Nordic Telecom je český telekomunikační operátor. Ačkoli oficiálně vznikl teprve v roce 2017, má za sebou již poměrně pestrou minulost. Jak je to možné?
Kdo stojí na pozadí Nordic Telecom
Značka Nordic Telecom má v Česku nemalé ambice. Na počátku letošního roku se v médiích objevily zprávy, že aspiruje na post čtvrtého tuzemského operátora.
Smělé plány měla značka v okamžiku, kdy se jí podařilo koupit moravského poskytovatele telekomunikačních služeb – společnosti Libli. Výkonný ředitel Jan Čornej tehdy komentoval transakci slovy, že značka má v plánu stát se čtvrtým největším poskytovatelem pevného internetu v tuzemsku do zhruba tří let.
Značka Nordic Telecom vznikla v roce 2017 přejmenováním bývalé společnosti Air Telecom. Bezesporu i nový název měl být tečkou za kontroverzní minulostí.
Na dovysvětlenou: Síť Air Telecom na tuzemském trhu navíc dříve působila jako čtvrtý operátor pod jménem U:fon. Air Telecom byl virtuálním mobilním operátorem, který provozoval právě síť nazvanou U:fon.
Dluhová kauza aneb proč Air Telecom „převlékl kabát“
Nový název měl firmě přinést i novou image založenou na solidnosti. Jedná se o operátora českého, nicméně název má evokovat značku zahraniční, severskou.
Symbolicky se tím společnost chtěla odstřihnout od své předchozí existence. Tu lemují stamilionové dluhy, do kterých značku přivedli bývalí vlastníci. Zadluženému operátorovi U:fon, vlastněného společností MobilKom, pomohl právě Air Telecom, který původní značku nejprve oddlužil a posléze koupil. Dluhy dosahovaly výše přes 2 miliardy korun.
Díky tomu se operátor zbavil insolvenčního řízení, které nad ním viselo. Investor měl společnosti nejen napomoci umořit finanční závazky, ale také být významným technologickým partnerem pro další rozvoj, uváděla média před několika lety.
Po rebrandingu a reorganizaci přišla firma s výše nastíněnými ambiciózními plány, na jejichž realizaci dnes pracuje. Mínila se v rámci od CDMA sítě propracovat přes národní roaming až k vlastnímu LTE. Ve výsledku si tak Nordic Telecom dělá ambice na to, že se stane konkurentem dosavadní zavedené „velké trojky“ mobilních operátorů.
Za co dostal sankce operátor U:fon
Do potíží se dostala i značka U:fon nejen po finanční stránce. Operátor obdržel v roce 2015 pokutu za klamavé jednání vůči svým klientům. Cílil zejména na seniory. Ty se snažila pod tlakem přimět k uzavření nové smlouvy argumentem, že operátor O2 končí.
Český telekomunikační úřad tehdy „ocenil“ jednání operátora pokutou ve výši 2 miliony korun. Již v únoru téhož roku přitom měl tehdejší Air Telecom na svém „kontě“ sankci ve výši 120 000 korun. Důvodem opět byly agresivní obchodní praktiky. Air Telecom tehdy reagoval žalobou.
Dvoumilionová pokuta byla ve své době jedna z nejvyšších, které úřad udělil. Sama firma se proti tomuto postihu opět bránila s tím, že se ničeho nedopustila a odvolala se. U:fon navíc podle ní v inkriminovaném období spolupracoval s externími obchodními zástupci. Naopak ČTÚ byl vzhledem k opakujícímu se provinění striktní. Poškozeno bylo i samotné O2, které se samo začalo neférovým praktikám konkurence bránit.
Pro Air Telecom přitom v té době ani zdaleka nešlo o první škraloupy na pověsti. Problémy započaly už v roce 2013. Český telekomunikační úřad tehdy evidoval celou řadu stížností, které mířily na nekalé obchodní praktiky společnosti. Pracovníci společnosti se vydávali za zástupce původních poskytovatelů a pod záminkou výměny či kontroly instalovaných přístrojů nabízeli zejména starším lidem k podpisu nové smlouvy.
Pozoruhodné přitom v kontextu těchto událostí je, že později značka Nordic Telecom navíc musela čelit spekulacím, které tvrdily, že za ní stojí skupina PPF. Ta přitom vlastní právě O2.