Před několika dny nás překvapila velice zajímavá zpráva (Google v noci na čtvrtek oznámil záměr prodat čínské společnosti Lenovo svou divizi Motorola Mobility), která opět naznačuje významnou akvizici – Google není spokojen s výsledky mobilní divize Motorola a prodává ji čínskému Lenovu. Google před dvěma lety odkoupil skomírající Motorolu za 12,5 miliardy dolarů, dnes na tom však není o moc lépe.
V těchto dnech ji kupuje zmíněné Lenovo za 2,9 miliardy amerických dolarů (prodej obsahuje samozřejmě smluvní dohodu, dle zprávy bude Lenovo platit i svými akciemi). I přes významné modely Moto G či Moto X si mobilní divize na své triko zisk nepřipisuje. Spíše se jedná o sousloví „od výplaty k výplatě“. Na obrázku níže je k vidění výkonný ředitel (CEO) Larry Page a Yang Yuanqing, CEO Lenova.
Vyhledávací gigant tak spoléhá na své Google Edice mobilních telefonů, které by se dle předpokladů měly rozšířit v hojné míře do odchodu Google Play (tuto informaci potvrdil Eldar Murtazin na svém Twitter účtu, řada Nexus by měla skončit v roce 2015).
Jde tu opět o patenty do patentových válek, a nebo má Motorola jen bezcenné cáry papírů (hodnota přibližně 2000 patentů Motoroly je podle analytiků poměrně nízká proto, že jsou převážně spojené s mezinárodními úmluvami)? Víceméně je to v této akvizici asi jedno. Patenty si nechal v držení vyhledávací gigant, Google. Číňané kupují Motorolu spíše za jinými účely. Stejně tak, jako kupoval Microsoft finskou Nokii. Potřebují její trh a tržní potenciál, prodejní sítě a prodejní místa.
Tím se společnost Motorola může pyšnit, a nejen na americkém trhu. Kde jsou ty časy, kdy byla společnost na výsluní s paralelním trhem vysokofrekvenčních vysílaček a polovodičových součástek. Dnes je na straně, stejně jako americké BlackBerry – tehdejší RIM. Doba v tomto případě přeje jen vyvoleným.
Oficiální prohlášení z tiskové zprávy: “Společnosti Lenovo a Google uzavřely konečnou dohodu o koupi Motorola Mobility. Tato smlouva výrazně posílí pozici počítačového lídra na trhu se smartphony. Kromě toho získá Lenovo silné postavení na trhu v Severní Americe a Latinské Americe a současně záchytný bod v západní Evropě, což doplní silné a rychle rostoucí podnikání společnosti v oblasti smartphonů na rozvíjejících se trzích po celém světě.”
Určitě se do komentářů podělte o dojmy z této mobilní akvizice, která by měla posunout Lenovo na ještě vyšší pozice v prodejnosti chytrých telefonů. Ovládne světový trh s telefony z nižší cenové kategorie, nebo zaujme s drahými high-endy s velkou výdrží na jedno nabití? To samozřejmě ukáže jen čas, křišťálová koule v tomto případě není na místě.
Tak snad to Lenovo rozjede 🙂