Zaměstnanců na trhu je dostatek. Jen chtějí pracovat flexibilně, ukazuje provozovatel coworkingů Spaces princip nového hnutí.
Pracovnímu modelu „pondělí až pátek, od devíti do pěti” zřejmě definitivně odzvonilo. Lidé chtějí větší svobodu rozhodování, jak a kde budou pracovat. Nejde jim o to, zůstat v rámci „home office” doma. Nepožadují zkrácené úvazky. Spíše chtějí co nejefektivněji využít vlastní potenciál v průběhu dne. Flexibilně. Ve vztahu k sobě samým, času i prostoru, ale třeba i k dojíždění do práce.
Vyplývá to z globálního průzkumu největšího provozovatele coworkingových prostor – Spaces. Zapojilo se do něj přes 15 000 respondentů v řídících pozicích po celém světě.
Vyberou si možnost flexibilní práce
Více než polovina oslovených potvrdila, že sami pracují mimo kancelář aspoň 2,5 dne z týdne. Obdobně tomu bude i v případě jimi řízených týmů. Například 80 % uchazečů o práci bez ohledu na jejich věk si ze dvou identických nabídek vybere tu s možností flexibilní práce.
Naprostá většina lídrů a manažerů také potvrzuje, že takto pojatá organizace práce vede k lepším výsledkům. Je to i díky rozšíření výkonných informačních a komunikačních technologií. „Z flexibility se stala nová norma. Hnutí,” shrnuje lakonicky výsledky rozsáhlého průzkumu Mark Dixon, spoluzakladatel a šéf společnosti IWG provozující několik coworkingových platforem, včetně Spaces.
Jeho slova potvrzuje rovněž Karel Pelán, jenž řídí rozvoj Spaces v České republice a na Slovensku. Podle něj zmíněnou flexibilitu majitelé i management firem přenášejí do všech úrovní: nechtějí se upisovat na dlouhou dobu na fixní plochu kanceláří, obdobně nastavují pružné pracovní podmínky i pro své týmy.
Spaces jej doloží na konkrétních příkladech i v České republice
„Stále více firem umožňuje zaměstnancům pracovat tam, kde chtějí, a jak chtějí. Práce na dálku, pružná pracovní doba, projektové zaměstnávání či zapojování externích spolupracovníků nabízejí dostatek flexibility firmě i lidem, kteří pro ni pracují,” popisuje konkrétní podobu stále rozšířenějšího pracovního „hnutí” Karel Pelán. Podle něj také firmy s podobným přístupem nevykazují nedostatek zaměstnanců, ani zájemců o volné pracovní pozice.
Ostatně, velmi záhy to Spaces doloží na konkrétních příkladech i v České republice. Hned zkraje září do do Spaces v budově Albatros na pražské Národní třídě přebírá celé jedno patro velká obchodní společnosti Weber-Stephen Products. Další klienti by objekt měli obsadit do konce roku. Postupně se v Praze Spaces otevřou v karlínském Nile House, komplexu Smíchoff na Praze 5 a během roku 2020 i v Parkview v kancelářském srdci Prahy 4.
Projektovému zaměstnávání a využívání externích odborníků přesně vyhovují coworkingové prostory typu Spaces. V nich si mohou společnosti nebo i jednotlivci pronajmout libovolně velký prostor. Třeba jen na jeden den s bezproblémovou možností prodloužení na celý rok.
Praktický zónový coworking prostor
Třicet let zkušeností s pronájmem sdílených prostor IWG také ukázalo, že vždy bude významné procento nájemců, kteří do coworkingu (třeba kvůli mladým talentům) chtějí, zároveň však vyžadují profesionální pracovní zázemí i se značnou mírou soukromí. Spaces proto kromě prakticky zónovaného coworking prostoru, klubových a eventových prostor, teras nebo nezbytné kavárny Spaces Café nabízejí také privátní kanceláře. Na klíč.
„Možná v tom tkví podstata hnutí flexibiliánů. Nastupující generace zaměstnanců nebo i freelancerů je velmi výkonná a zodpovědná. Funguje týmově. Ale musí mít latentní pocit svobody, volnosti. Proto jsou Spaces celosvětově vyhledávanou platformou pro společnosti, jež hojně využívají energii a potenciál studentů vysokých škol nebo čerstvých absolventů,” uvažuje Karel Pelán.
Generaci Y a Zet vychází Spaces vstříc rovněž nadčasovým designem a zařízením, umožňujícím – opět – flexibilní členění prostor. Návrhy interiérů, které řada klientů vnímá jako „new age”, tvoří mezinárodní tým dvorních architektů IWG, zakázkovou výrobu zajišťuje zdejší osvědčený dodavatel Capexus. Vybavení je tvořené na základě globálních zkušeností s lokálními dodavateli. Například srdcem Spaces v Albatrosu je a zůstane kavárna s kávou Nespresso a fresh barem od pražské firmy OfficeFood.
Spaces
Společnost Spaces nabízí ve stovkách poboček po celém světě kreativní pracovní prostředí s jedinečnou podnikatelskou atmosférou. Své pracovní prostory koncipuje tak, aby lidi s originálním myšlením, inovátory a průkopníky nových postupů inspirovaly k ještě většímu rozletu. Pod jednou střechou svádí dohromady lidi z malých firem, nezávislé podnikatele a intrapodnikatele z velkých společností, kteří vytvářejí dynamickou komunitu, a tím cíleně buduje perfektní prostředí pro tvůrčí činnost a rozvíjení nápadů a myšlenek.
Spaces je provozní značka společnosti IWG plc, holdingové skupiny, jež sdružuje řadu předních poskytovatelů pracovních prostorů. Do portfolia společnosti IWG patří také značky Regus, Signature by Regus, HQ a No18.