Zamyšlení: Amerika vysává naše data



Napsal: 13/04/2015 0 comments 1481 shlédnutí

Zrodem businessu jsou data uživatelů a informace. Nejenom, že se jedná o služby, které je shromažďují, jedná se i o to, co přesně na ně nahráváme a šíříme dál. Na internetu se každým dnem objeví desítky terabajtů dat, zdrojem můžou být nejen fotky, videa, texty, ale i soubory cookie či vyplněné formuláře. V tomto smyslu by mělo lidstvo napadnout, kdy dojde k přesycení či naplnění internetu daty. Dnes na HBO byla vysílána další epizoda seriálu Silicon Valley, přesněji již druhá epizoda (Silicon Valley II.). Kdy bude pirátsky ke stažení?

Zde se banda mladých nadšenců dychtivě honila za algoritmem (Pied Piper), který by zkomprimoval data a ušetřil tak celému světu mnoho terabajtů na svých discích. Ono ušetřit prostor znamená využít další CPU load pro jeho použití a následnou dekomprimaci, ale to je už jiná pohádka na dobrou noc. Vše má své pro a proti. Nemyslíte? Věc se má tak, že data jsou zlato na internetu, lze je jednoduše posbírat ale těžko využít a zefektivnit jejich transformaci na zisk.

Komprese, komprimace nebo dekomprimace? O kompresi jako takové se mluví poměrně často, asi jako o tom, že na trh v mobilním segmentu přijde akumulátor s novou technologií a delší výdrží. Řešením dnešního FUPu může být komprimace webových stránek, kdy se k uživateli s mobilním telefonem dostane několikanásobně menší soubor webu, ten se poté rozbalí a uživatel jej může bezproblémově číst a pracovat s ním ve svém zařízení.

Facebook like unlike

Co mělo být ale pointou celého zamyšlení je to, co o nás vůbec společnosti v Americe ví, a co z toho mohou poskytnout i jiným společnostem. Pokud si vezmeme služby jako je Facebook, Instagram, YouTube, Vimeo, Google Plus (Google), úložiště typu Google Disk, Megaupload (Megaupload Limited byla internetová společnost sídlící v Hongkongu a zabývající se poskytováním online služeb v oblasti ukládání souborů a jejich zobrazování, společnost založil v roce 2005 Kim Dotcom), Kimův nový novozélandský projekt mega.co.nz či další a další úložiště a služby, zjistíme, že veškerá data takřka spravují jen hlavní lídři na trhu.

Můžeme ještě uvést Apple, Samsung či aktuálně svými prodejnostmi excelující čínské Xiaomi. Na seznamu nemůže chybět samozřejmě ani Microsoft. Pravda je jasná. Uložená data a informace proměnit na zisk. Zdejší Google hlásí tržby přes 199 miliónů korun za rok 2013. EU se snaží vytvořit nový digitální manuál, jak upravit pravidla pro ty, kteří dominují trhu na konkrétním místě a zemi. Zahraniční země a jejich firmy by tak neměly snadnou možnost vstoupit do dalších zemí, jen za předpokladu, že před vstupem na trh se přesně dohodnou podmínky, na kterých bude místní business postaven.

Evropa jako taková má být dalším trhem, který má smysl majoritně obsadit. To potvrzuje i únorová návštěva Tima Cooka z Applu, který se v Německu shledal s Olgou Merkelovou. Evropu má také ve svém hledáčku lobbista a bývalý šéf Googlu Eric Schmidt. Amerika má obří digitální vysavač dat. Nebo si myslíte, že to není pravda? Stojíte za návrhy, které na majoritní firmy mají uvalit speciální daně? Figuruje v tom NSA? Bojíte se o své duševní vlastnictví? Podělte se do komentářů o to, jak chráníte svá data. Děkujeme za feedback!

Slova napsal

Martin Kohout

Správa, tvorba a content webů. Pracovně s Applem, baví mě technologické novinky o telefonech.

Web: https://freebit.cz

Chceš se vyjádřit? Tento článek okomentuj, projev názor!