Kdy YouTube předběhne lineární televizi? Dejme tomu ještě čas


youtube web logo

Autor: 29/08/2019 2 2378 shlédnutí

YouTube vs. televize – kdo z nich zaujímá na trhu dominantnější postavení? S trochou nadsázky by se dal souboj na poli získávání přízně sledujících přirovnat k boji v boxerském ringu, kdy v jednom rohu stojí nové online videoslužby zastoupené YouTubem – největším internetovým serverem pro sdílení videosouborů, a v druhém koutě pak klasická a všem určitě dobře známá televize zastoupená primárně lineárním vysíláním.

Do jisté míry se jedná i o duel generací, neboť není žádným tajemstvím, že YouTube sledují především mladší diváci pod 30 let, naopak televize je nejsledovanějším médiem pro lidi ve věku 40+.

YouTube má oproti lineární televizi značnou nevýhodu v tom, že se na trhu objevil až v roce 2005, zatímco první televizory se začaly komerčně využívat již ve 30. letech 20. století (v ČR proběhlo první televizní vysílání 1. května 1953), což už je vskutku nezanedbatelný časový rozdíl. Ovšem boom, jaký v souvislosti s tímto webovým serverem vlastněným Googlem nastal, do značné míry již dokázal tento propastný rozdíl smazat.

Kdy YouTube předběhne linearní televizy? Dejme tomu ještě čas
Kdy YouTube předběhne linearní televizy? Dejme tomu ještě čas

Nicméně pro někoho možná překvapivě nástup nových on-line videoslužeb prozatím tradiční televizi plně ohrozit nedokázal, ta tedy stále zaujímá dominantní postavení.

Bohužel opravdu celosvětově není možné kvůli obtížné realizaci a absenci dostatečného množství relevantních dat určit, o kolik přesně televize poráží YouTube, alespoň co se počtu sledujících týče. Za nejvíce důvěryhodná a průkazná se v tomto srovnání dají považovat data společnosti Eurodata TV Worldwide, která dlouhodobě sleduje vývoj v 94 zemích světa.

Kdy předběhne YouTube lineární televizi?

Z nich lze vyčíst kupříkladu to, že průměrná doba sledování televize se za poslední roky ustálila a pohybuje se kolem hodnoty 175 minut (2h a 55min) denně, což není o mnoho nižší číslo než třeba před 15 lety. Pokud toto zjištění porovnáme třeba s výsledky agentury TNS Aisa, která uvádí, že průměrný český divák u YouTube stráví 3 hodiny a 20 minut týdně, rázem zjistíme, že YouTube je na tom v tomto ohledu o poznání hůře než klasická TV.

YouTube je ale dle analytiků předurčen tento deficit brzy dohnat, a to jednak zásluhou téměř až nekonečně působící nabídky všemožných videí (každou minutu přibývá 400 hodin videozáznamů!), a též využíváním sofistikovaných algoritmů, díky nimž má možnost lépe cílit a doporučovat videa pro své diváky.

Hlavní rozdíl mezi ním a lineární televizí však nespočívá v nižším watchtimu YouTubu, ale je způsoben tím, že se televizory vyskytují v prakticky každé domácnosti, a to i v méně rozvinutých zemích. Celkový počet televizorů ve světě se dle statistik výrobců pohybuje v řádech vyšších jednotek miliard, přesné číslo však samozřejmě možné zjistit není. S přístupem k internetu, a tedy i případnou možností sledovat videa na YouTube, to z globálního úhlu pohledu tak slavné není, i když situace se poslední roky rapidně zlepšuje.

K internetu je připojeno okolo 4 miliard uživatelů

V současnosti je k internetu připojeno okolo 4 miliard uživatelů oproti 1 miliardě v roce 2006. Nárůst uživatelů internetu je patrný zejména v zemích třetího světa. Jsou to tedy paradoxně tyto státy, jež mají v souboji YouTube vs. televize největší moc.

Odpověď na otázku, kdy YouTube předběhne lineární televizi, se průzkum od průzkumu a studii od studie různí, většina z nich se však víceméně shoduje na tom, že déle než 10 až 15 let by to při zachování současného vývojového trendu trvat nemělo.

I když někteří prognostici upozorňují na to, že i přestože je YouTube největší videoplatformou na internetu a pravděpodobně to tak nějakou dobu zůstane, je stále pouze jednou z mnoha on-line videoslužeb, tudíž získávání nových diváků se pro ni může postupem času stávat čím dál tím obtížnější. Navíc zde existuje, byť jen malá šance, že by v budoucnu YouTube mohl zcela zaniknout, což u lineárního televizního vysílání jakožto celku opravdu nehrozí, alespoň tedy ne v několika příštích desetiletích.



Autor

             

Martin Kohout

Deset let administrátorem. Oblíbené tagy: iPhone, Apple, smartphony a SEO.

Tady jsem doma: https://freebit.cz

Komentáře (2)

„Linearni televizy“? Člověče, co to hulíte za matroš? 🙂

Odpovědět

    Prima den Jirko, děkujeme za opravu. To nám utelko. Ještě, že vás máme. 🙂 S pozdravem Martin

    Odpovědět

Chceš se vyjádřit? Tento článek okomentuj, projev názor!