67% Čechů používá své mobilní telefony k online bankovnictví: Visa



Napsal: 22/09/2017 0 comments 449 shlédnutí

Mobilní peníze se dostávají do popředí. 67 % Čechů používá své telefony k online bankovnictví a každodenním platbám. Stále větší počet Čechů používá mobilních zařízení pro správu svých peněz, vedení účtů a provádění plateb. 67 % z nich je využívá ke sledování svých výdajů a placení za parkování, zábavu nebo účty. V Evropě si mobilní zařízení jako chytré telefony, tablety či nositelnou elektroniku ke správě svých financí osvojilo již 77 % lidí. Vyplývá to z výsledků pravidelné studie Visa o spotřebitelském chováním v oblasti digitálních plateb a postojích spotřebitelů k ochraně soukromí a bezpečnosti.

Osvojování mobilních plateb pokračuje

Rostoucí počet možností jak platit digitálně v mobilních zařízeních spotřebitelům umožňuje nalézat takové způsoby placení, které vyhovují jejich životnímu stylu. Letošní studie ukazuje, že: 50 % české populace a bezmála dvě třetiny Evropanů (62 %) kontrolují svůj zůstatek nebo se přihlašují k dalším službám prostřednictvím bankovní aplikace. Pro srovnání, v roce 2015 mělo aplikaci pro mobilní bankovnictví pouze 29 % dotázaných Evropanů a jen 7 % ji použilo pro správu svých peněz.

67% Čechů používá své mobilní telefony k online bankovnictví: Visa
67% Čechů používá své mobilní telefony k online bankovnictví: Visa

Takřka polovina (47 %) Čechů již použila některou z digitálních peněženek (například PayPal), službu card-on-file (kde webové stránky ukládají platební údaje – např. Amazon či Uber) nebo mobilní platební službu jako je Apple Pay, Android Pay či Samsung Pay. V Evropě alespoň jednu z těchto služeb vyzkoušelo 68 % osob. Ještě v roce 2016 to přitom bylo o 5 % méně.

Používání mobilních zařízení namísto stolních počítačů a notebooků je pro spotřebitele čím dál tím pohodlnější. 40 % českých spotřebitelů slouží k nákupům právě chytré telefony, tablety nebo nositelná elektronika. V případě Evropanů je to dokonce 48 %. Oproti evropskému průměru jsme zdrženlivější i v jiných ohledech. Zatímco 45 % respondentů evropské studia odpovědělo, že posílá prostřednictvím chytrého telefonu či tabletu peníze přátelům nebo rodině, Češi takto mobilní zařízení využívají jen v 36 % případů.

„Inovace byly pro Visu vždy prioritou. Proto spolupracujeme se širokým spektrem partnerů a zajišťujeme přístup k bezpečným digitálním platbám zákazníkům, ať už jsou kdekoli a bez ohledu na to, jaké zařízení chtějí používat. Z výsledků studie jsme nadšení stejně jako z důvěry i zápalu, které spotřebitelé v souvislosti s novými způsoby placení vyjádřili. Potvrzuje se, že tyto digitální produkty a služby vyhovují rychlému životnímu stylu zákazníků a spotřebitelé jsou na ně připravení,“ uvedl Marcel Gajdoš, regionální manažer Visa pro Česko a Slovensko.

Směr udávají mileniálové, to platí i pro český trh

V čele digitalizace plateb stojí mileniálové. To platí jak pro český trh, kde se mezi uživatele mobilního placení řadí 75 % osob ve věku 18 až 34 let, tak Evropu, kde se svými penězi pomocí telefonu, tabletu či nositelné elektroniky operuje 86 % respondentů. 89 % českých mileniálů pak podle studie očekává, že bude využívat mobilní zařízení k placení do tří let. V Evropě takto odpovědělo dokonce 92 % zástupců této věkové skupiny. Mileniálové také výrazně častěji využívají online bankovnictví. V Česku činí rozdíl v jeho používání oproti celkovému věkovému průměru 7 % (57 % vs. 50 %), v Evropě pak 8 % (70 % vs. 62 %).

Ve srovnání s průměrem populace vedou tuzemští mileniálové také v používání mobilních zařízení k převodu peněz přátelům a rodině, což činí 43 % z nich (o 7 % více než celkový český průměr). Evropští mileniálové překračují s 57 % průměr studie o celých 13 %.

Obavy o bezpečnost a soukromí přetrvají

Jako důvody odrazující od využívání digitálních plateb označili čeští spotřebitelé obavy o jejich soukromé údaje (47 %) a zabezpečení plateb (66 %). Dlouhodobě ale těchto pochybností u lidí ubývá. V roce 2016 strach o soukromí označilo jako bariéru před placením mobilním zařízením 51 % Evropanů a letos už jen 46 % z nich. Ještě větší pokles zaznamenaly pochybnosti o zabezpečení plateb (z 65 % v letech 2015 a 2016 na dnešních 59 %).

Popularita mobilní biometrie stoupá

O tom, že roste popularita biometrických údajů jako metody autentizace, vypovídají i následující zjištění: Češi ji považují za nejvhodnější formu ověření platby – 86 % z nich ji označilo za bezpečnou. Biometrii tak věříme častěji než průměrní Evropané (84 %), u nichž stoupla důvěra v metodu meziročně o 25 %. Tzv. baby boomers (55-64 let) a mileniálové (18-34 let) sdílejí podobnou důvěru v biometrii (85 % a 88 %). Skenování otisků prstů a duhovky jsou vnímány jako nejbezpečnější formy biometrické autentizace v Čechách (78 % a 77%) i Evropě (75 % a 74 %).

Obavy ze sdílení osobních údajů

Navzdory tomu, kolik informací ze svého soukromého života lidé zveřejňují na sociálních sítích, na poskytování osobních údajů, jako jsou platební karty nebo bankovní údaje, jsou mnohem opatrnější. Nejmenší problém sdílet své osobní údaje mají čeští respondenti své rodině (44 %) a bankám či platebním sítím (23 %). V evropském měřítku získali nejvíce důvěry rovněž rodinní příslušníci (46 %), poté banky (35 %) a vládní agentury (31 %).

88 % Čechů odpovědělo, že by jim bylo nepříjemné sdílet své citlivé informace na sociálních sítích a 74 % respondentů by se necítilo komfortně při sdílení bankovních údajů či informací z platební karty s kontakty ze svých profilů. Biometrické údaje nevadí českým respondentům sdílet s bankami (50 %), podobně jako s vládními agenturami (49 %). V Evropě mají tyto instituce vyšší důvěru (63 % a 62 %). Z institucí i osob by byli Češi nejméně ochotní poskytnout svá biometrická data sociálním sítím (ve 32 % případů).

Přijímání mobilních plateb roste

Evropští obchodníci stále častěji zavádějí nové technologie, podporující NFC platby kartami i mobilními zařízeními. Pěti nejpopulárnějšími obchodními kategoriemi v Evropě pro placení mobilními zařízeními jsou restaurace, supermarkety, přeprava, občerstvení, volný čas a zábava. Při používání mobilního zařízení k nakupování utratí evropský zákazník v průměru 9 eur v kamenném obchodě a 38 eur při online nákupu. Během cestování do zahraničí Evropané použili svá mobilní zařízení k nákupu ve 103 zemích světa. To dokazuje, že lidé se při nakupování svými chytrými telefony a tablety v jiných zemích cítí bezpečně.

Slova napsal

Martin Kohout

Správa a content webů. Pracovně s Applem. Technologické novinky o smartphonech.

Webstránky: https://freebit.cz

Chceš se vyjádřit? Tento článek okomentuj, projev názor!