Ze světa IT

Facebook testuje nový design v prohlížeči. Kde je Libra?

facebook logo nove freebit
Foto: freebit.cz, Tag: Facebook

Sociální síť Facebook testuje nový design pro webový prohlížeč. Pokud jste mezi šťastlivci, kteří si jej mohou aktivovat – můžete. Aktivaci je možné provést a poté se k původnímu designu zase vrátit.

Nový design Facebooku je dostupný pod šipkou v pravém horním rohu. Pokud patříte mezi ty, kterým je funkce zpřístupněna, je možné si ho aktivovat kliknutím na – Přepnout na nový Facebook. Pokud tam toto nastavení ještě nemáte, budete muset vyčkat na postupné přidání nové funkce.

Novinek je v novém designu hned několik. V první řadě je to Dark Mode – neboli tmavý režim v prohlížeči. Ten si můžete jednoduše aktivovat v samotném nastavení. Jedním klikem tak můžete svůj webový prohlížeč přepnout do tmavého režimu. Vývojáři webové verze se zaměřovali na jednoduchý a přehledný design.

Historie sociální sítě Facebook

K založení Facebooku vedla dohoda mezi mladým studentem počítačového programování Markem Zuckerbergem, bývalým studentem Harvardovy univerzity a Eduardem Saverinem. Původně byl tento systém omezen jenom pro studenty Harvardovy univerzity, pod doménou thefacebook.com. Během dvou měsíců byl rozšířen na některé další, které patří do tzv. Ivy League, a již do konce roku byly připojeny další univerzity.

Nakonec byl přístup otevřen pro všechny uživatele s univerzitní e-mailovou adresou (.edu, ac.uk, …) nebo pro některé zahraniční schválené univerzity, v Česku k prvním otevřeným vysokým školám patřila Masarykova univerzita. Od 27. února 2006 se začaly do systému připojovat některé nadnárodní obchodní společnosti

Od 26. září 2006 se může dle licence používání připojit kdokoli starší 13 let. Uživatelé se v systému mohou připojovat k různým skupinám uživatelů, kteří působí například v rámci jedné školy, firmy nebo geografické lokace. Zdroj: cs.wikipedia.org/wiki/Facebook

Virtuální měna Libra. Kde je?

V červnu 2019 byl vydán Libra White Paper, ve kterém Facebookem inciovaná nezisková organizace Libra Association popisuje novou měnu. Tento white paper ale neposkytuje uspokojivé odpovědi na znepokojivé otázky a obsahuje i vzájemně si odporující fráze.

Neodpovídá na otázku, proč Facebook pro svůj záměr zapojit do finančního systému lidi bez bankovního účtu, když jiné společnosti, jako M-Pesa a WeChat ke stejnému záměru svojí kryptoměnu nepotřebují.

TIP na článek: Facebook vytvořil virtuální peníze. Neziskový projekt se jmenuje Libra

Facebook se spojí s 27 organizacemi po celém světě, aby začal provozovat neziskové sdružení Libra a vytvořili novou měnu (kryptoměnu). 

Marketplace. Nový bazar na Facebooku

V květnu 2007 Facebook představil službu Facebook Marketplace, která uživatelům umožňovala zveřejňovat bezplatné tříděné reklamy v těchto kategoriích: Na prodej, Bydlení, Práce a Jiné. Reklamy lze zveřejňovat v dostupném nebo požadovaném formátu.

Tržiště mají k dispozici všichni uživatelé Facebooku a v současné době je zdarma. Bazar slouží k vkládání inzerátů, výměně a prodeji různých věcí, tato služba je mezi uživateli velmi rozšířená. V roce 2009 Facebook převedl vlastnictví služby Marketplace na společnost Oodle. Provoz původní služby Marketplace byl ukončen v listopadu 2014.

Informační soukromí uživatelů Facebooku

Problémy Facebooku vyplývají z koncentrace citlivých osobních dat a spousty aplikací, které k nim mají přístup. Aplikace může napsat kdokoli a poté data použít ke svým účelům. Facebook byl zakázán v některých pracovištích a školách pro sdílení nevhodného obsahu. Facebook je blokován například v Sýrii údajně z důvodu pomlouvání vládních autorit přes Facebook.

Facebook také nechtěně umožnil pomocí aplikace Beacon ostatním přátelům zjistit, co daný uživatel nakupuje na internetu. Julian Assange tvrdí, že Facebook a Google mají tajné projekty na sledování.  Navíc jen podle lajků lze statisticky s vysokou pravděpodobností určit pohlaví, náboženské vyznání, rasu, atp.

Eliminace falešných lajků a sledovatelů

Facebook v roce 2019 zažaloval novozélandskou společnost Social Media Series Limited, která již několik let prodává falešné lajky a sledovatele pomocí rozsáhlé sítě botů a vlastních účtů, které ovládala. Tyto praktiky jsou zakázané a Facebook si na firmu opakovaně stěžoval. Social Media Series Limited přesto neustále vytvářela nové a nové stránky typu Likesocial.co a IGFamous.net, skrze které se snažila vyhnout postihům.

TIP na článek: Dnes je možné vše. Jak koupit followery na Instagramu nebo Facebooku?

V dnešním světě se dá koupit prakticky cokoliv, sdílení na Facebooku, followeři na Instagramu, ale i další aktivity na sociálních sítích.

Firma prodejem získala finanční prospěch kolem 9,4 mil. dolarů. Krátce předtím Facebook žaloval několik čínských společností, které prováděly totožnou činnost a falešné lajky navíc prodávaly i na Twitteru, Pinterestu a dalších platformách. Nákupem falešných lajků se některé firmy snažily uměle zvýšit sledovanost. Instagram proto využil k analýze robotické programy a umělou inteligenci a začal tyto falešné lajky mazat a zároveň vyzval majitele takových účtů ke změně hesla.

MŮŽE SE VÁM TAKÉ LÍBIT ▼

Komentuj ▼

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Více článků ► Ze světa IT