Nakupování online propadly miliardy lidí po celém světě. Prodejci se snaží zákazníkům vyjít maximálně vstříc. Vzájemně se s jinými prodejci předhánějí s různými akcemi. Někteří jsou však ochotni kvůli zisku využít marketingových triků a zaútočit na lidskou psychiku. O jaké triky jde a jak se proti nim bránit?
Využívejte doručovacích služeb namísto vyzvednutí na pobočce
Často bývá doručení na pobočku levnější než doručení dopravcem. To je pravděpodobně důvod, proč mnoho si mnoho lidí nechává své zboží doručit na pobočku. Vždyť si produkt můžete vyzvednout třeba cestou domů z práce a nemusíte tak zbytečně utrácet za dražší dopravu.
Toto je ale jedna z chytrých praktik prodejců. Často se totiž stává, že na pobočce si ke zboží vezme zákazník i nějaké produkty navíc. Je v celku jedno, jestli půjde o prodlouženou záruku k nové televizi, nebo ochranné sklíčko k vašemu smartphonu. Pro prodejce jde vždy o peníze navíc.
Dejte na statistiky, ale nespoléhejte na ně na 100 %
Prodejci o svých zákaznících sbírají informace. To jim umožňuje je prakticky ihned publikovat na svých e-shopech. Tak například některé e-shopy vám ihned ukážou, kolik lidí si produkt právě prohlíží nebo kolik lidí si ho ve skutečnosti koupilo.
I když tyto informace mohou ukazovat na to, že produkt je opravdu kvalitní, stejně tak mohou vyvolat impulzivní nákup produktu. Zákazníci totiž nemají žádnou možnost, jak tyto statistiky ověřit. Doporučujeme si pročíst nějaké recenze, a nakonec se rozumně rozhodnout, zda je tento produkt pro vás či nikoliv.
Ignorujte limitované nabídky
Limitované nabídky jsou velice oblíbeným marketingovým tahem prodejců. Pomocí těchto akcí se totiž majitelé e-shopů snaží působit na lidskou psychiku a vyvolat ve vás dojem, že pokud produkt nekoupíte ihned, pravděpodobně jste zmeškali tu nejvýhodnější nabídku, která přijde jen jednou za život.
To bývá podporováno frázemi typu „Jen 3 kusy za tuto cenu“ nebo „Objednejte ihned, než bude vyprodáno“. Cílem toho celého je vystavit zákazníka stresové situaci, kvůli které se bude rozhodovat bez rozmyslu. Je tak o dost jednodušší prodat zboží, které pro zákazníky jinak nemusí být tak zajímavé.
Nenechte se zlákat dopravou zdarma
Hodně zákazníků nechce platit za dopravu a prodejci to moc dobře vědí. Proto často vídáme akce na dopravu zdarma. Podle výzkumu je více než 90 % zákazníků ochotno koupit produkt, pokud je u něho doprava zdarma. Lidé navíc upřednostňují doručení zdarma před jeho kvalitou a rychlostí. Víc než polovina dotazovaných zákazníků uvedla, že na doručení počkají více než týden, pokud bude zadarmo.
Pozor na vánoční nakupování
Lidé si také často zapomínají ověřit skutečnost, že je produkt může vyjít ještě dráž než obvykle. Máte-li produkt již vyhlídnutý a vztahuje se na něho doprava zdarma, není nic špatného na tom, ho koupit. Je však třeba myslet i na to, že někdy může jít o způsob, jak se chce prodejce zbavit méně kvalitních produktů a vzbudit tak ve vás impulzivní nakupování.
Před platbou si raději znovu zkontrolujte košík
Prodejci jsou si vědomi, že velkou část zákazníků obtěžuje nekonečné a opakované vyplňování formulářů týkajících se doručovací adresy, údajů o platební kartě apod. Proto se snaží dělat placení v jejich e-shopech co nejsnadnější a nejrychlejší. Někteří prodejci dokonce nabízejí rychlé zaplacení, takže celý proces dokončíte během chvilky.
Nákupy na internetu? 3 způsoby, jak zvýšit kredibilitu vašeho eshopu
Co vše musí splňovat e-shop?
Mnoho zákazníků, ve snaze proklikat se celým procesem co nejrychleji, nevěnuje pozornost samotnému obsahu košíku. Někdy může jít jen o překlik například v množství kupovaných produktů, jindy ale může jít o služby navíc, které jsou do vašeho košíku přidávány automaticky. Vždy si tedy raději překontrolujte, jestli obsah košíku souhlasí s tím, co si chcete doopravdy koupit.