Asi vás taky určitě někdy napadlo si položit otázku, co čeští uživatelé nejčastěji zadávají do webových vyhledávačů? Krom toho, že odpověď na tuto otázku je určitě zajímavá, tak má i své využití do praxe. Může se totiž hodit třeba SEO a PPC specialistům k analýze klíčových slov, pomocí níž dokáží snáze pochopit, co lidi skutečně zajímá a svůj online marketing tak lépe zacílit a zefektivnit.
Kupříkladu z toho, co lidé hledají, se dá usuzovat, o jaké produkty by mohli mít zájem či to, jaké jsou jejich nákupní zvyklosti a priority.
Ale ještě před tím, než vám odpovíme na otázku, co Češi nejčastěji hledají, se ještě pozastavme nad tím, jaké vyhledávače k tomu používají. Naprostá většina vyhledávání probíhá skrze dva všem lidem pohybujícím se v online prostředí známé giganty – Google a Seznam.
Ještě donedávna držel prvenství český Seznam, ale karta se v posledních letech obrátila a nyní přibližně 75 % vyhledávání probíhá prostřednictvím Googlu, zbylých 25 % pak náleží Seznamu. Zajímavý je rovněž údaj, že průměrný Čech provede měsíčně 178 vyhledávání, 129 na Googlu a 49 na Seznamu. Pokud toto číslo vynásobíme počtem českých uživatelů internetu, tak se dostaneme až na úctyhodný údaj kolem 1 miliardy vyhledávání měsíčně celkem provedených skrze tyto dva vyhledávače.
Vyhledávání vládnou populární webové služby
Tím Čechy vůbec nejvyhledávanějším klíčovým slovem je seznam. Každý měsíc na něj směřuje něco kolem 8 milionů dotazů. Hned v závěsu následuje klíčové slovo youtube, jež lidé do svých vyhledávačů zadají měsíčně více než 5 milionkrát. Trojici nejhledanějších výrazů pak uzavírá facebook, který za YouTubem zaostává v měsíční hledanosti pouze o 350 tisíc dotazů. Z těchto údajů lze tedy vypozorovat, že Češi na internetu nejčastěji hledají své oblíbené webové služby.
Toto tvrzení potvrzuje i fakt, že v desítce nejhledanějších výrazů se dále objevují služby Idos.cz či překladač od Googlu. Možná překvapivě ale schází Instagram. Naopak v první desítce samozřejmě nemůže chybět ani klíčové slovo google.
Dále se mezi nejvíce vyhledávanými klíčovými slovy objevují i dotazy lechtivějšího charakteru. Třeba na 7. místě můžeme nalézt slovo freevideo, jež dosahuje více než milionové měsíční hledanosti. V těsném sledu poté následují klíčová slova porno a pornhub, na které shodně směřuje přes 900 tisíc dotazů. Lidé se též všeobecně zajímají, co se děje kolem nich, proto mezi nejčastěji vyhledávanými klíčovými slovy nechybí ani idnes a počasí.
Co dále o sobě Češi díky vyhledávání prozrazují?
Krom samotných klíčových slov je rovněž zajímavé sledovat i další aspekty vyhledávání českých uživatelů internetu. Třeba to, kolikaslovné výrazy nejčastěji hledají. Možná překvapivě v této kategorii nevítězí jednoslovné výrazy, nýbrž ty dvouslovné. V těsném sledu je však následují ty tříslovné, jež navíc drží prvenství v počtu měsíčně vyhledávaných unikátních dotazů. Průměrná délka hledaného dotazu se pak pohybuje v rozmezí mezi 15 – 17 písmeny.
Za povšimnutí stojí též i to, že deset tisíc nejčastěji vyhledávaných slov a slovních spojení tvoří jenom přibližně 20 % z celkového objemu uskutečněných vyhledávání. To tedy dává za pravdu příznivcům long-tailových dotazů, tedy těch dotazů, které sice nemají vysokou hledanost, ale jsou zaměřeny na specifičtější oblasti. Ty totiž tvoří ve vyhledávání drtivou většinu.
Závěrem vám ještě doporučíme pár užitečných nástrojů, pomocí nichž si můžete během několika kliknutí zjistit, jak si v počtu vyhledávání českými uživateli vede slovo, které vás zajímá. Použít k tomu můžete například online nástroje Sklik Návrh klíčových slov či Google Keyword Planner.