Ačkoliv jsme toho názoru, že samotný obsah a idea textů na internetu jsou daleko důležitější než strojené dosazování klíčových slov do nich, tak jejich používání má stále v online marketingu svůj význam, neboť výběr vhodných klíčových slov totiž dokáže přispět třeba k tomu, že se váš web bude objevovat na trendových příčkách vyhledávačů.
Bezpochyby žádoucí je pravidelně provádět analýzu klíčových slov, pomocí níž se dá zjistit, co uživatele na internetu zajímá, a co nejčastěji vyhledávají, díky čemuž můžete například poodhalit jejich záliby, dozvědět se o jaký produkt by mohli mít zájem, či lépe zacílit reklamu.
Ale sehnat relevantní data pro analýzu klíčových slov je svépomocí prakticky nemožné, proto je potřeba se spoléhat na data, která veřejnosti poskytnou dva největší vyhledávače, tedy Seznam a Google. Vůbec nejhledanějšími klíčovými slovy ve vyhledávání českých uživatelů na internetu jsou podle nich (vyhledávání měsíčně):
- seznam – 7 820 000
- youtube – 5 230 000
- facebook – 4 870 000
- překladač – 3 580 000
- google – 2 130 000
- idos – 1 390 000
- freevideo – 1 250 000
- idnes – 1 190 000
- porno – 992 000
- pornhub – 934 000
- počasí – 757 000
Má smysl používat nejvyhledávanější dotazy jakožto klíčová slova?
Výše zmíněný výčet nejhledanějších klíčových slov, ale rozhodně není doporučením, jaká klíčová slova používat, aby váš web dosáhl vysoké návštěvnosti. A to jednak z důvodu, že se ve většině případů vážou k vyhledávání konkrétní služby, tudíž přední příčky ve vyhledávačích zabírá již ona, a za druhé je to zbytečné, neboť jak ze statistik vyplývá, tak tisíc nejčastěji vyhledávaných klíčových slov tvoří pouze zlomek z celkového objemu vyhledávání, konkrétně 13 %!
Je tedy dobré se spíše zaměřit na klíčová slova s nižší hledaností, ale specifičtějším zaměřením, tedy takzvané long-tail dotazy.
Co se týče ideální délky klíčového slova, tak ta by se měla pohybovat mezi 13 až 17 písmeny, neboť dotazy s přesně takovouto délkou končí ve vyhledávačích českých uživatelů vůbec nejčastěji. Ideálně by se mělo jednat též o dvouslovné či tříslovné spojení. Tímto bychom tedy chtěli zbořit mýtus, že long-tail dotazy musí být dlouhé – pokud bychom měli toto tvrzení podložit čísly, tak jenom zanedbatelných 10 % dotazů je delších nežli 30 písmen a 5 slov!
Nástroje pro zjištění hledanosti klíčového slova
Pakliže vás zajímá, jak si stojí vámi vybrané klíčové slovo, můžete využít nástrojů Sklik Návrh klíčových slov a Google Keyword Planner, které vám pomohou najít jeho hledanost v konkrétním vyhledávači. Jestliže byste ale chtěli dostat tuto informaci pro oba vyhledávače najednou, museli byste k tomuto účelů použít Marketing Miner, pomocí nějž je toto proveditelné.
Ten navíc na rozdíl od obou zmiňovaných nástrojů zvládá rozlišovat mezi dotazy s háčky a čárkami a bez nich (lednička x lednicka), snáze se tedy dostanete k reálné hledanosti daného klíčového slova. Krom toho je z něj možné „vydolovat“ takzvanou konkurenčnost dotazu, jež vám zas pomůže odhalit vaše šance na umístění se na předních stránkách vyhledávačů v porovnání s konkurencí.
Vyhledávací zvyky českých uživatelů
Jak na klíčová slova nyní již víme, závěrem se pak ještě podívejme na zajímavá fakta o chování českých internetových uživatelů. Věděli jste například, že každý z nás v průměru zadá do dvou nejznámějších vyhledávačů měsíčně 178 dotazů, přičemž 129 z nich je zadáno do Googlu a 49 do Seznamu? Celkový objem vyhledávání pak činil v roce 2019 v průměru více než 1 miliardu dotazů za měsíc.
Z těchto dat dále vyplývá i to, že Google aktuálně patří k neotřesitelné jedničce mezi vyhledávači, skrze něj v současnosti směřuje přibližně 70 % ze všech dotazů.