Jak vydělávat na Youtube? Jak jsou na tom čeští Youtubeři?



Napsal: 03/11/2015 0 comments 3915 shlédnutí

Jestli jste někdy přemýšleli o tom, zda vůbec nebo jak a kolik se dá vydělat na videích, vkládaných na Youtube, možná se vám budou hodit následující řádky. Předem je potřeba zmínit, že internet jako takový se mění, takže údaje staré měsíc nemusí dnes už nic znamenat. I tak je ale možné si udělat představu, jak věci fungují.

Dalším důležitým faktorem je, že Youtube zavádí novou službu RED TUBE (o které jsme vás již informovali), kde reklama jako taková přestává mít smysl a uvidíme do budoucna, jak se tato placená služba ujme, ale o ní později.

Nyní se podívejme na samotná čísla. Youtube má v současnosti reálně kolem 1 miliardy diváků. Ano, to je 1 000 000 000 lidí, kteří každý den kliknou na nějaké video z tohoto megaserveru, aby shlédli své oblíbené “youtubery”, jukli na povedené záběry herních novinek nebo se podívali, jak se řídí auta v Rusku. Abyste měli ještě lepší představu, na Youtube se “pohybuje” kolem ⅓ lidí, kteří vůbec na internetu jsou. V Americe je dosah takový, že více lidí sleduje Youtube, než místní kabelovky (ano, i u nás by se člověk kolikrát raději díval celý den na internet než na omílané seriály). Jen pro zajímavost, asi polovina všech shlédnutí tvoří mobilní přístup k videím.

Takže vítejte do TV stanice, která má potenciál oslovit každý den jednu miliardu lidí. A nebojte se, možnost tvořit obsah, kterým oslovíte miliony lidí po celém světě, je zdarma. Jediný háček je v tom, že nejste sami a někteří už nějakou dobu fungují. Říká se jim youtubeři a jsou to už zavedení a úspěšní tvůrci všemožných videí. Počet shlédnutí jednoho jejich videa může dosáhnout řádově až miliard. Jen pro srovnání – TV NOVA má v sobotu večer sledovanost 1,5 milionu diváků, a to se tam zapotí hodně lidí, aby se to k vám do obýváku vůbec dostalo. K tomu přidejte ohraný pořad, který jste viděli v kině, na DVD nebo právě na nějakém videoserveru a jste u zábavy minulého století. Stejnou sledovanost jako hlavní TV stanice mají na Youtube např. Viralbrothers. A to jsou jen dva.

FattyPillow, Twixxáci, Stejk, NejFake, Johnny Valda, MenT, Hoggy a jím podobní jsou většinou puberťáci, kteří si prostě jen dělají legraci ať už ze sebe nebo z někoho jiného. Někdy jen paří “gamesy” a u toho natáčejí, jaké špeky na vás v dané hře číhají nebo se prostě jen baví u toho, že si koupili novou hračku. A jestli si po kliknutí na některé zde uvedené video myslíte, že je to trapný, koukněte na počet shlédnutí daného videa. Vsadím se, že tolik lidí jste nepotkali ani v reálu. Tabulka dole nabídne data 20ti Youtuberů, kteří jsou na CZ scéně nejvíce vidět (první číslo počet shlédnutí videí, druhé počet odběratelů).

20 vydelecnych Youtuberu
Podívejte se na žebříček 20ti nejvýdělečnějších Youtuberů

Zkrátka na Youtube, stejně jako na internetu obecně, platí, že lidé se chtějí bavit a nejlépe na něčí účet. Různé pranky, nehody, vtípky nebo trapná vystoupení mají sledovanost jako celá televize za 24 hodin dohromady. Od minivideí až pod deseti hodinová muka, od točení pračky, přes jízdu vlakem až po let v kosmu se můžete doslova celým světem proklikat do bezvědomí. A do toho si přidejte hudbu, sport nebo další obory a od displeje už se neodtrhnete. Když už jsme u hudby – dneska už hodně známý hit PSY – GANGNAM STYLE má k dnešnímu datu přes 2 miliardy shlédnutí. Ano, čtete dobře. Jedna jediná písnička.

Jasně, říkáte si hudební průmysl a jeho nahrávací společnosti nasypou do umělce miliony a kliknutí se jen množí. Tak jukněte sem nebo sem. Umělci, kteří si jen vzali kytaru a přezpívali známé songy nebo vytvořili vlastní. Ostatně všemi oblíbený Justin Bieber začal podobně. OK, to je asi největší mínus Youtube pro celé lidstvo, ale s tím už nic nenaděláme.

Že zmiňuju hlavně hudbu, není náhodou. Právě nahrávání klipů na Youtube odstartovalo obrovský boom sdílení ať už novinek nebo starých dobrých hitovek z 80. let. A to takovou měrou, že začaly vylézat mrtvoly z hrobů. Zde samozřejmě zavětřili i velcí producenti a začali mazat daná videa kvůli autorským právům. Stejný problém nastal, když lidé nahrávali na server videa obsahující jejich oblíbené seriály, filmy a další umělecká díla, chráněná autorským zákonem.

Jeden čas bylo Youtube jako obrovská videotéka a to zadarmo. Nebudeme zabíhat do detaillů. Zkrátka přišla určitá nutná kompenzace za práva a z některých videí se začal tvořit zisk, aby se zalepila pusa vydavatelům a aby se náklady na provoz Youtube aspoň z části vrátil zpět. A zde vstoupily do role reklamy. Reklamy jako video před samotným klipem nebo jako grafický banner přímo ve videu. A sledovanost reklamy u videa s 10 miliony shlédnutí už stojí za to, ne? Proto se tvorba nebo vůbec nahrávání stalo dokonce výdělečnou činností. Když vezmu opět ty nejúspěšnější tvůrce (Youtubery), přesahují výdělky částku klidně až 200 milionů dolarů. Ne celkem, ale pro jednoho jediného vlogera. Neberte to.

Když to vezmeme konkrétně. V současnosti si můžete za 1000 shlédnutí vydělat v průměru cca 30 Kč. Že je to málo? OK, při 10 tis. diváků na jedno video, je to 300 Kč. Chápu, kapesný dobrý, ale výdělek? Tak dejme 100 tis. kliknutí na videjko a heleďme – cca 3 000 Kč. Když ta videa uděláte 3 za měsíc? Hmm, to by nějaké rozbalování nákupu nebo plácnutí do bláta nemuselo znít jako špatný nápad.

Tak to bychom měli Youtube ze strany tvůrců. Ale co my, diváci? Když si naklikám odběry, tedy oblíbené Youtube kanály, které pravidelně sleduji, k tomu pár klipů a nějaké videjko jako bonus, je to fajn. Ale neomrzí mě to? Minimálně proto, že to je ZDARMA, tak ne. Za další – obsah na Youtube se každým dnem rozrůstá doslova kosmickou rychlostí. Jen za duben 2015 přibylo 10 000 nových videí a tím dalších 70 milionů hodin videa! Panebože, chtěl bych vidět to DVD, které by tohle obsáhlo! Jeho průměr by byl jako palačinka od Ládi Hrušky!

Ano, namítnete, že už i na Youtube jsou přísná pravidla pro publikování videí, že tolik filmů a hudby už tam není a často se mažou. Ale… přichází nová služba a s tím konec reklam, konec otravných spotů před videi, která chceme zkouknout. Jmenuje se Youtube RED. Za 10 dolarů (u Apple zákazníků o něco více) měsíčně vás neotravují reklamy, můžete si video stáhnout offline do mobilu nebo pouštět si svá oblíbená videjka na pozadí a přitom surfovat na internetu. Že je to málo? No pro někoho možná. Ale tím to nekončí. Na Youtube MUSIC – nové aplikaci (podobně jako Kids a Gaming) si budete moci vychutnat právě hudební produkci, která tím nejspíš na původním (nyní FREE) youtube zmizí, ale uvidíme. Stejně jako konkurenční služby, i Youtube zavede svůj vlastní prémiový obsah (vlastní pořady), které do tohoto předplatného také budou spadat. A tou poslední lahůdkou je, že budete moct v rámci tohoto předplatného neomezeně poslouchat i hudbu na Google Play. A to už je za 10 dolarů hodně.

Tedy minimálně pro anglicky hovořící většinu na internetu určitě, tím spíše z amerického kontinentu, protože právě tam služba začala. Jak moc a jak rychle se rozšíří do ostatních regionů, natož k nám, je otázkou a reálné odhady mluví o min. roce prodlení. Nuže nechme se překvapit a hlavně: TROLOLO!

Slova napsal

Martin Kohout

Správa, tvorba a content webů. Pracovně s Applem, baví mě technologické novinky o telefonech.

Web: http://freebit.cz

Chceš se vyjádřit? Tento článek okomentuj, projev názor!