Ze světa IT

Co je elektromobilita? Co si pod ní vlastně představit?

elektroauto
Foto: pixabay.com, Tag: Elektromobil

Elektromobilita je tématem, které se skloňuje stále častěji. Co si pod ní vlastně představit, jaké jsou podmínky rozvoje a co nás čeká do budoucna?

Elektromobilita jako cesta ke zdravějšímu prostředí

Velmi všeobecně je elektromobilita definována jakožto pohyb pomocí elektrické energie nebo provoz dopravních prostředků s elektrickým pohonem.

Tento obor tak zahrnuje soubor různých dopravních prostředků. Patří sem auta, skútry, motorky, ale i kola, koloběžky, nebo dokonce hoverboardy. V užším slova smyslu pak můžeme hovořit především o individuální dopravě, jejímž středobodem jsou automobily, respektive elektromobily. Jejich hlavní myšlenkou je vytvořit udržitelnější a k životnímu prostředí šetrnější systém dopravy. 

Podle aktuálních statistik je doprava původcem 24 % všech emisí CO2 na celém světě. A vzrůstající koncentrace CO2 v atmosféře je činitelem zodpovědným za globální oteplování. Vozidla, která budou brázdit v blízké budoucnosti nejen tuzemské silnice, by tak měla být efektivní, tichá a ekologická.

Co je elektromobilita? Co si pod ní vlastně představit?
Co je elektromobilita? Co si pod ní vlastně představit?

Což se v konečném důsledku pozitivně propíše taktéž do zdravějšího ovzduší, a tedy do lepšího zdraví obyvatel, a to primárně v městských aglomeracích. Počet lidí žijících ve městech ostatně do budoucna poroste: Prognóza OSN World Urbanization Prospects 2014 uvádí, že téměř 70 % světové populace bude do roku 2050 žít právě v městských oblastech.

Druhým zásadním mezníkem je pro elektromobily cena

Elektromobilita proto v současné době značně rezonuje míněním veřejnosti i automobilovým průmyslem. Vláda celou oblast aktivně podporuje. Optimistické předpovědi hovoří o tom, že elektrická vozidla budou mít do roku 2030 podíl na trhu zhruba 30 % s celkovým počtem 34 milionů elektromobilů na silnicích.

Přesto v praxi naráží toto odvětví stále ještě na četné překážky. V první řadě je to především kratší dojezd na elektrický pohon. Ten by ale měla zvládnout vyřešit vozidla s pohonem tzv. hybridním. To znamená, že pohon prakticky kombinuje dvě technologie. Nejčastěji se tím rozumí propojení elektromotoru a spalovacího motoru. Hybridy jsou ale považovány za jakýsi překlenovací milník, který je žádoucí udržet pouze do doby, kdy mohou být automobily plně poháněny elektřinou.

V návaznosti na tuto skutečnost je zapotřebí si uvědomit, že použitelnost elektromobilu je limitována přítomností dobíjecích stanic. Současná auta na jedno nabití při optimálním stylu jízdy zvládnou přibližně 300 až 500 km.

Aktuální statistiky vyčíslují, že v ČR se momentálně nachází síť celkem 734 nabíjecích stanic pro elektromobily a na nich celkem 1516 dobíjecích bodů, tedy nabíječek. Ty však podle expertů aktuální vývoj nestíhají reflektovat a máme tak k dispozici i optimističtější odhady, které uvádějí až 1 000 dobíjecích stanic.

Problémem elektromobility je cena vozidel

Druhým zásadním aspektem, který elektromobily stále mimořádně brzdí, je cena. V současné době vládne masivní poptávka po kovech nezbytných pro výrobu baterií i samotných elektromobilů. To zvedá jejich ceny a v konečném důsledku samozřejmě navyšuje i právě ceny vozů samotných.

V tuzemsku ale stále chybí systematické uchopení koncepce této podpory. Ministerstvo průmyslu v rámci Národního plánu obnovy navrhlo dotační program pro firemní klientelu. V jeho rámci se investovalo 940 miliónů korun. Nicméně další podpora chybí. To je přitom klíčovým krokem, který by zpřístupnil elektromobilitu i řadovým občanům.

Dlužno ovšem v rámci objektivity dodat, že vysoké vstupní náklady se novopečenému majiteli v čase „vrátí“. Ve srovnání s běžnými spalovacími motory se v tomto případě jste reálně schopni dostat na cca polovinu až čtvrtinu nákladů na palivu.

V současné době se tak u elektromobility jedná stále ještě o životní styl a o jisté přesvědčení. Nicméně do budoucna v sobě tato oblast nesporně ukrývá značný potenciál. Současné predikce hovoří o tom, že prodej elektromobilů by měl už v roce 2025 předstihnout prodeje klasických spalovacích motorů. A ty se v roce 2035 kupovat definitivně přestanou.

Zanechte odpověď

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

MOHLO BY SE VÁM TAKÉ LÍBIT

VÍCE V RUBRICE ► Ze světa IT