Od televize se Češi přesouvají na internet. Nejvíce sledují reality show. Čas, který lidé věnují sledování mediálního obsahu, narůstá. Od klasických televizních přijímačů se ale lidé dlouhodobě přesouvají na internet. Zájem o placené televizní kanály roste a neplatí to jenom u mladé generace, která nejčastěji konzumuje zpravodajství a filmy. Podle statistik internetové televize Kuki patří mezi její nejsledovanější pořady reality show jako Výměna manželek a Prostřeno. Sleduje je 70 procent konzumentů Kuki.
Sekundují jim se 60 procentní sledovaností seriály Ordinace v růžové zahradě, Ulice a Modrý kód. Na Kuki sleduje alespoň jeden z těchto seriálů každý druhý uživatel. Trend sledovanosti se mění pouze při velkých sportovních událostech, jako jsou olympijské hry nebo mistrovství světa v hokeji a fotbale. Po skončení sportovních akcí se uživatelé opět vrací k oblíbeným seriálům díky zpětnému přehrávání, které televize přes internet umožňují.
Některé televizní stanice umožňují zhlédnutí zdarma
Pokud fanoušci seriálů a reality show v televizi zmeškají svůj oblíbený díl, hledají ho na internetu. Některé televizní stanice umožňují zhlédnutí zdarma, jinde se za službu musí platit. Podle Kuki ale 80 procentům uživatelů vadí, že v přehrávačích provozovaných soukromými stanicemi jsou reklamy ještě častější, než v běžném televizním vysílání. Nejen z toho důvodu si častěji pořizují placenou televizi přes internet.
„Zákazníci nejvíce oceňují možnost sledovat své oblíbené pořady několik dní nazpět. Často využívanou funkcí je i pozastavení nebo sledování pořadu od začátku. Televizní program si tak vytváří sami,“ uvádí výhody televizí přes internet Vladimír Tovarňák za Kuki. Obliba sledování televize přes internet navíc podle něj skokově vzrostla v dubnu letošního roku, kdy padlo omezení pro sledování českých programů v zahraničí. Sledovat filmy a seriály tak mohou uživatelé i na dovolené nebo služební cestě. „Zvýšený zájem o IPTV platformy sledujeme nejenom v době dovolených, ale také v souvislosti s přenosem vysílacích práv významných sportovních událostí na placené televize přes internet,“ upřesňuje Vladimír Tovarňák.
Nejsledovanější pořady na Kuki
Oblíbenost sledování televize a preference se liší napříč různými skupinami: „Vůbec největší počet klientů máme mezi rodinami s dětmi. Důvodů je hned několik – mají připojení k internetu, chytrou televizi, chytrý telefon, notebook nebo tablet a svůj čas musí přizpůsobovat dětem. Nemohou se jim přestat věnovat, když zrovna začíná jejich oblíbený seriál.
Variantou pro ně může být, že díky možnosti sledování internetové televize na více zařízeních mohou pustit svůj seriál na notebooku a ve stejný čas dětem zapnout pohádku na tabletu,“ říká Vladimír Tovarňák a pokračuje: „Televizní zpravodajství na internetu čas od času sleduje až 80 procent Čechů. Většina z nich se zatím spoléhá na streamovací aplikace televizních společností. Nejčastější překážkou pro okamžitý přechod k IPTV platformě je obava z nedostatečně rychlého internetového připojení. Obavy jsou přitom zbytečné – komu se přehraje video na YouTube, tomu bude fungovat i internetová televize.“
Kuki – Internetová televize Kuki byla spuštěna v roce 2014 a je společným projektem firem SMART Comp a.s., která působí na trhu pod značkou netbox a firmy Planet A a.s., která působí pod značkou AIM. V nabídce má přes 130 televizních kanálů s možnostmi zpětného přehrávání a dalšími chytrými funkcemi. Službu využívá více než 80 tisíc zákazníků a dalších 150 partnerských operátorů po celé republice. Kuki je součástí každé chytré televize Samsung s operačním systémem TIZEN a je k dispozici jako aplikace pro zařízení se systémem Android TV (např. televize Sony, Panasonic nebo herní konzole Nvidia Shield). Ceny za službu Kuki se pohybují od 100 Kč do 400 Kč měsíčně.