Novinky ze světa IT

Avast zřejmě prodává data uživatelů svého antiviru

avast logo
Foto: Avast

Antivirová společnost Avast, která má měsíčně bezmála 435 miliónů aktivních uživatelů, zažívá velký propad na akciích.

V prosinci se objevily první zprávy o prodeji dat uživatelů, které Avast vyvrátil. Poslední lednový týden se však prodej potvrdil s jediným rozdílem. Avast totiž informace předává své dceřiné firmě Jumpshot, která iniciovala prodej gigantům jako Google, Pepsi, Microsoft nebo Tripadvisor.

Prodej dat

Na tuto skutečnost upozornila nejprve média Vice a PCMag. V České republice pak veřejnost jako první informovaly Hospodářské noviny. Avast sbírá informace uživatelů, kteří k tomu udělili informovaný souhlas. Ze všech aktivních uživatelů se jedná o 100 miliónů uživatelů, kteří dali souhlas ke sběru dat.

Firma Jumpshot navíc dokáže do detailů sledovat chování uživatelů na internetu. Stránky, které sledujete, jak se pohybujete na samotném webu. Všechna tato vyhledávací data by měla údajně jít firmám, které se společností Jumpshot obchodují.

Avast zřejmě prodává data uživatelů svého antiviru
Avast zřejmě prodává data uživatelů svého antiviru

Jedná se o hrozbu?

Již v prosinci 2019 firma Avast zareagovala a upravila bezpečnostní podmínky. Data uživatelů přestali využívat k dalším účelům než k ochraně uživatelů a zamezili sdílení dat s firmou Jumpshot. Již od července roku 2019 také získali uživatelé Avastu možnost přestat sdílet své informace pomocí možností opt-in nebo opt-out.

Přestože firma Jumpshot nezískává identifikační údaje uživatelů, v některých případech je možné získat pouze pomocí dat z vyhledávání totožnost osob, které se rozhodly své informace sdílet.

Propad akcií

V posledních dnech zažívají akcie Avastu velký propad. Na londýnské burze se od pátku propadly až o třináct procent. Na pražské burze jejich akcie proti minulému týdnu zažívají propad jedenácti procent. V úterý se částka propadla na 146 korun za akcii. Analytici společnosti Peel Hunt začali taktéž sledovat propad akcií společnosti Avast a v této době radí klientům akcie prodat pod cenou.

Cílová prodejní částka by měla být 405 pencí, což je v přepočtu přibližně 121 korun za akcii. Ostatní poradenské firmy volí opačný postup, kterým je si akcie ponechat nebo přikoupit další. Podle některých odborníků se jedná pouze o přechodnou situaci, na kterou bude rychle zapomenuto.

Závěr

Zatím nic nenasvědčuje tomu, že by se prokázala prodávaná data jako málo anonymní, nejspíše se tedy opravdu do budoucna nemáme čeho bát. Avast upravil své podmínky tak, aby uživatelé mohli program nadále bezpečněji využívat. Dle některých odborníků se však podobné věci dějí běžně.

Dle experta na kybernetickou bezpečnost Martina Půlpána mnoho softwarových firem monitoruje akce svých uživatelů pro své potřeby a pro marketingové informace, na kterých společnosti mohou vydělat. Přestože se o tom nemluví, u firem se to děje dlouhodobě. Pokud nechcete, aby vaše data byla dále využívána, často stačí odmítnout zpracování v okně, které vám vyskočí při registraci.

1 Komentář:

  1. […] které Avast vyvrátil. Poslední lednový týden se však prodej potvrdil s jediným rozdílem. Avast totiž informace předává své dceřiné firmě Jumpshot, která iniciovala prodej gigantům jako Google, Pepsi, Microsoft nebo […]

Komentuj článek

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Doporučeno pro vás >

Další novinky > Novinky ze světa IT