofů, kupříkladu Immanuela Kanta nebo Johna Milla.

Žurnalistická etika

Mezi odvětví etiky patří také etika profesní, která vytváří pravidla a normy popisující jednání zástupců specifických povolání z etického hlediska. Jedná se tak o etiku normativní neboli preskriptivní – předepisující – a deontologickou. Mezi nejznámější příklad profesní etiky patří bezesporu Hippokratova přísaha, slib v minulosti skládaný lékaři zahrnující základní etické principy jejich povolání a kladoucí důraz nekonání ničeho, co by bylo z lékařského hlediska škodlivé a nesprávné.

Žurnalistická etika patří mezi nejlépe a nejpodrobněji popsané odvětví profesní etiky, a to zejména proto, že je základní esencí pro žurnalistické kodexy, tedy psané i nepsané normy používané v každodenní novinářské praxi. Etický žurnalistický kodex je souhrnným dokumentem upravujícím pravidla žurnalistické práce a jeho dodržování je základním stavebním kamenem tohoto povolání. Kodexy slouží jako vodítka pro novináře při vytváření mediálního obsahu a usnadňují rozhodování v každodenních etických otázkách. Jednotlivé redakce, mediální organizace i státní instituce disponují vlastními etickými kodexy, jejichž dodržování hraje velkou roli jak z důvodů právních, kdy kodex upravuje křehké vztahy na pomezí etiky a porušení práva (například ochrana osobních údajů ve zprávě o trestním řízení), tak z důvodů prezentace redakce či instituce samotné, která si dodržováním žurnalistických kodexů zakládá na dobrém jméně a pověsti. Takovou institucí je kupříkladu Česká televize, jejíž Kodex byl schválen Poslaneckou sněmovnou Parlamentu České republiky a stanovuje „zásady naplňování veřejné služby v oblasti televizního vysílání závazné pro Českou televizi a její pracovníky.“¹

Preambule Kodexu České televize přímo zdůrazňuje, že ačkoli pojem „kodex“ je tradičně chápán ve svém etickém rozměru a povoluje určitou míru obecnosti pojmosloví, daný Kodex je soubor konkrétních právně vymahatelných norem a jejich nedodržení či porušení bude sankciováno. Syndikát novinářů České republiky, dobrovolné profesní sdružení novinářů, vypracoval Etický kodex novináře, soubor norem závazný pro členy Syndikátu a k jehož dobrovolnému dodržování vyzývá všechny novináře v České republice bez ohledu na jejich členství v Syndikátu.

Mezi etické problémy, se kterými se novináři denně potýkají a o kterých Etický kodex novináře pojednává, patří bezesporu způsob získání informací. Je povoleno pořídit záznam skrytou kamerou nebo jiným nahrávacím zařízením i bez předchozího informování nahrávané osoby, ale její zesměšnění už za neetické považováno je. Stejně tak Kodex pojednává o narušování soukromí, zejména v případě známých osobností, obětí trestních činů či účastníků trestního řízení a presumpce neviny. Rozebírá také klamání a s ním spojené zneužití postavení novináře v případech, kdy se žurnalista vydává za jinou osobu, aby tímto způsobem získal potřebné informace, nebo využívá svého postavení k projevení osobních názorů.

Kodex zmiňuje také úplatky, které se však liší od darů a posouzení, co úplatkem je a není, je ošemetným problémem.

Velmi důležitým bodem je vyváženost informací a nestrannost, nejzákladnější a nejstarší cíle mediálního zpravodajství objevující se již v devatenáctém století. Nevyváženost informací znamená upřednostňování určitých témat či osob nebo skupin a naopak nedostatečné informování o zbytku problému nebo dalších aktérech projednávané situace. Nedostatečné informování má velmi často za následek modelování názorů veřejnosti, zveličování části problému či protěžování určitých osob nebo skupin a naopak zastírání nebo zlehčování částí dalších a neinformování o jiných aktérech. Důležitým bodem kodexu je také zákaz plagiátorství, který se objevuje ve většině kodexů jednotlivých zpravodajských institucí či agentur. Pod plagiátorství se řadí také zprávy z neověřených zdrojů či záměrné neuvádění zdrojů informací.

Americká Hutchins Commission on Freedom of the Press (Hutchinsova komise pro svobodu tisku), založená filosofem Robertem Hutchinsem a Henrym Lucem během druhé světové války, sestavila základní etická pravidla pro média, mezi které mimo jiné patří, že: Média by měla poskytovat pravdivé, kompletní a rozumné informace, měla by sloužit jako fórum pro výměnu komentářů a kritiky a měla by recipientům předkládat pravdivý obraz společnosti, o které pojednává, včetně jejích postojů a názorů.

Propaganda

Zkreslování obrazu společnosti nebo přímo záměrná manipulace s informacemi na zakázku zadavatele pro účely ovlivnění recipientů mediálních zpráv se nazývá propaganda. Termín propaganda je v liberálně – demokratickém světě vnímán velmi negativně, a to hlavně kvůli propagandistické činnosti politických režimů, zejména totalitních. Ve Spojených státech se termín propaganda stal poměrně nepopulárním již po skončení první světové války jako důsledek masivní vládní propagandy pro podporu válečných tažení proti nepřátelskému Německu.

Druhá světová válka a praxe byrokratického socialismu takzvaného sovětského typu způsobily, že se slovo propaganda – jakožto ovlivňování mínění – stalo velmi kontroverzním i pro zbytek světa, a muselo být nahrazeno termínem novým. Autorem nového pojmenování se stal Edward Bernays, první teoretik vztahů s veřejností, který slovo pro propagandu našel nový vhodnější název public relations.

Public relations a média jsou v úzkém vztahu a žurnalista je v současném public a zejména media relations hlavním partnerem PR specialisty. Většina mediálních zpráv předkládaná publiku či čtenářům je uměle vytvořená, založená na symbióze novinářů a zaměstnanců PR, nejčastěji v osobách tiskových mluvčí nebo pracovníků tiskových oddělení organizací a institucí. Jedná se o oboustranně prospěšnou, výhodnou a tradiční spolupráci.

PR specialisté dodávají zaměstnancům médií náměty a obsah denních zpráv, uměle vytvořených informací zajišťujících prospěch firmám, pro které PR specialisté pracují. I přes nový název public relations se stále jedná o propagandu, tentokráte nikoli válečnou, nýbrž propagandu firmy, instituce, produktu nebo názoru. Je na jednotlivém novináři, aby výchozí zprávu zpracoval podle nejlepšího svědomí a za dodržení etického kodexu, ať už se jedná o kodex jeho přímého zaměstnavatele nebo Etický kodex novináře doporučovaný Syndikátem České republiky.

Závěr

Práce v médiích přináší překvapivě značné prolínání s filosofií a jejími dalšími disciplínami, zejména etikou. Pracovník médií, ať už novinář, redaktor či střihač připravující zpravodajský výstup, se denně potýká s problémy shrnutými v etických kodexech jeho zaměstnavatelů a dalších institucí a pokládá si otázky, nad kterými se zamýšleli filosofové již před stovkami let. Je to, co dělám, správné? Je to rozumné a dává to logický smysl? Je mé konání morální? Neovlivňují mnou vytvořené mediální výstupy mylně názory recipientů? Předkládají pravdivé zobrazení situací a světa? Zohledňují i další názory, nereflektují mé osobní zájmy a nediskriminují ty odlišné?

Zdroje

FTOREK, Jozef. Public relations jako ovlivňování mínění: jak úspěšně ovlivňovat a nenechat se zmanipulovat.

TROJAN, Michal. Média a etika.

SANDBOTHE, Mike. Pragmatic Media Philosophy: Foundations of a New Discipline in the Internet Age.

POLÁKOVÁ, Eva a Zuzana MASARYKOVÁ. Etika mediálnej komunikácie v on-line prostredí.

HODOVSKÝ, Ivan. Úvod do etiky.

Nakupování online v e-shopu se vyplatí. Pozor však na „slevy“

Nakupování online v e-shopu se vyplatí. Každý kdo má doma počítač a internet, nebo chytrý mobilní telefon či tablet, tak nakupuje online v e-shopu. Nakupování tak nikdy nebylo jednodušší a dokonce můžeme nakupovat online i potraviny. Internet je neomezená škála možností, díky velké konkurenci se prodejci předhánějí se zbožím, kdo bude nejlevnější.

Nakupujeme online v e-shopu

Nakupování v e-shopu za skvělé ceny je umění, protože každý má své oblíbené e-shopy, kde rád nakupuje. Ale málo kdo si porovnává zboží v jiných eshopech. Právě proto než nakoupíte, podívejte se ke konkurenci a případně si přečtěte recenze o produktu, abychom nekupovali zajíce v pytli.

Pokud si zboží zakoupíte a řádně otestujete, napište i Vy vlastní recenzi, protože pomůžete dalším kupujícím s výběrem zboží. Dokonce některé e-shopy nabízí za hodnocení produktů benefity jako jsou věrnostní body, dárek nebo peníze zpět z nákupu.

Nakupování online v e-shopu se vyplatí. Pozor však na "slevy"
Nakupování online v e-shopu se vyplatí. Pozor však na „slevy“

Srovnávače cen na internetu

Na internetu je mnoho srovnávačů cen. Pokud tedy nechcete ručně projíždět e-shopy s nejlepšími cenami, pak je dobré si zadat název produktu do srovnávače a zobrazí se TOP 10 e-shopů, s nejlepšími cenami. Díky tomuto systému se zvyšují prodejcům zisky a rovněž mají nabídky na aukčních portálech. Nakoupit rovnou můžete i ve srovnávači cen, dnes to již většina systémů tuhle možnost nabízí, ale mají omezený výběr zboží. Pečlivě vybírejte, v kterém e-shopu budete nakupovat, protože rozhodující může být i cena poštovného.

Cashbacky – kup a něco doszaneš zpět

Velice populární je právě systém cashback, díky tomu získáváte peníze zpět nákupu nebo budete mít výhodnější ceny než, pokud bychom nakupovali normálně přes e-shop. Tento systém nabízí dokonce i různé benefity, jako dárky k nákupu nebo také za přivedení nového člena získáte peníze. Výplaty v těchto systémech probíhají od řádu pár stovek korun. Pokud nakupujete často online, tak se vám nakupovat přes tento systém rozhodně vyplatí.

Nenechávejte peníze ležet na zemi

Velké e-shopy se skutečně vyplatí sledovat pravidelně, protože výhodnost nákupů nemá prostě hranici. Větší e-shopy nabízí různé mimořádné akce nebo taky soutěže a dokonce i bez cashback systému Vám vrátí peníze zpět z nákupu. Využijte v období Vánoc také nakupování bez poštovného a sledujte slevové akce jako je Black Friday, Letní Vánoce nebo jednou za čas narazíte i na výprodej se slevami až 80%!

Pokud navštívíte kamennou prodejnu a porovnáte ceny v e-shopu, tak zjistíte, že mohou mít odlišné ceny než na prodejně. Právě proto nakupujte přes e-shop, i pokud bychom si měli zvolit osobní odběr na prodejnu. Protože skutečně se to vyplatí.

Jedná velká rada na závěr. Prodejci však i po slevě chtějí vydělat. Dobře se tedy zamyslete nad tím, jestli danou věc opravdu potřebujete na najdete pro ni ve svém životě využití.

Tipy na studijní kanály. Odkud čerpat informace pro školní práci?

Odkud čerpat informace pro školní práci. Ať už píšete seminární, bakalářskou či diplomovou práci, bude vám kladen požadavek na správnost informací a na vysokou spolehlivost zdroje. Pokud myslíte, že si vystačíte se „strejdou“ Googlem a Wikipédií, tak jste na omylu. Dobře, u seminární práce na SŠ by vám to možná prošlo, ale na VŠ nikoliv. Proto vám přinášíme přehled těch nejužitečnějších zdrojů, ze kterých budete čerpat informace pro vaší práci.

Knihovna

Ano, knihy jsou bezpochyby tím nejzákladnějším zdrojem informací. Lidé z nich čerpají informace již stovky let a stále nás ještě neomrzí. Pokud tedy patříte k odvážlivcům, kteří se nebojí vstoupit do knihovny, pak můžete získat spoustu užitečných informací. Důležité je, abyste byli schopni rychlé orientace jak v knihovně, tak i v samotných knihách. Doporučujeme navštívit především školní knihovny, jelikož obsahují velké množství odborných publikací. Bohužel, v dnešní době je vyhledávání v knihách pomalé a neefektivní.

Tipy na studijní kanály. Odkud čerpat informace pro školní práci?
Tipy na studijní kanály. Odkud čerpat informace pro školní práci?

Vědecké databáze

Daleko rychlejší a užitečnější je vyhledávání v online vědeckých databázích. Ty obsahují obrovskou masu článků na jakékoliv téma, které vás jen napadne. Přístup k těmto databázím je však obtížný, jelikož většina těchto databází vyžaduje roční poplatky, které jsou nemalé. Jako individuum se tak k těmto článkům nedostanete, můžete však využít předplatné, které hradí různé knihovny, školy a další instituce. Samozřejmě můžete využít některé z volně dostupných databází, jako je Google scholar či Researchgate. Z těch placených tu je např. Web of Science, ProQuest, ScienceDirect, Pubmed a SpringLink.

Díky databázím se dostanete ke článkům, které napsali skuteční vědci, díky čemuž budete mít jistotu, že jsou správné. Problém může nastat v jazykové bariéře. Většina článků je napsaná v angličtině a bez znalosti tohoto jazyka se neobejdete. Pomoc vám může překladač od Googlu, který překlad značně usnadní.

Při použití takovýchto článků platí 4 zásadní pravidla:

  • Nečerpejte z abstraktů.
  • Prostudujte celý článek.
  • Zaměřte se na aktuální literaturu.
  • Před vlastním vyhledávání vymezte klíčová slova.

Další zdroje

Menší význam pro vás budou mít časopisy v tištěné podobě, průmyslová vlastnictví (patenty), zprávy z vědeckých akcí, normy a vědecko-kvalifikační práce (tedy cizí „bakalářka“ či „diplomka“). Měli byste se vyvarovat čerpání z encyklopedií, naučných slovníků, učebnic, katalogů a skript. Online vědecké databáze tak představují v dnešní době nejlepší možný zdroj informací pro vaší práci. Nezapomeňte každý použitý článek řádně citovat, projevíte tak úctu a respekt autorům.

Jak na tvorbu přívětivého uživatelského rozhraní? (UI – User interface)

Tvorba uživatelského rozhraní (UI – User interface). Jak vytvořit dobré uživatelské rozhraní s ohledem na uživatele? Klíčem k vytvoření úspěšného uživatelského rozhraní je zásada jednoduchosti a minimalizace. Jednoduchý design je směrem, kterým by se měl vydat každý člověk, který to ze svou aplikací nebo webem myslí opravdu vážně.

Jak vytvořit dobré uživatelské rozhraní s ohledem na uživatele?

Je nutné zbořit mýtus průměrného uživatele. Průměrný uživatel neexistuje. Každý uživatel je jedinečný. Na kolika proměnných závisí jejich individuální reakce je tedy zřejmé. Vytvořit UI, který by vyhovoval všem uživatelům, toto není možné. Je to stejné, jako by malíř měl namalovat obraz, který by se líbil všem lidem.

Jak na tvorbu přívětivého uživatelského rozhraní? (UI - User interface)
Jak na tvorbu přívětivého uživatelského rozhraní? (UI – User interface)

Pokud se zamyslíme nad samotným uživatelem UI, neznáme jeho dovednosti a schopnosti. Dle mého názoru si musíme uživatele představit spíše v horším světle tj. s méně schopnostmi a znalostmi. A takto i budovat UI. Zásada vyhovět všeobecné použitelnosti, nabídnout vhodné ovládací prvky jak začátečníkům, tak pokročilým uživatelům. U této zásady je nutno upozornit na slovo „všeobecné“. Vyhovět tedy všem. Toto je sporné. Pokročilý uživatel by možná volil jiné sofistikovanější ovládací prvky. Raději bych volil zásadu jednoduchosti a minimalizace.

Jak uživatelům usnadnit používání aplikace?

Zásadu jednoduchosti a minimalizace vidím v tom, že ovládání musí být jednoduché s minimálním počtem prováděných kroků včetně minimalizace informací na obrazovce. V jednoduchosti je krása. Uživatelé nechtějí přemýšlet, tak jak správně řekl Steve Krug a netýká se to jenom web aplikací. Lidé neradi přemýšlí nad tím, jak něco udělat. Designéři chtějí stále vytvářet aplikace, které budou dobře vypadat tzv. designové lahůdky. Vývojáři zase prosazují svoje originální a elegantní funkce. Takže UI jsou nepřehledné, zahlcené informacemi ve kterých se uživatel ztrácí.

Při tvorbě webových stránek se můžeme dopustit spousty chyb

Bylo by zajímavé porovnat návrh UI stejného systému od designéra, vývojáře a uživatele. Dle mého názoru bychom ihned detekovali, kdo návrh zpracoval. Jasný rukopis. V neposlední řadě nám do UI vstupují moderní trendy. Moderní doba vyžaduje moderní UI. A máme toto při návrhu UI akceptovat? Co uživatel tedy žádá? Musíme tedy dát prostor a slovo především uživateli. Ten, kdo bude produkt užívat. Vývojový tým bývá často zatížen tzv. provozní slepotou.

Dlouho očekávané nařízení EU vešlo v platnost: GDPR

GDPR: Dlouho očekávaný strašák vešel v platnost! Zkratka GDPR též známá jako Obecné nařízení o ochraně osobních údajů je tady! Konkrétně v pátek 25. května 2018 vešlo v platnost napříč celou Evropskou unií. Co obnáší toto nařízení, koho konkrétně se týká a jaké sankce vyplývají z jeho nedodržování? To vše se dozvíte níže.

Regulace toku osobních údajů

Původní nařízení, které spravovalo ochranu osobních údajů, bylo značně zastaralé, neboť pocházelo z konce minulého století a jednoduše nesplňovalo požadavky současné doby. Docházelo k únikům dat a tomu bylo potřeba zabránit. Současné nařízení pojmenovávané anglickou zkratkou GDPR – General Data Protection Regulation bylo schváleno pro Evropskou unii v dubnu 2016 a v pátek 25. května 2018 nabylo účinnosti.

Dlouho očekávané nařízení EU vešlo v platnost: GDPR
Dlouho očekávané nařízení EU vešlo v platnost: GDPR

Koho GDPR zasáhlo?

Velkým otazníkem pro mnohé bylo, a možná stále je, koho se ono tajemné nařízení týká. To můžeme říct zcela jasně, veškerých firem, sdružení a institucí, které jakýmkoliv způsobem zpracovávají, používají nebo nakládají s osobními údaji fyzických osob, tedy zaměstnanců, dodavatelů, klientů a dalších. Týká se to i bytových družstev a majitelů bytových jednotek.

Změna zpracování osobních údajů

25. květen 2018 přinesl celou řadu změn v oblasti zpracovávání a využívání osobních údajů od jména, adresy, e-mailu, telefonu až po IP adresu. Veškeré subjekty, kterých se to týkalo a týká, se měsíce připravovaly a investovaly finanční prostředky do změn ve prospěch fyzických osob, majitelů oněch osobních údajů. Ve větších firmách vznikaly nové zaměstnanecké pozice, v jejichž pracovních náplních byla ona implementace GDPR, menší firmy a OSVČ se většinou obracely na externí správce a firmy působící v této oblasti.

Alarmující sankce

Státní orgány již dopředu avizovaly sankce, které jsou spojené s nedodržováním, porušováním či úplným nezavedením potřebných opatření. Tyto sankce jsou skutečně vysoké, neboť se GDPR inspirovalo předpisy týkající se ochrany hospodářské soutěže. A samotné sankce tedy dosahují několikanásobně vyšších cifer, než jsme byli do této doby zvyklí. Jejich výše se může vyšplhat až na 4 % z celkového ročního obratu dané firmy nebo na 20 milionů Eur. Odvíjet se budou na závažnosti porušení. Nenechávejte se však mýlit, že jsou sankce ovlivněny velikostí společnosti, i ty malé mohou být potrestány nejvyšší možnou sumou.

Shrnutí

Celá situace týkající se Obecného nařízení o ochraně osobních údajů je velmi ošemetná a nejasná. Setkat se můžeme s rozdílnými výklady nařízení. Počítat se musí s neustálým upřesňováním informací týkajících se jednotlivých oblastí podnikání. Pozitivní je na tom celém fakt, že by prozatím neměly probíhat plošné kontroly, nicméně na to není radno spoléhat.

Kanál MajkJePán dostal BAN na YouTube. Zázraky se dějí?

Všichni si pamatujete na arogantního chlapce MajkJePán (Mike) aka Mikael Oganesjan, který byl majitelem YouTube kanálu Majk Je Pán. Pohoda. V centrále YouTube se konečně začalo něco dít. I my jsme nahlásili Majkův kanál jako kanál, který porušuje vnitřní pravidla pro umisťování videí na YouTube. A dnes byla modla vyslyšena. Dnešním dnem se již nebude možné podívat na jeho videa. Společnost ho zabanovala (BAN) v rámci striktních podmínek komunity. To už žádná Amerika nebude. Majku Páne. Což? Všechna nahraná videa jsou odstraněna.

Kanál MajkJePán dostal BAN na YouTube. Zázraky se dějí?
Kanál MajkJePán dostal BAN na YouTube. Zázraky se dějí?

YouTube kanál MikeJePan s BANem

Zdroj kanál YouTube MikeJePan: Jsou na vás uvaleny alespoň tři sankce za porušení autorských práv. Pokud sankce nevyřešíte, bude váš účet brzy zablokován. Během tohoto období bude vypršení platnosti sankce pozastaveno a nebudete moci nahrávat nová videa. Informace byla aktualizována na odstranění účtu s následky na celý YT kanál.

Nové informace. V poslední dny bylo masivně staženo vedením komunity YouTube několik videí z kanálu MikeJePan, dnes v noci byl kanál YouTubera definitivně zrušen (zabanován). Nastanou Mikovi krušné chvíle? Fejkové screeny už nebudou. To je jedině dobře. Lopata volá.

YouTube kanál MikeJePan s BANem
YouTube kanál MikeJePan s BANem

O tomto YouTuberovi jsme již napsali pár řádků, pokud se chcete ještě více vzdělávat, postupte dále. V tomto posledním videu (bohužel už nedostupné) se Mike Pán chlubí stavem konta, ale i tím, že se jeho merch prodává skvěle. Prostě #Pohoda. Je vidět, že se v šedé zóně dá podnikat. Kdy uhodí státní správa či soud? Jak to tedy bylo s videi na YT? Autorská práva si údajně nárokuje televize Prima. Monetizaci videí kanál údajně nikdy zastavenou neměl. Co bude dál? Sankce. BAN.

Sledovací aplikaci unikly data, přístup k nim měl kdokoliv: TeenSafe

Sledovací aplikaci unikly data, přístup k nim měl kdokoliv. Spousta rodičů chce mít přehled o tom, co jejich děti dělají a kde se pohybují. V tomto jim měla být nápomocná aplikace TeenSafe, která přesně tyto činnosti monitorovala. Stačilo, aby rodič nahrál aplikaci svému dítěti do telefonu a bylo hotovo.

Ta už se za pomocí spárování s druhým telefonem starala za vás. Sice to podle nás není zrovna nejlepší řešení, a je to určitý zásah do soukromí, ale bezpečnost nadevše. Tady by to bylo ještě docela v pořádku, až na to, že všechna data, která tato aplikace shromažďovala, unikly.

Sledovací aplikaci unikly data, přístup k nim měl kdokoliv: TeenSafe
Sledovací aplikaci unikly data, přístup k nim měl kdokoliv: TeenSafe

TeenSafe monitorovala, s kým si vaše dítě volá

Když si vezmeme, že TeenSafe monitorovala, s kým si vaše dítě volá, SMSkuje, co hledá na internetu, nebo, kde se pohybuje. Pak si začneme uvědomovat, že pokud by tato data unikla, pak by mohl nastat opravdu vážný problém. A to se nakonec také potvrdilo. Služba k tomuto monitorování používala cloudové servery Amazonu, které byly přístupné odkudkoliv, komukoliv a navíc bez jakéhokoliv zabezpečení. To znamená, že téměř kdokoliv se mohl zastavit a přečíst si veškeré citlivé údaje o vašich dětech. Jako je jméno, email, Apple ID včetně hesla a jiné osobní údaje.

Vývojáři stojící za touto aplikací se již omluvili a varovali všechny své uživatele. Servery, na kterých byla data uložena, nechali ihned po zjištění vypnout. Nicméně spousta osobních údajů byla dlouhou dobu přístupná téměř komukoliv a ještě by to mohlo mít dohru.

Jak ušetřit při nákupu? Čím více nakoupíte, tím více ušetříte

Jak ušetřit při nákupu elektroniky nebo jiného zboží na internetu? CASHBACK! Čím více nakoupíte, tím více ušetříte! To je sen každého zákazníka. Nejde jen o pouhé přání. Pokud při svých nákupech v e-shopech využijete službu cashback, mohou vám se vám peníze na účet vrátit.

Princip. Jak cashback funguje?

Jde o jednoduchou formu úspory, která se na první pohled tváří jako podvod. Ovšem realita je zcela jiná a pravdou je, že na této variantě vydělají jak zákazníci, tak prodávající a dokonce i lidé, kteří cashback provozují. Jak se říká, vlk se nažere a koza zůstane celá.

Jak ušetřit při nákupu? Čím více nakoupíte, tím více ušetříte
Jak ušetřit při nákupu? Čím více nakoupíte, tím více ušetříte

Registrace na eshopu. Jde o první krok, který musí zákazník před jakýmkoliv nákupem provést. Na internetu je hned několik stránek, které provozují službu cashback. Pokud takovou stránku vyhledáte, určitě vás bude navádět, aby jste se zaregistrovali. Nejde o to, vytáhnout ze zákazníka soukromé informace, ale pouhý kontakt. Jde naříklad o email, jméno a příjmení a k převodu peněz také číslo účtu. Pokud registraci dokončíte, můžete přejít k druhému bodu.

Seznam partnerských obchodů

Každá společnost provozující cashback má transparentní seznam firem, se kterými spolupracuje. Úspora funguje na principu toho, že prodávající produkt opravdu zlevní o několik procent a naváže partnerství s cashbackem. Ten si ze slevy nechá část pro sebe a zákazníkovi poskytne o pár procent méně. Prodávající tedy získá levnou reklamu, cashback team získá část peněz pro sebe a zákazník svou potřebnou slevu.

Nákup. A nyní už k samotnému procesu nakupování. Aby bylo možné slevu na e-shopu využít, je třeba dát svému účtu na cashbacku vědět, že jste nakupovali. Jak na to? Jednoduše se přihlaste, vyhledejte na cashback stránkách obchod a vyberte. Poté už budete přesměrování do vašeho oblíbeného e-shopu a můžete postupovat tak, jak jste zvyklí. Sleva je již na cestě.

Proplácení. Vrácení peněz závisí na poskytovateli v tom smyslu, že je možné několik různých variant. Buď vám budou peníze vyplaceny vždy, když budete chtít nebo až při dosažení určité částky. Tak či tak můžete očekávat našetřenou částku na vašem účtě. Za tu si pak můžete opět nakoupit nebo si své peníze nechat poslat na bankovní účet,

Nová funkce na YouTube. Dejte si od sledování videií pauzu

Určitě to znáte. Jdete si zapnout jedno video na YouTube a najednou jsou dvě hodiny pryč. Virtuální svět vám zase ukrojil nějaký ten čas z vašeho života. Ono si to člověk ani pořádně neuvědomuje, ale tyto portály nám dokážou „sežrat“ obrovské množství času. Ovšem díky nové funkci, kterou Google na YouTube přidal, nad tím získáme alespoň částečnou kontrolu.

Nově přidána funkce vás ovšem nezačne upozorňovat sama od sebe. Musíte si ji nejprve nastavit, právě podle vašich požadavků. Není to nic složitého a díky jednoduchému návodu níže tuto možnost každý z vás zprovozní.

Nová funkce na YouTube. Dejte si od sledování videií pauzu
Nová funkce na YouTube. Dejte si od sledování videií pauzu

Nejrychlejší cesta k nalezení a přizpůsobení této omezovací funkce je navštívit nastavení přímo ve vašem profilu, na serveru YouTube. Pokud jste již ve vašem uživatelském nastavení, pak už si jen vyberete záložku “Obecné” a zde vyberete “Připomenout, že si mám dát pauzu”. Nyní už je jen na vás, kdy se má upozornění zobrazit. Vybrat si můžete z minutových intervalů, nastavených od 15 do 180 minut. Funkce může být dostupná pouze pro některé země.

Na serveru YouTube už více neuvidíme zbraně. Youtubeři odcházejí

YouTube je největší internetový server pro sdílení videosouborů. Založili jej v únoru 2005 zaměstnanci PayPalu Chad Hurley, Steve Chen a Jawed Karim. V listopadu 2006 byl zakoupen společností Google za 1,65 miliardy dolarů. Wikipedie.