Po velkých spekulacích ohledně herních konzolových systémů je čas si nalít červeného vína. Microsoft i Sony na konci roku představí dvě herně založené konzole – PlayStation 5 a Xbox Series X (kódové označení Xbox Scarlett).
Sony uvede svou konzoli už tento čtvrtek, tedy 11. června v 22:00 (našeho času). Stream bude vysílán na YouTube rychlostí 1080p a 30 snímků za sekundu. Sony však na svém blogu avizovalo, že hry budou vypadat ještě o něco lépe díky rozlišení 4K. Pro stream si připravte kvalitní sluchátka – bude to stát za to. Je to poslání značky PlayStation již více než 25 let.
Jak nový PlayStation tak Xbox budou využívat technologie od AMD. Obě herní konzole využijí křemíkové procesory s 8 jádry (16 výpočetních vláken).
Nadčasový hardware u obou konzolí
Hardware se bude rozcházet u GPU (grafického jádra). Sony bude spoléhat na 36 výpočetních jader (CU) s maximálním taktem 2,23 GHZ. Naopak Microsoft vsází na 52 CU se stabilním taktem 1,82 GHZ. U PlayStationu se v hrubé výpočetním výkon dostáváme na 10,28 TFLOPS a u Xboxu pak na 12,155 TFLOPS. Obě konzole by do budoucna měli plynule zvládnout hry v rozlišení 8K při 120 Hz.
O grafický výkon je tedy postaráno. Co však bude plusem u konzolí je jejich diskové úložiště. Oba výrobci sáhli po velkých úložných kapacitách a systémově zrychlí disky díky SSD technologii. Základní varianty úložiště jsou stanoveny na 825 GB (PlayStation 5) a 1 TB (Xbox Series X). Ve výrobě by se poté měli objevit i dvojnásobné kapacity.
Důležitá je také propustnost diskových polí – Microsoft hovoří o prostupnosti 2,5 GB/s při čtení a 4,8 GB/s při aktivní kompresi. Na oplátku Sony slibuje 5,5 GB/s, a 9 GB/s při čtení komprimovaných dat.
Specifikace obou herních konzolí
Hardwarová specifikace je podobná. Obě konzole nabízí procesory od AMD (AMD Zen 2). Xbox dominuje ve vyšší propustnosti paměťové sběrnice. PlayStation pak v rychlosti čtení z disků. Reálné hodnoty a rychlosti obou konzolí se dozvíte až z benchmarků na konci tohoto roku. Dost záleží na tom, jak efektivně bude laděný software a hry.
Sony PlayStation 5 (PS5) | Microsoft Xbox Series X | |
---|---|---|
Procesor | AMD Zen 2 (8 jader, 16 vláken) 3,5 GHz | AMD Zen 2 (8 jader, 16 vláken) 3,6 GHz |
Grafika | AMD RDNA 2 (36 CU – 2,23 GHz – 10,28 TFLOPS) | AMD RDNA 2 (52 CU – 1,82 GHz – 12,155 TFLOPS) |
Paměti | 16 GB (256bitová sběrnice) | 16 GB (320bitová sběrnice) |
Úložiště | 825 GB (NVMe SSD) | 1TB (NVMe SSD) |
USB | port USB 3.2 | port USB 3.2 |
Mechanika | Blu-Ray (4K) | Blu-Ray (4K) |
HDMI | HDMI 2.1 (4K – 120 Hz, 8K) | HDMI 2.1 (4K – 120 Hz, 8K) |
Ovladač | Nový ovladač DualSense | Vylepšený stávající ovladač |
Herní ovladače a zpětná kompatibilita
Koncepty ovladačů si jsou ve své podstatě podobné. Sony vsází na zbrusu nový ovladač DualSense s novými prvky pro hraní her. Xbox se drží u země a dopiluje svůj stávající a lety ověřený ovladač. Na ovladači od PS5 stále dominuje dotyková plocha a výrobce doufá, že si vývojáři s jejím zapojením do ekosystému poradí.
Co hráče zajímá asi nejvíce je zpětná kompatibilita herních titulů. U Sony je zatím jisté, že si na nové konzoli zahrajete i hry pro PS4. Možnosti a herní tituly zatím nejsou úplně známi. Co však jisté je, že se na obou konzolích objeví plná podpora multiplayerových her. Xbox na své nové herní konzoli přislíbil plnou podporu z Xboxu One a 360. Cena obou konzolí se může pohybovat mezi 12 000 až 16 000 Kč.