Psaní textu je už několik let velkým klišé, kde se předhání názory na hustotu klíčových slov v textu nebo v nadpisu. Hoďte to za hlavu, je to už dávno pasé!
Psaný text zatím přispívá velkým podílem k trafiku na web. Google sice umí vyhledávat už i v obrázcích, ale z velké většiny dat se dívá, jak se obrázek jmenuje, popřípadě, jakým textem je obalený (umí je vyhledat také dle shody). Až se vyhledávače naučí vyhledávat ve videu, nebo přímo v obrázku, bude textu konec?
Psaní textů na web není žádná raketová věda. V tomto článku se zaměříme na pohled Googlu na psaný text a jeho publikaci na webové stránky.
Věříte informacím v tomto článku?
Google částečně musí kontrolovat informace, které zobrazuje uživatelům – proto vymyslel algoritmy, které hlídají kvalitu stránek a textu (Penguin, Panda). Je to jakýsi doprovodný algoritmus k samotnému vyhledávacímu a rankovacímu algoritmu, který má přes 300 posuzovacích faktorů. Tyto algoritmy posuzují stránku jako celek, ale zaměřují se i na konkrétní sekce webu. Měří kvalitu webu, obsahu, ale i odkazy, které vedou směrem ven i dovnitř.
Kvalita textu může být měřena také chybami v textu, nebo tím, že píšete texty pro vyhledávače a ne pro lidi. Články by měly být odrazem skutečného záměru redaktorů.
TIP: Většina obsahu je posuzována automatizovaně a v sekci webu Search Console je i kolonka manuální penalizace webu. Podívejte se tam.
Jedná se o duplicitní obsah? Pokrývají články stejné téma?
Poměrně velkým problémem je duplicitní obsah na webu. Tedy obsah, který už v nějaké formě na webu je, nebo se nachází na jiné doméně. Ačkoliv se může stát, že se ve výsledku vyhledávání může objevit, sám Google není nafukovací a určí, jaký obsah je relevantní a byl dříve indexován. Do této skupiny obsahu nepatří správně označená citace nebo úryvek textu, který vysvětluje nebo doplňuje daný problém.
TIP: Na webu zveřejňujte pouze kvalitní a originální obsah osobou, která danému tématu rozumí a je schopna o něm napsat. Pozor na nadbytečné nebo překrývající se články.
Hodnota vytvořeného obsahu. Dal si redaktor záležet?
Vytvořený obsah musí mít hodnotu. Je zapotřebí se zaměřit na to, zda už někdo o této problematice, informaci napsal a zda mohu text rozšířit nebo vnést do tématu nové informace. Pokud text nejsem schopný rozšířit a napsat ho lépe, nemá smysl ho psát. Google sám vyhodnocuje, jaké weby patří do které skupiny a může tak vyhodnotit, jaký obsah v dané skupině je relevantní a kvalitní.
TIP: Obsah musí ukazovat obě mince problematiky a je zjevné, že nabídl přidanou hodnotu pro čtenáře. Webstránky mají kvalitní zázemí a korekturu obsahu.
Téma zdraví. Tenký led pro weby a doktory
Téma zdraví bylo vždy tenkým ledem a informace na toto téma jsou Googlem střeženy pomocí – Medic Updatu (srpen 2018). Tento medicínský update paralelního algoritmu zasáhl weby, které jakýmkoliv způsobem píšou o medicíně. Může se jednat o laboratoře s estetickou krásou nebo ty zubní.
Může se ale také jednat o weby zaměřené na fitness nebo doplňky stravy. Velkým problémem jsou internetové babské rady, které mohou ovlivnit zdraví člověka. Google algoritmem ověřuje, kdo text napsal a zda se jedná o jednotku v oboru.
TIP: Text na medicínském webu musí být relevantní a ukázat plus i minus celé problematiky. Pod textem musí být podepsán doktor, který lze dle informací na webu dohledat a kontaktovat.
Vytvoření algoritmu pro hodnocení kvality stránky
Algoritmus je jen kód. Kvalita stránek může být v některých ohledech subjektivní záležitost. Google má algoritmus na velmi vysoké úrovní – na trhu s vyhledáváním je jednotka v oboru. Má největší trafik a tím pádem i nejvíce relevantních dat pro své hodnocení. Algoritmus nikdy nebude 100% ale Google vyhledávání se tomu blíží.
Ano, takže zvažte znovu, jak lépe napsat „články by měli“. Ocení to nejen vyhledávače.
Jirko děkujeme, to nám uteklo. 🙂 S pozdravem Martin