Olympic ve své písničce „Dej mi víc své lásky“ zpívají „Má drahá dej mi víc. Má drahá dej mi víc. Má drahá dej mi víc své lásky a hůů.“ Pro dnešní den si upravme text na „Můj drahý dej mi víc, můj drahý dej mi víc, můj drahý dej mi víc své RAMky a hůů.“ Těmto slovy se dnes řídí i mnoho aplikací, které lidé neustále využívají.
Se stoupající velikostí paměti a výkonem dnešních smartphonů, stále roste náročnost některých aplikací. Typickým příkladem takového otesánka je neodmyslitelná dvojice oficiálních aplikací Facebook a Messenger, které si dovedou vzít pěknou porci operační paměti, paměti v zařízení a také si řádně ukousnou z výkonu telefonu. Mnoha uživatelům to, slušně řečeno, dost vadí a proto se podíváme na některé alternativy, které jsou dostupné na Google Play. Jedna je z rukou společnosti team2soft a druhá od samotného Facebooku.
Abychom opustili abstraktnost slov „roste náročnost“, zde jsou čísla ohledně využívání paměti. Už jen při letmém pohledu je jasné, která aplikace je na tom lépe s paměťovými nároky.
Tématem článku jsou paměťové nároky. Není ale od věci zmínit i vyšší energetické nároky. Zatím co Fast si bere 10% energie a FB lite dokonce jen 2% ,“plnotučná“ FB aplikace si pak usurpuje celých 30%. Řekne-li se A, musí se také říci i B. B je v tomto případě uživatelský komfort, který aplikace poskytují.
První, co všechny uživatele určitě bude zajímat, je schopnost přehrávat video. Ano, alternativy umí videa přehrávat. Facebook Lite vás dokonce upozorní na velikost dat, která budou stažena. Tato vlastnost vychází především z důvodu, pro který byla Lite verze vytvořena. Její primárním účelem je nasazení do oblastí, kde není tak kvalitní datová infrastruktura.
Uživatelský komfort, který poskytují oficiální a plnotučné aplikace od Facebooku, je vyšší. Je ovšem lehce nižší přívětivost, která je z větší části zapříčiněna jen tím, že člověk na alternativy není zvyklý, přiměřenou daní za zpomalení výkonu a znatelný kus paměti? Za nás, tedy redakci, určitě ano.
Spojení „uživatelský komfort“ může na mnoho lidí působit poměrně nepřehledně. Vyjmenujme si tedy konkrétně, co si pod tímto pojmem představit. Jednou z vlastností, které do této kategorie spadají je například plynulost aplikace. Zde nelze ani jedné (Fast, FB Lite) nic vytknout. Obě aplikace se načítají plynule. Občas se může uživatel setkat s mírnými záseky při prohlížení posledních příspěvků. Nejedná se o nikterak zásadní nedostatek.
Dalším prvkem je zpracování chatovací služby. Obě aplikace pracují se zjednodušenou webovou variantou Facebooku. FB Lite získává body za využívání „stickers“. Pokud je člověk jejich milovník, tak o ně nebude ochuzen. Jen si je nutno zvyknout na jejich organizaci. Zde Fast, oproti FB Lite, ztrácí body, protože zobrazuje reklamu a zdvojuje horizontálního menu. Zdvojení menu vychází z toho, že aplikace má své GUI, které aplikuje, jak již bylo zmíněno, na webovou podobu Facebooku. To působí zmatečně a Fast tak ztrácí oproti konkurenci body.
Podělte se s námi o vaše názory a zkušenosti s užíváním oficiálního klienta Facebook a Messenger. Znáte nebo používáte jiné alternativní aplikace?