Chcete se naučit programovat aplikace pro Android? Můžete se o to pokusit. Přinášíme stručného průvodce do začátku.
Co byste si měli uvědomit na počátku
Programování pro Android není úplně snadné. Časté jsou u náročnějších projektů například problémy se stabilitou.
Rovněž má smysl zohlednit samotného uživatele a počítat s tím, že na různých úhlopříčkách displeje budou námi naprogramované prvky vypadat odlišně. Taktéž se vyplatí myslet na to, že aplikace by neměla příliš zařízení vytěžovat a ani zabírat mnoho místa.
Co budeme potřebovat
Je nutné vědět, že pro Android je naprosto stěžejní Java. Neobejdete se proto bez znalosti tohoto programovacího jazyka.
Potřebný je Software Development Kit, tedy balíček, který využívá prostředí IDE, případně i programátor. Půjde o nástroje vhodné například k optimalizaci jednotlivých obrazovek.
Stáhnout si tedy na samém počátku musíte Android SDK Tools, Android SDK Build-tools podle toho, co si zvolíte. Dále si opatřete Android SDK Platforms-tools. Kromě toho pro nás budou potřebné Android Support Repository a Android Support Library.
Aktuálním vývojovým prostředím IDE (Integrated Development Environment) od Google je dnes Android Studio. Android Studio nahradilo starší dříve užívané prostředí Eclipse. Pro běh IDE a kompilaci programů byste navíc měli mít také Javu.
Android Studio se navíc může pyšnit velmi vyspělým emulátorem, který má v sobě zabudovaný. Může proto nahradit schopně fyzické zařízení. Jinými slovy lze testovat vznikající aplikaci rovnou na počítači, nemusíte tak například mít vůbec po ruce telefon.
Jak vypadá Android Studio
Celé GUI je nastaveno do podoby struktury zvané Project. Můžeme si vybrat i jednodušší verzi, pak je nutné se přepnout na Android.
V Android project je zvlášť vyčleněn vzhled a logika aplikace. Nejdůležitějším prvkem celého prostředí je soubor Manifest. Umístěn musí být vždy v kořenovém adresáři aplikace. Androidu umí zprostředkovat ty nejdůležitější informace ještě předtím, než se samotná aplikace spustí.
Jak vypadá uživatelské rozhraní aplikace
Android se přidržuje konceptu tzv. deklarativního GUI. Netvoří se tedy v kódu jakožto jednotlivé kroky za sebou, ale jako celek je deklarována vždy každá obrazovka, případně alespoň její část. Každá obrazovka se nazývá activita a ty mají svou logiku pro jednotlivé operace a zároveň má každá z nich také vlastní layout.
Používají se tedy tzv. deklarace. Deklarace jsou tvořeny XML kódem. V projektu je najdete vždy v podadresáři res/layout. Logika jednotlivých prvků v Androidu je vcelku jednoduchá a je tvořena víceméně standardní sadou. Nechybí tu obrázek čili ImageView, text neboli TextView, tlačítko čili Button atd.
Těmto XML souborům se říká layouty. Zjednodušeně řečeno bychom mohli říci, že layouty určují, jak má která obrazovka vypadat. Stanoví tedy, kde má například být výše citované tlačítko (nebo jakýkoli jiný prvek) umístěno.
Z čeho se učit
Na internetu samozřejmě existuje celá řada tutoriálů, které se zaobírají programováním i pro naprosté začátečníky.
Oficiální dokumentaci však zveřejňuje přímo samotný Google. Materiály jsou dnes dostupné kromě angličtiny i v češtině. Kromě psaných návodů Google k této problematice uveřejnil také online kurzy pro ty, kterým se lépe učí z videa.
Prakticky to nejlepší, co je na internetu dostupné, jsou tak jednoznačně právě tyto oficiální zdroje, ačkoli určitě pro naprostého začátečníka je na místě si přečíst ještě jiné. Zkušení programátoři dávají k dobru radu: Výborné na osvojení logiky naprostých základů u každého programovacího jazyka jednoznačně jsou materiály určené dětem. Ani dospělí se je nemusí stydět používat.
Bylo by fajn napsat, kde takové „české“ výukové zdroje nalezneme 🙂 jinak článek postrádá trošku smysl.