> Internet

Covid-19 jako marketingový tah. Nemožné skutečností

virus logo
Foto: COVID‑19

Jsme v době, kde si každý chce nějakým způsobem přivydělat, na čemž není nic špatného, až do chvíle, kdy se snažíme zpeněžit strach a neštěstí ostatních lidí. Při začátku pandemie se tato příležitost naskytla a mnozí se ji chytli. Někteří proto, že je to jejich práce, jiní proto, že jim tato situace nahrála do karet a další zase proto, že neváhali využít situace. První dvě skupiny jsou víceméně v pořádku, ta poslední již ne.

Od novinářů se to očekávalo

Do první skupiny spadají nejen klasičtí či televizní novináři, ale také i různá další odvětví, které najdeme převážně na internetu a nahrazují tak především tištěné zprávy. V tomto případě to ovšem není až tak, že by se daní lidé snažili vydělat na strachu, ale pouze na zvídavosti okolí.

V době, kdy vše propuklo se lidé začali zajímat a reportéři museli na situaci reagovat tak, aby byly informace dostupné. Poptávka tedy určila nabídku, i navzdory faktu, že se tak začaly šířit nekomplexní či mylné informace. Nové a nové zprávy byly zkrátka potřeba, a stále jsou. Tyto zprávy již sice mnoho lidí bere s velkou rezervou a informace, které se k nim dostávají, si třídí dle vlastního rozumu a berou si z nich jen to, co opravdu potřebují.

Covid-19 jako marketingový tah. Nemožné skutečností
Covid-19 jako marketingový tah. Nemožné skutečností. #koronavirus

Mohlo by se tedy zdát, že se lidé, kteří tyto články tvoří, na tom snaží vydělat. Vydělávají na tom pouze proto, že se tyto věci čtou. Pokud by se nečetly, našly by se jiná témata, o kterých by bylo možné psát a čtenáři by se našli. Nové zprávy tedy vznikají nejen proto, že to občany stále zajímá, ale také proto, že covid-19 zatřásl celým světem a s největší pravděpodobností se situace která tak vznikla dostala do povědomí lidí, kde také po nějakou dobu zůstane a zapíše se tak do dějin stejně jako jiné historicky velké věci. 

Zprávy se tak budou objevovat i nadále, i po tom, co občany toto téma přestane tolik zajímat. Budou ovšem již v menší míře a převážně budou spojovány s něčím novým, či jako rekapitulace celkové situace a podobně.

Nejvíc vydělají prodejci dezinfekcí a roušek

Obchodníci na vzniklou situaci také zareagovali a reagují stále, každý ale po svém. Některé obchody při první vlně paniky daly určité zboží do slevy, která se dlouhodobě udržovala na nízké hranici. Zisky jim i přes tento stav cen neklesly. Spíše naopak. V krátkodobém hledisku to pro ně bylo dobré, ovšem do následujících měsíců to byl risk. Především proto, že dané suroviny po určitou dobu nešly tolik na odbyt. Na cenách se to ovšem tolik nepromítlo. Obchody měly totiž stále co nabídnout, především z řad surovin, kterými se zásobit nelze.

TIP na článek: Uzavření škol a restaurací. Přinesl Covid-19 nový trend?

Včera vláda České republiky na tiskové konferenci opět zavřela školy a restaurace. S preventivními opatřeními, které se na začátku nastolily díky vlně onemocnění novým virem Covid-19, jsme se už smířili, a to i přesto, že mnohé nevítáme zrovna s otevřenou náručí a spíše nám překážejí.

I přes tento fakt se ovšem našli výrobci, kteří situace využili a stále využívají, a to hlavně proto, že se jedná o produkty, které by mohly jít na odbyt i přes jejich vyšší cenu, díky nařízením státu, které nastaly či ještě nastanou. Jedná se o ochranné a dezinfekční prostředky, jejich cena již stoupla a zvažuje se, že opět poroste nahoru. Otázkou je pouze kdy a o kolik. Mnohé obchody, které nabízejí převážně tyto a podobné produkty, tedy drogerie a lékárny, se snaží podnítit občany, aby si je kupovaly již teď, jak tvrdí, dříve, než podraží.

I tento tah se ovšem dal předvídat. Prodej těchto produktů výrazně stoupl a zboží je stále žádané. Cena se ovšem i po překonání pandemie, či jejího zmírnění, nezmění. Je tu totiž veliký předpoklad, že si udrží svou prodejnost i potom, co opatření, která vyvolala horlivé nakupování, pominou. Faktem ovšem zůstává, že tyto produkty nejvíce nakupují podniky, ať už firmy či samotní obchodníci, kteří jsou k tomu tlačeny nařízeními státem, aby nebyly nuceny zavřít a nepřišly tak o zisky.

Hyenismus v praxi

Bohužel se objevuje i skupina lidí, kteří se na strachu lidí, který nás na začátku obklopoval, snažila vydělat bez kousku studu. Říká se sice, že příležitost dělá zloděje, ovšem tohle byl krásný příklad lidského hyenismu, který si zakládal na panice a snaze chránit se. Lidé si moc neporovnávali ceny a byli ochotni investovat nemalé sumy do ochrany sebe i svých blízkých.

Na internetu se tak objevily nejen roušky a desinfekce, ale i jiné produkty za přestřelené ceny. I přes to se ovšem v mnohých případech kupci našli. Mnozí z prodejců přitom sázeli na svou známost a obdiv především z řad mladší generace, či na internetové bazary a sociální sítě. Mohli jsme tak najít roušky a dezinfekce za tisíce, ač jejich reálná cena se pohybovala v řádu desítek, maximálně stovek korun.

Situace se ovšem po pár týdnech uklidnila a nové inzeráty, i kupci na ty staré, se přestaly objevovat. Když se na fakt o přemrštěných cenách z řad známějších lidí upozornilo, oni sami měli potřebu vlastní obhajoby. Ta ovšem byla nesmyslná. Cenu těchto produktů obhajovali tak, že větší část peněz z koupi šly na výrobu a na marketing. 

Výrobní cena byla ovšem minimální, i dnes můžeme látkové roušky koupit za pár stovek, čímž podpoříme ty, kteří díky aktuální situaci nemohou pracovat a dostávat tak plat, který by potřebovali na přežití. Marketing, u kterého většinou udávali největší část z utržené částky, byl zcela zdarma, jelikož probíhal převážně na sociálních sítích a jediné, co do toho museli investovat byl čas, který mu i tak věnují, aniž by se snažili něco prodat.

Najdou se i výjimky

I přes tyto fakty se však mezi námi našli ti, kteří se nesnažili situaci zpeněžit a postavili se k ní tváří čelem, a to nejen z řad velmi známých osobností, a rozhodli se pomoci, bez ohledu na finance. I oni tím ovšem něco získali, především respekt a další obdiv. I tak se ovšem jednalo o jistý politický a mediální tah. Tito lidé se snažili buď finančně či materiálně podpořit nejvíc ohrožené segmenty, kterými byly nemocnice, které díky nedostupnosti zboží nebo návalu pacientů nezvládaly být dostatečně flexibilní. 

Ti, kteří měli možnost, zásobovali nemocnice látkovými rouškami, aby se nezastavil či neomezil jejich provoz, bez toho, aby vyžadovali finanční náhrady. Byla to krásná ukázka toho, že se mezi námi stále najdou lidé, kteří jsou schopni v krizové situaci jednat a ukázat tak soudržnost a podporu, která se bohužel pomalu vytrácí. Je až smutné, že ani v takové situaci, kterou vlna onemocnění virem covid-19 způsobila, se nedokážeme jako národ semknout a navzájem si nezištně pomoci. Namísto toho myslíme víc na vlastní pohodlí a obohacení.

Martin Kohout
Technologický nadšenec a elektrotechnik. Poslední výkvět Tesly. Mám zkušenosti v technologiích, energetice a přes 12 let jsou mým koníčkem smartphony s iOS. Sledujte příspěvky také na > YouTube nebo Twitteru.

    Doporučeno pro vás >

    Komentuj článek

    Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

    Další novinky > > Internet