Mark Zuckerberg, spoluzakladatel, prezident a výkonný ředitel společnosti Facebook oznámil 21. října přejmenování firmy z Facebooku na Meta.
Stalo se tak jen krátce poté, co byla společnost Facebook obviněna z několika zásadních úniků důležitých interních dokumentů, které bývalý zaměstnanec firmy poskytl médiím – za což si společnost Facebook vysloužila nemalou kritiku. Jde tedy o velmi podezřelé načasování, což Mark Zuckerberg sám připustil. Důvod pro přejmenování společnosti, který uvádí, s únikem těchto dat nicméně vůbec nesouvisí.
Společně s novým názvem společnosti Zuckerberg představil také zcela novou vizi sociální sítě budoucnosti, takzvaný Metaverse. Má být nástupce současného Facebooku a zahájit zcela novou generaci sociálních sítí, kterou doposud nikdo na vlastní kůži nevyzkoušel. Jak bude tenhle Metaverse vypadat a fungovat, jaké jsou Zuckerbergovy vize? Co nás ve světě sociálních sítí a médií čeká v budoucnu?
Proč se Facebook mění na Meta?
Jako hlavní důvod ke změně jména celé společnosti Zuckerberg uvedl, že jejich uživatelé často zaměňují název firmy (Facebook) s jejím hlavním produktem (sociální sítí Facebook). Tedy, není Facebook jako Facebook. Podle Zuckerberga není tato záměna žádoucí, nechce, aby si uživatelé sociální sítě Facebook pletli jeden z mnoha produktů společnosti se společností jako takovou.
Společnost Facebook – teď už Meta – totiž kromě Facebooku provozuje i spoustu dalších sociálních sítí, jako je například WhatsApp, Instagram, Messenger, Connectivity Lab nebo Workplace a další.
Co je Metaverse?
Metaverse je nový koncept sociální sítě budoucnosti, kterou Zuckerberg představil společně s novým názvem společnosti. Zuckerberg říká, že Facebook byl původně založen jako sociální síť, v jejímž obsahu převládaly hlavně textové příspěvky.
Postupem času se ale proměnil a Facebook ovládly fotky a především videa, která podle něj v současnosti tvoří největší část sdílených příspěvků. Podle něj jsou ale i videa jen velmi „omezeným“ způsobem, jak sdílet okamžiky z našich životů se všemi známými, ať už se nacházíme kdekoli. Je to prý jen „malé okénko“, skrz které můžeme pomocí telefonu nahlédnout do života našich blízkých. Metaverse ale umožní svým uživatelům se doslova ponořit do všech těchto okamžiků a nechat se jimi obklopit.
Čeká nás v budoucnu naše vlastní Oasis?
Zuckerbergova vize Metaversu je inspirovaná především distopickým románem Snow Crash, podle nějž byla také pojmenována. Právě v tomto románu bylo slovo Metaverse použito pro označení virtuálního světa. Má jít o virtuální realitu, skrze kterou se může člověk například setkávat s lidmi z druhého konce planety. Jde o jakési spojení reálného a virtuálního světa, ve kterém se člověk může pohybovat pomocí svého avatara, chodit na nákupy, koncerty, do práce, a mnoho dalšího.
Podobný virtuální svět byl představen pod názvem Oasis v knize Ready Player One. Narozdíl od románu Snow Crash, který je spíše dystopický a satirický, je Oasis v Ready Player One odpočinkovým místem, možností úniku ze zkaženého a neuspokojivého světa reality.
Metaverse podle Zuckerberga slibuje nejen virtuální realitu, možnosti cestovat a interagovat v tomto světě skrze svého avatara, hologramy, setkávat se s rodinou a přáteli pomocí avatarů a hologramů jako bychom byli skutečně s nimi – slibuje toho mnohem víc. Chystá se například využít také takzvanou rozšířenou realitu, která interaguje s reálným světem pomocí 3 D virtuálních objektů – něco jako například hra Pokémon Go. Dalším Zuckerbergovým počinem je nedávná spolupráce se společností Ray Ban, se kterou pracoval na takzvaných Smart brýlích. Více o produktech, které společnost Meta v rámci Metaverse chystá, se můžete dočíst zde.
Co tedy Metaverse do budoucna slibuje? Nový, nevídaný rozměr sociální sítě – nový virtuální svět, díky němu bude možné skoro vše. Můžeme se těšit na naší vlastní Oasis? Nejspíš nebudeme muset čekat moc dlouho, než se to dozvíme.