Společnost Sony představí oficiálně konzoli s označením PlayStation 5. Kdy k tomu dojde a co můžeme od novinky očekávat? PlayStation 5 je výjimečný už jen tím, že podrobnosti o novém modelu byly uvolněny s větším předstihem. Většina společností přesnější informace drží do poslední chvíle v tajnosti, Sony v tomto směru dosud nebyl výjimkou.
Díky tomu víme, že se novinka bude jmenovat jednoduše PlayStation 5 a začne se prodávat o Vánocích roku 2020.
Zpětná kompatibilita pro hry
Zásadní informací o novince je především to, že se patrně dočkáme tzv. zpětné kompatibility. Hry vydané pro současnou konzoli PlayStation 4 by měly být kompatibilní i s nadcházející novinkou. Podle dosavadních informací bude vycházet příští rok prodávaný model ze současné technologie. Přechod bude pro hráče proto poměrně pohodlný.
O zpětné kompatibilitě se hovořilo víceméně s jistotou. V pozdějších vyjádřeních nicméně Sony nadšení hráčů zmírnila s tím, že je potřeba vyčkat na další informace. Stále tak existuje pravděpodobnost, že se nepodaří ji zajistit na sto procent.
Hardwarová výbava PS 5
S PlayStation 5 by se hráči měli dočkat i zlepšení hardwaru. Hovoří se o tom, že se konzole zrychlí a dojde ke zvětšení úložiště. K tomu přispěje interní SSD, který nahradí dosavadní plotnový disk, tedy se uplatní běžné řešení dostupné dnes na většině stávajících počítačů a notebooků. Nicméně se zatím veřejnost neměla možnost dozvědět přesnou celkovou velikost úložiště.
O přesných parametrech systémové paměti detailnější informace nemáme. Aktuální odhady hovoří o 20 GB GDDR6 paměti pro grafiku a 4 GB DDR4 paměti předvídají pro samotný operační systém. Povedené video renderů nového PlayStationu páté generace se objevilo na YouTube.
Grafika a ozvučení
Uvnitř zařízení zůstane osazen čip z dílny AMD. Tentokrát bude ale mít již zabudovanou 3D audio jednotku. Hráči si díky tomu budou moci užít prostorový realisticky znějící zvuk.
Mimo precizního zvuku budou moci počítat hráči také s vylepšeným obrazem. PlayStation zvládne rozlišení až 4K. V případě multimediálního obsahu či méně náročných her slibují vývojáři dokonce podporu rozlišení 8K. Toto rozlišení charakterizuje vysoká hustota pixelů a maximální pojetí detailů.
V souvislosti se současnými moderními hrami se často skloňuje i slovní spojení ray tracing neboli sledování paprsku sloužící k maximálně realistickému zobrazení. PlayStation 5 se dočká zabudování hardwarové Ray Tracing akcelerace na GPU.
Přepracovaný ovladač
Další z připravovaných novinek bude dle zástupců Sony také přepracovaný ovladač Dualshock. Ten nabídne vylepšenou haptickou odezvu namísto standardních vibrací. Reagovat by měl přesně na dění na obrazovce. Díky tomu přispěje k realističtější atmosféře z hraní. U tlačítek L2 a R2 zároveň ze stejného důvodu půjde nastavovat intenzita vibrací.
Nový ovladač, zatím bezejmenný, nabídne taktéž adaptivní triggery. Nastavit si budete moci několik úrovní odporu, což přispěje k většímu hernímu prožitku při použití zbraní. Zatím je v rovině spekulací, zda bude mít už v této fázi ovladač dotykovou plošku. Sony má technologickou inovaci nicméně již patentovanou. K proměně dojde i u konektoru. Sony skončí s klasickým micro USB a přizpůsobí se standardu USB-C. Novinka je v této chvíli již potvrzena.
Přepracované rozhraní
Přestože díky integrovanému SSD by se mělo načítání dat citelně zrychlit, chce Sony uživatelům i v tomto směru vyjít vstříc.
Je tak možné, že díky PlayStation 5 si bude možné nainstalovat odděleně singleplayer a multiplayer. V rámci přepracovaného uživatelského rozhraní také budou hráči ušetřeni nutnosti celou hru nejprve spustit. Rozhodnout se, zda si chtějí zahrát, budou moci v multiplayeru díky náhledu, v singleplayeru pak na základě informací o misích.