Google vyhodil Margaret Mitchellovou, vedoucí týmu etického AI, poté, co pomocí automatizovaného skriptu prohledávala své e-maily, aby našla důkazy o diskriminaci svého spolupracovníka Timnita Gebru. O této zprávě poprvé informoval zahraniční web Axios.
Palba na zaměstnance přichází den poté, co Google oznámil reorganizaci svých týmů AI pracujících na etice a spravedlnosti. Marian Croak, viceprezident ve strojírenské organizaci, nyní podle blogového příspěvku vede „nové centrum odborných znalostí o odpovědné AI v rámci Google Research“.
Podle profilu na LinkedIn se Mitchellová připojila ke Googlu v roce 2016 jako vedoucí vědecký pracovník. O dva roky později pomohla založit tým etického AI po boku Gebru, renomovaného výzkumného pracovníka známého pro svou práci o zaujatosti v technologii rozpoznávání obličeje.

V prosinci roku 2020 Mitchellová a Gebru pracovali na dokumentu o nebezpečí velkých modelů zpracování jazyků, když Megan Kacholia, viceprezidentka Google Brain, požádala o stažení článku. Gebru ustoupil a řekl, že společnost musí být více otevřená, proč je výzkum nepřijatelný. Krátce nato byla propuštěna, ačkoli Google charakterizoval její odchod jako rezignaci.
Po ukončení zaměstnaneckého vztahu se Gebru a Mitchellová stali otevřeně kritickými vůči vedoucím pracovníkům společnosti Google, včetně šéfa divize Google AI Jeffa Deana a generálního ředitele společnosti Google Sundar Pichai. V lednu však ztratila firemní e-mailové přístupy poté, co Google začal vyšetřovat její aktivitu.
Co vlastně znamená zkratka AI?
Umělá inteligence (UI) (anglicky artificial intelligence, AI) je obor informatiky zabývající se tvorbou strojů řešících komplexní úlohy například z oblastí logistiky, robotiky, zpracování přirozeného jazyka, či zpracování velkých objemů dat.
Výzkum umělé inteligence je rozdělen do několika polí, které je těžké názorově spojit. Typicky se zde objevuje rozpor mezi pojetím statistickým (kam spadá například analýza dat, či rozpoznávání obrazu), a pojetím blízkým matematické logice, kam patří například oblast plánování, prohledávání (hra šachů), či strojového dokazování.
Nicméně to, že tento rozpor není nepřekonatelný nám ukázaly například algoritmy hrající hru Go, které dokázaly propojit statistiku s prohledáváním, a následně i se strojovým učením.