Ze světa IT

Všechno, co potřebujete vědět o záruce na Apple produkty

apple logo sede final
Foto: apple.com, Tag: Apple

Pokud se vám rozbije iPad nebo iPhone, není to nic příjemného. Kdy máte šanci vyřešit případnou opravu v záruce a za jakých podmínek?

Co říká o záruční lhůtě česká legislativa

V souladu se zákony platnými aktuálně v tuzemsku má český spotřebitel právo na opravu, výměnu, přiměřenou slevu nebo na vrácení vadného zboží. A to po dobu 2 let od zakoupení tohoto zboží.

Zároveň také platí, že po dobu prvních 6 měsíců leží důkazní břemeno na prodávajícím. Kupující tedy nemusí prokazovat, že zboží má vadu. Posléze se naopak zákonný pohled mění a předpokládá se, že vada v době převzetí neexistovala, respektive toto musí prokázat kupující.

rozbity iphone 11
Všechno, co potřebujete vědět o záruce na Apple produkty

Prodávající může dále podmínky záruky specifičtěji vymezovat, včetně například prodloužení záruční lhůty či jiných nadstandardních podmínek.

Roční omezená záruka Apple

Tuto záruku poskytuje společnost Apple dobrovolně. Původní ustanovení citovaná výše tak samozřejmě vždy platí. Ustanovení roční omezené záruky tato práva z pohledu spotřebitele doplňuje.

Zákazník si tak v zásadě může vybrat, jestli tato svá nadstandardní práva využije, případně si uplatní standardní záruku tak, jak mu to umožňuje aktuálně platná právní úprava. Na tomto svém nároku nemůže být nikterak omezen.

Je tedy zcela lichá obava některých majitelů zařízení značky Apple, že by po uplynutí jednoho roku nemohli svá zařízení vůbec reklamovat, což si mnozí mysleli kvůli zavádějící formulaci z obchodních podmínek. V podstatě lze říci, že za druhý rok zákonné záruky má zodpovědnost prodejce nebo servis.

Na co máte v rámci roční záruky právo

Záruka se, jak praví přímo podmínky společnosti, konkrétně vztahuje na hardwarové produkty a příslušenství značky Apple v originálním balení, tj. na všechny výrobky této značky.

Stav roční záruky si můžete ověřit přímo na stránkách Apple. Znát potřebujete sériové číslo svého výrobku. Jestliže jste zjistili, že záruka neplatí, pravděpodobně jste si zboží nekoupili v autorizované prodejně. Což ovšem, pozor, nevadí a stále jste kryti běžnou zárukou, kterou garantuje český občanský zákoník.

Rozdíl tkví především v tom, že v rámci prvního roku záruky své zboží můžete reklamovat kdekoli na světě, kde je k dispozici buď autorizovaný servis, případně autorizovaný prodejce nebo Apple Store. Což má smysl například tehdy, když často cestujete, pak je možné s rozbitým zařízením zamířit do servisu přímo v místě, kde se aktuálně nacházíte.

Nemusíte mít s sebou doklad o koupi, jednotlivé produkty jsou označeny výrobními čísly, podle nichž lze jejich původ jednoduše dohledat.

Celkem 90 dnů máte také možnost technické podpory v českém jazyce, kde se vám pokusí operátor pomoci a vyřešit tak závadu i bez toho, abyste své zařízení museli dávat do servisu a čekat na posouzení reklamace či na opravu.

Co může nastat v rámci reklamace

V druhém roce se pak závady budou řešit klasickou cestou: Tedy Apple nejprve posoudí, zda je váš požadavek relevantní. Dojde-li k závěru, že jste si zboží poškodili sami, reklamaci jednoduše zamítne.

Jestliže technik naopak vyhodnotí, že se jedná skutečně o vadu na výrobku, máte nárok na bezplatné řešení, ať již opravou, výměnou zboží nebo vrácením peněz.

Co se vyplatí vědět o reklamaci

Obecně se doporučuje reklamované zařízení přímo odnést do autorizovaného servisu, neboť tak celou reklamaci vyřídíte nejrychleji. Ze zákona potom má servis či prodávající povinnost vyřešit nastalou situaci do 30 dnů, ledaže by se s vámi předem dohodl na delší době potřebné pro posouzení reklamace.

Tzv. marné uplynutí lhůty, tedy zjednodušeně řečeno, pokud obchodník ve výše uvedeném limitu reklamaci vyřídit nestihne, lze považovat za správní delikt. Spotřebitel se tak může v konečném důsledku obrátit na Českou obchodní inspekci a má především právo na odstoupení od kupní smlouvy.

Záruka 24 měsíců platí pouze pro soukromé osoby. Nakoupíte-li jako firemní zákazník, tedy s uvedením IČO nebo DIČ, vztahuje se na vás záruka pouze 12 měsíců.

Na co se záruka vztahuje a na co ne

Posuzování jednotlivých případů je samozřejmě individuální. Typicky se však, pozor, nevztahuje záruka na ty předměty, které podléhají běžnému opotřebení. Klasickým příkladem, kde se záruční opravou počítat nemůžete, může být výměna baterie v notebooku, neboť ta přirozeně ztrácí svou kapacitu.

Jak vyplývá z interních dokumentů společnosti Apple, většinou také servis reklamaci zamítne, pokud si například telefon polijete vodou. Záručním servisem lze naopak vyřešit například tzv. mrtvé pixely.

MŮŽE SE VÁM TAKÉ LÍBIT ▼

Komentuj ▼

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Více článků ► Ze světa IT