Jak Google řadí výsledky vyhledávání? Interní algoritmy Googlu pod lupou



Napsal: 20/03/2017 7 comments 3029 shlédnutí

Novodobá optimalizace webů vede k vyšší efektivnosti tématických návštěv na web zákazníka. Co k tomu příspívá a jaké jsou hlavní řídící faktory umístění ve výsledku vyhledávání? Je to plus 1 na Google+, sdílení na Facebooku, komentování postu na Facebooku, počet like na Instagramu nebo počet retweetů na Twitteru? Nebo Google řadí výsledky vyhledávání dle počtu zpětných odkazů, ať už nofollow či dofollow? Počtu citací, počtu přesných odkazujících anchor textů? Pojďme dále.

Zohledňuje délku URL adresy článku, HTTPS na webu, AMP, pozici klíčových slov, počet komentářů pod článkem, cíl ze subdomény, rychlost načítaní obsahu, či klíčová slova v doméně? A nebo počet interních odkazů na webu, délku HTML kódu, mobilní verze webu, originálnosti obrázků, či odkaz na relevantní zdroj? Pokračujeme dále. Jaká by měla být správná rychlost webových stránek? Jak velká má být webová stránka? Kolik klíčových slov má být maximálně umístěno v textu?

Jak Google řadí výsledky vyhledávání? Interní algoritmy Googlu pod lupou

Fresh-výsledky, odpovězte na to, na co se lidé ještě neptají

Máme zde spoustu proměnných a vlivů na celkovou pozici ve výsledku vyhledávání. Ty nejdůležitější jsme ale ještě nenapsali. Co si myslíte, že to je? Zkuste se zamyslet a podívat se do Search Console od Googlu. Je to Analýza vyhledávání. Aby mohl Google s přehledem určit, jaký obsah má nabízet, musí se uživatelů nejprve zeptat. A jak to udělá? No, nejprve si udělá statické pořadí ze své databáze. Jedná se o stabilní index a do toho pak pouští nové výsledky. Můžeme je nazývat fresh-výsledky.

Ty pak zobrazuje na zajímavější pozice a přes jejich malé skore. A samozřejmě sleduje proklik na danné výsledky s SERP. Pokud uživatelé klikají na fresh-výsledky, je zřejmé, že se může jednat o kvalitní obsah. A jak to pozná, no, pokud se uživatel v krátké době nevrátil zpět do vyhledávání, zřejmě našel, co hledal. Podle mě se jedná o primární faktor, který Google používá. Své vyhledávání. Je to nejrozumnější metrika, kterou může využít a má data a akce pod plnou kontrolou. Jelikož se dají Facebook nebo Instagram lajky koupit, nevidím důvod je používat jako metriku pro výsledky vyhledávání.

Princip si vysvětlíme na frázi: iPhone 7 cena (článek o ceně iPhonu), výsledky jsou z Googlu, pro přesné pozice se dívejte přes anonymní okno. Předejdete tak personifikovanému vyhledávání. Článek má aktuálně 26 444 shlédnutí – co je jeho sdělením? Určitě informovat o ceně mobilního telefonu iPhone 7 od Apple. Co je jeho výhodou, s čím vstupoval do vyhledávání? Jednalo se o unikátní informace o ceně iPhonu 7. To byl účel, účel toho informovat uživatele o tom, na co se ještě neptají. Jen tak máte možnost získat vysoké umístění v SERPu. Unikátnost, rychlost, předvídání a content. Kde se nám ale ztrácí to úplně nejdůležitější? No? Co je to? No přece náš PageRank.

Google PageRank je stále králem, kdo si myslí opak?

Pokud si myslíte, že už umřel, není to pravda. Je tu stále, brouzdá si na vlně internetu jako pán a má se čile k světu. Pokud vezmeme dalších 300 hodnotících faktorů, králem je stále PageRank od Sergeje Brina a Larryho Page. No jasně, mnozí namítnou, stejně už GPR není vidět. To je ale omyl, on nikdy nebyl vidět – jen jeho toolbarová hodnota GTPR. Kterou Google vypl, aby zabránil spekulacím a prodejům odkazů. Pojďme se ale ještě maličko vrátit k Search Console.

Metriky? Nemetriky? První slovní metrika je samozřejmě dotaz. Na dotaz vrací Google výsledek. Další metrikou je celkový počet zobrazení v SERP. Pak následuje průměrné CTR, na konec průměrná pozice.

Data za posledních 90 dnů, ne celých, přecházelo se také na HTTPS (11.1.-18.3.2017)

Za dva měsíce v SERP skoro milion shlédnutí, co se stalo?

V SERPu se web zobrazil 970 813 krát, počet kliků na odkaz 37 161 krát. Další údaje naleznete samozřejmě na screenu. Míra prokliku, click-through rate. Nejedná se samozřejmě o efektivní hodnoty. Téměř milion zobrazení a necelých 40 000 prokliků není mnoho. Hodnoty kazí klíčové slovo YouTube a Instagram. Google mě začal mít dost rád a tyto slova tvoří přes 550 000 zobrazení v SERP. Kolik by vás stála reklama pro 1 000 000 lidí? Mě ani korunu. Možná čas. Pokud děláte dobře onpage, SEO a offpage, vyhledávače to ocení. Jak na to ale zareagují uživatelé? Z grafu je viditelné, že si klíčová slova zkouší jako žáka v lavici. Sledujte červenou křivku, kde se jedná o slovo YouTube s celkovým počtem zobrazení 530 000, ale bohužel jen s 566 prokliky a průměrnou pozicí 3,2.

No nezní to báječně? Oslovit milion lidí jen svou prací? Na Facebooku by vás stálo takové promo přes 110 000 korun. Kolik tedy zaplatíte firmě, která to je schopna udělat z SERPa? Poďte diskutovat, pojďte pomoci začínajícím webmasterům. Jsem na správné vlně? Díky za jakoukoliv zpětnou vazbu.

Slova napsal

Martin Kohout

Správa a content webů. Pracovně s Applem. Technologické novinky o smartphonech.

Webstránky: https://freebit.cz

Komentáře (7)

MyB

Jako vědecká studie by to asi neuspělo 🙂 Ale jako postřeh dobrý a myslím, že i správný. Ovšem aby Google poznal, jak dlouho byl návštěvník na tvé stránce, tak musíš mít Google Analytics. Nebo si myslíš, že to funguje i pro weby bez GA? Oslovený okruh lidí je pěkný, CTR už méně, asi by to chtělo více bulvární titulek. Závěrem obecně: Volil bych pro texty větší font, osobně se mi to hůře četlo. Lidi jsou dnes zvyklí na weby typu idnes.cz…

Odpovědět

    Fajn den, MYB, Google nepoužívá data z Google Analytics pro svůj prospěch. Pokud se pletu, tak mě opravte. Metriky ale může využívat přímo z vyhledávání, tedy návštěvník, který něco hledá a vrátí se zpět do vyhledávání, může být nespokojený s výsledkem – obsahem na dané stránce. To je moje studie. 🙂 Díky za info. Hezký den, redakce magazínu Freebit.cz

    Odpovědět

Kolik ti to přineslo cca finančně? Máš přehled?

Odpovědět

    Fajn den Petře, aktuálně se nedá celkový výnos spočítat. Nebo alespoň zatím nevím jak. Tohle je spíše dlouhodobé řešení, které se neukáže hned. S pozdravem Martin, webmaster Freebit.cz

    Odpovědět

Otázka je zdali je možné tuto praktiku s „předurčováním“ něčeho aplikovat i na jiné oblasti a faktory. Zkus to s iPhone 8 a uvidíme 🙂

Odpovědět

    Pokud jde obor či směr kupředu, je možné aplikovat a rozvíjet fulltext o další a další fráze. Stejně tak jako u nového iPhonu 8. 🙂 V kontentu se meze nekladou. 🙂 Díky za komentář Jakube, fajn den přeje redakce FreeBit.cz

    Odpovědět

[…] koderů se zasloužila také o hodnotící algoritmus a interní hodnocení GPR (Google PageRank). Do nedávna si však lidé pletli GPR s toolbarovým rankem – GTPR. Jeho hodnotu však […]

Odpovědět

Chceš se vyjádřit? Tento článek okomentuj, projev názor!