» Ze světa IT

Core Web Vitals je metrika pro hodnocení uživatelského komfortu

google prohlizec
Foto: Google

Google se v roce 2021 připravuje na další změny, které zasáhnou majitele webových stránek. Jedná se o nové metriky, které zařadí do svých hodnotících signálů. Podle Googlu se změny projeví v květnu nadcházejícího roku. Mezi hlídané metriky bude patřit zabezpečení webu (protokol HTTPS), bezpečné procházení (harmful software, malware) a mobilní zobrazení webstránek. Společnost stejně jako v roce 2020 dává přednost zobrazení webů pomocí AMP.

  • LCP (vykreslení největšího obsahu) > Udává, jak dlouho od žádosti uživatele o adresu URL trvalo vykreslení největšího obsahového prvku viditelného ve viewportu. Největším prvkem je obvykle obrázek nebo video, někdy jím však může být i velký textový blok. Vykreslení tohoto prvku je důležité, protože podle něj uživatel pozná, že se adresa URL opravdu načítá.
  • FID (prodleva prvního vstupu) > Doba od první interakce uživatele se stránkou (např. kliknutí na odkaz, klepnutí na tlačítko apod.) do okamžiku, kdy prohlížeč na danou interakci reaguje. Tento údaj se měří podle libovolného interaktivního prvku, na který uživatel kliknul jako první. Tento údaj je důležitý u stránek, na nichž uživatel musí něco provést. Od tohoto okamžiku totiž stránka začíná být interaktivní.
  • CLS (kumulativní změna rozvržení) > Udává, jak moc se při načítání mění rozvržení stránky. Skóre má rozsah 0–1. Nula znamená žádné změny a 1 znamená nejvíce změn. Tento údaj je důležitý, protože pokud se prvky na stránce přesouvají, když se je uživatel pokouší používat, nepůsobí to dobře.

Core Web Vitals (CWV). Otázky a odpovědi

Core Web Vitals (CWV) se zaměřuje na špatný uživatelský dojem. Pokud se webová stránka načítá pomalu, má uživatel tendenci odejít předčasně. Do metrik pro měření je zařazeno: LCPFID a CLS. Podrobně si tyto metriky rozebereme.

Co je vykreslení největšího obsahu?

Image

Pro zajištění dobrého uživatelského dojmu by se weby měly snažit, aby během prvních 2,5 sekund od zahájení načítání stránky došlo k vykreslení největšího obsahu. Aby bylo zajištěno, že tohoto cíle dosáhnete u většiny svých uživatelů, je dobrým prahem pro měření 75. percentil načítání stránek, segmentovaný mezi mobilním a stolním zařízením.

Co je prodleva prvního vstupu?

Image

FID měří čas od první interakce uživatele se stránkou (tj. když klikne na odkaz, klepne na tlačítko nebo použije vlastní ovládací prvek založený na JavaScriptu) do okamžiku, kdy je prohlížeč skutečně schopen začít zpracovávat obslužné rutiny událostí v reakci na tuto interakci. Ve zkratce to znamená, za jak dlouho může návštěvník interagovat s webem.

Co je kumulativní změna rozvržení?

Image

CLS měří součet všech jednotlivých skóre rozložení pro každý neočekávaný posun, ke kterému dojde během načítání webstránky. Posun rozložení nastane vždy, když viditelný prvek změní svoji pozici z jednoho vykresleného rámečku na další. Ve zkratce to znamená, jak často mění jednotlivé prvky pozici v průběhu načtení jednotlivé stránky.

Od teorie CWV do praxe

Letos v květnu Google oznámil, že do hodnocení vyhledávání budou zahrnuty signály o zážitcích ze stránek. Tyto signály měří, jak uživatelé vnímají zážitek z interakce s webovou stránkou, a přispívají k naší probíhající práci, aby zajistili, že lidé získají z webu nejužitečnější a nejpříjemnější zážitky. Na obrázku níže je vidět, co vše bude zahrnuto do hodnotících algoritmů.

Core Web Vitals (CWV) a další signály nově v algoritmech
Core Web Vitals (CWV) a další signály nově v algoritmech

Google také na svém webu uvádí, že v uplynulých několika měsících zaznamenal 70% nárůst počtu uživatelů zapojených do Lighthouse a PageSpeed Insights (zde můžete měřit nové signály nebo použít rozšíření do Google Chrome). A mnoho majitelů webů pomocí přehledu Core Web Vitals ve službě Search Console k identifikaci příležitostí ke zlepšení. Oznamujeme, že signály zážitku ze stránky budou vydány v květnu 2021.

Další novinky ve vyhledávání

O tom, že Google novinky zavede v květnu 2021, už víme. Další novinkou bude informace o rychlosti webu přímo ve vyhledávání. Uživatel se tak bude moci rozhodnout, zda klikne na výsledek vyhledávání i přes to, že bude web dle Googlu pomalý a bude přinášet špatný uživatelský komfort. Bude se jednat o vizuální ikonu, která bude zobrazovat, v jakém skóre aktuální stránka skončila. Protože jak víme, každá část webu a jeho konkrétní URL stránka se může načítat jinak a s jinou rychlostí zobrazení. Budeme naladěni na další informace.

Zdroj: http://corewebvitals.cz 🙂

Martin Kohout
BIO » Technologický nadšenec a elektrotechnik. Poslední výkvět Tesly. Mám zkušenosti v technologiích, energetice a přes 12 let jsou mým koníčkem smartphony.

    You may also like

    Komentuj článek »

    Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

    Další novinky » Ze světa IT