Nový telefon nemusí vždy přinést jen pozitiva, o čemž se jistě každý z nás přesvědčil. Ať už je to nový kousek, nebo zlobí starší, vždy máme právo na reklamaci v zákonné lhůtě dvou let. Mnozí se jistě setkali s negativním přístupem prodejců, naschvály eshopů nebo neznalostí zákona. Pojďme se tedy podívat na několik základních pravidel, které nám mohou pomoci k úspěšné reklamaci.
Původní obal mobilního telefonu, má na něj prodávájící právo?
Každý z nás již nepochybně slyšel při reklamaci větu: „Zboží musíte přinést v původním obalu, takto telefon přijmout nemohu“. Je to skoro až klasická výmluva toho procenta prodejců, kteří jsou nečestní, ba dokonce neznalí zákonů.
Ruku na srdce – kdo z nás si uschová rok a půl starý obal od telefonu? Nebo dokonce krabici od pračky či ledničky? Ať už se jedná o jakýkoli výrobek, máme dle zákona právo na reklamaci v případě, že zboží vracíme v zákonem dané (nebo smluvně sjednané) reklamační lhůtě. Původní obal k tomu rozhodně nepotřebujeme a pokud na něm prodejce trvá, porušuje zákon! Je potřeba pamatovat i na to, že pokud má tento bod obchodník v reklamačním řádu, tak je neplatný.
Zákon je právně vždy výše, než jakékoliv obchodní podmínky. Nemohu najít účtenku, co teď?
Co ale dělat, pokud mi prodejce oznámí, že nemám účtenku a zboží bez ní nepřijme? Doma vše prohledáno, kapsy na ruby a účtenka pořad nikde. Nový občanský zákoník pamatuje i na toto! Pokud totiž zákazník prokáže, že výrobek zakoupil u daného prodejce, má na reklamaci nárok. V takovém případě může pomoci například výpis z bankovního účtu, specifičnost zboží které nikdo jiný neprodává, nebo třeba původní obal nesoucí originální znaky společnosti, která mobilní telefon prodává. Pomůže i fotokopie samotné účtenky.
Obchodník po mne chce poplatek za reklamaci, má na to právo?
Ať už se jedná o telefon (smartphone) koupený na kamenné pobočce, nebo přístroj zakoupený online, nikdy nemůže chtít prodejce poplatek za reklamaci. Konečně – proč bychom měli platit za opravu něčeho, co má fungovat bezvadně a dle garance výrobce?
Vzorová reklamace mobilního telefonu z eshopu a jak na ni
V dnešní době roste počet zákazníků, kteří nakupují věci online. Ať už je to nábytek, oblečení nebo třeba právě mobilní telefon. Internetový nákup má jistě spoustu předností. Člověk mnohdy najde na jednom místě přehledně seřazeny nabídky několika společností a může porovnávat mezi stovkami modelů mobilních telefonu.
Při nákupu na internetu platí ovšem obdobné reklamační podmínky, jako na kamenné pobočce. Zákazník má navíc ještě právo vrátit zboží do 14 dní od nákupu a to bez udání důvodu. Tato možnost se dá využít v případě nevhodného dárku, nebo když nám mobil koupí zároveň babička i teta. Kdo by si to ale nepřál, že…
Jak tedy přistoupit k reklamaci vadného zboží? Pokud je mobilní telefon v reklamační lhůtě, máme právo jej poslat na opravu, případně výměnu. Můžeme tak učinit buď na prodejním místě eshopu, nebo poštou. V takovém případě balík odešleme doporučeně a zajistíme jej tak, aby se nepoškodil. Ideální je sjednat například pojištění, nebo příplatek za křehké zboží. V případě uznané reklamace máme právo žádat zpět plné poštovné. Určitě tedy nemusíme jezdit sto kilometrů daleko, abychom telefon reklamovali na nějakém výdejním místě, nebo ve skladu prodejce. „Telefon Vám vyměníme, nemáme již ale stejný. Vyberte si tento, nebo onen.“
Děkuji, nechci! Pokud má být reklamace vyřízena výměnou zboží a prodejce není schopen toto zboží dodat, máte právo na odstoupení od kupní smlouvy a vrácení plné hodnoty telefonu. Není se tedy potřeba limitovat omezeným výběrem dalších modelů a spokojit se tak s mobilem, který jste ve skutečnosti ani nechtěli. Třikrát a dost!
Mnozí z nás mají tuto frázi zafixovanou z obecných životních patálií či problémů. To stejné platí i u našeho tématu. Pokud se nedohodnete s prodejcem jinak a vada se objeví po třetí, máte nárok na výměnu telefonu, nebo odstoupení od kupní smlouvy. Tuto skutečnost je ale potřeba vždy uvést do reklamačního protokolu. V případě, že se objeví hned tři vady najednou, práva máte stejná. Rozhodně se nenechte odradit argumentací, že je vada třeba na nabíječce nebo některém příslušenství, které není přímo telefonem. Nároky plynoucí z reklamace se vždy týkají zakoupeného celku.
Co když se mi rozbije telefon dva roky a týden od nákupu? Možnost opravy telefonu, jeho výměny, nebo vrácení peněz, je vždy ze zákona dva roky od data nákupu. Pokud se porucha objeví i kdyby jeden den po záruční době, právo na reklamaci bohužel nemáme. U dražších kousků se tedy určitě vyplatí záruku prodloužit. Spousta prodejců (ať už internetových, nebo kamenných) tuto možnost nabízí.
Vždy je ale potřeba uvážit, kolik nás případné prodloužení reklamační doby bude stát, zda se to vyplatí a především jaké jsou podmínky. Obecně se vyplatí si smlouvu přečíst a probrat ji s prodejcem ještě před nákupem, vyhneme se tak zbytečným dohadům nebo dokonce konfliktům při reklamaci v prodloužené záruce.
Reklamace podána, jak dlouho budu bez telefonu?
V případě domáhání se opravy by měl o oprávnění požadavku rozhodnout prodejce ihned a bez zbytečných odkladů. U komplikovanějších případů na to má obchodník lhůtu tří dnů od podání. Na samotnou opravu mobilu si potom musíme počkat nejdéle třicet dní.
„Mnoho zákazníků bohužel nezná svá práva a neví, že, pokud obchodník reklamaci do třiceti dní nevyřídí, automaticky jim vzniká nárok na odstoupení od smlouvy a vrácení peněz. Obchodníci se snaží v těchto případech zákazníky obalamutit například tím, že se vymlouvají na dlouhé dodací lhůty jejich dodavatelů nebo na zasílání zboží z ciziny,“ komentuje Eva Jurčíková.
Při reklamaci telefonu, stejně jako dalších výrobků, máme svá jasně definovaná práva. Stejně jako je spoustu kvítí na rozkvetlé louce, je i spousta firem, prodejců a „pěkných kvítek“ mezi nimi. I tak se ale zákazník nesmí dát! V případě vrácení zboží, nebo požadavku na opravu, myslí zákon na spoustu věcí jako je absence původního obalu, účtenky nebo nemožnosti nahrazení telefonu stejným typem.
Nikdy se proto nesmíme vzdávat bojovat proti pokusům o zneplatnění reklamace, vždy pamatujme na svá práva. V nezbytných případech se můžeme jako zákazníci obrátit i na Českou obchodní inspekci, která náš problém spolehlivě a jistě vyřeší. A co vy, ubráníte se nekalým praktikám některých obchodníků?
Dobrý den, měl bych dotaz, který v článku nezazněl. Na telefonu na displeji mi přestali svítit nějaké pixely (černý flek). Nechal jsem to být a nyní mi bude končit reklamace, mněl bych na ni mít nárok. Ale nedávno mi telefon spadl a prasklo sklo displeje. Je pravda, že když došlo k poškození produktu a reklamovaná věc stím nesouvisí, i tak už nemám na reklamaci nárok? Děkuji.