Ticho a tma vám místo vaší oblíbené Ulice nehrozí. Tak těmito reklamními slovy začíná video na portálu TV Nova, které vybízí k přechodu na kabel, satelit nebo stream pomocí internetu.
Nedávný prodej televize Nova skupině PPF má za následek tvorbu výdělku pro investory. To se teď snaží změnit pomocí reklamního spotu, který prakticky odvrací diváky na placené služby poskytovatelů alternativního řešení příjmu televizního vysílání.
Díky přechodu terestrického – tedy pozemního vysílání na DVB-T2 chce PPF přesvědčit diváky Novy o tom, že pokud chtějí sledovat své oblíbené pořady v nejvyšší kvalitě, bude nutné přejít na kabelovku, satelit nebo internetový stream televizního vysílání.
Za vším stojí peníze a rozlišení obrazu
Není žádnou novinkou to, že za každý vysílací kanál v pásmu terestrického vysílání musí společnosti platit. Jedná se o komerční televize a ty jsou nutné si na svůj provoz vydělat reklamou. Za každého sledujícího (HD kanálu) musí televize odvést poplatek. Aby bylo zachováno cashflow, bude televize vysílat své kanály pouze v SD kvalitě, což odpovídá rozlišení 960 × 540 px. V návrhu je i označení SD+ pro vyšší rozlišení. Nové multiplexy postavené na standardu DVB-T2 tak budou ochuzeny o technologicky možný vývoj.
Konkurence je na tom lépe. Česká televize u většiny svých kanálů propůjčí rozlišení 1920 × 1080 px – bude se jednat o kanály ČT1, ČT2, ČT 24 či ČT Sport. Jedná se prakticky o Full HD rozlišení, které bude stejně jako doposud označováno za HD (High Definition – tedy 1080 horizontálních řádků). 720 řádků znamená televizní rozlišení 1 280 na 720 pixelů (HD), 1 080 řádků se rovná 1 920 × 1 080 pixelů (Full HD).
Televizní kanály z rodiny Prima na tom budou o něco lépe než Nova. Programy Prima, Prima Cool, Prima Zoom, Prima Krimi nebo Prima Love nabídnou divákovi rozlišení 1 440 × 1080 px – což by se dalo označit právě jako SD+ rozlišení. Nejhůře na tom budou zmíněné kanály z multiplexu TV Nova. Novu a Novu Cinema bude společnost vysílat v rozlišení 960 × 540 px. Je to prakticky to nejnižší rozlišení, které s příchodem DVB-T2 naladíme na svých televizorech.
V Česku využívá pozemní příjem 60 procent domácností
Pozemní příjem televizního vysílání je zastoupen v České republice 60 procenty populace. Znamená to, že 60 % domácností stále využívá pro svůj příjem společnou anténu (v paneláku) nebo svůj koaxiální rozvod a anténu. Pokud toto číslo bude stále vysoké, televizní společnosti budou platit vysoké vysílací poplatky.
Multiplexy Novy díky nízkému rozlišení nebudou platit tak vysoké částky za provoz na terestrice (méně peněz pro České Radiokomunikace (CRA)) – ale budou kasírovat alternativní zprostředkovatele televizního vysílání (kabelovou televizi, satelitní nebo stream pomocí internetu (IPTV)). Jednoduše řečeno, čím nižší rozlišení, tím nižší vstupní investice a další poplatky Českým Radiokomunikacím.
Vysoké rozlišení obrazu obstarají jiní
Ať platí jiní. Pokud klesne podíl terestrického vysílání v českých domácnostech, klesnou i poplatky za provoz Českým Radiokomunikacím. Nova na svém webu prakticky vybízí své sledující k přechodu ke společnosti Skylink, Vodafone (kabelový operátor UPC), O2 TV či DIGI TV. Díky snížené kvalitě svého vysílání nebude platit tak vysoké poplatky za provoz na multiplexech DVB-T2 a nechá si zaplatit od společnosti, která jejich kanály bude vysílat v HD rozlišení.
Nova (potažmo PPF) má velký důvod lákat své diváky pryč od terestriálního vysílání v České republice. Za terestrické šíření svých multiplexů totiž platí stovky milionů korun ročně. Za vysílání v síti poskytovatelů alternativní televize – na satelitu, kabelovce a přes internet – však sama dostává zaplaceno několik desítek milionů korun.
Nova je hrozná sama o sobě, jejich seriálové blbosti ani nesleduju sem tam zprávy ale jen výjimečně když si pustíte nějaký film tak je tam tolik reklam, že to radši vzdám TV Nova nebrat nepouštět.