All in

Vítej v rubrice všech novinek na IT magazínu. Novinky a jejich sběr, na webu naleznete nové příspěvky, články a recenze v podobě novinek ze světa IT, hardware, mobilního software, mobilních telefonů (smartphone) či nositelného zařízení. Nechybí ani rubrika o tabletech s Androidem či systémem iOS. Můžete také nahlédnout do sekce tiskových zpráv, které také agregujeme. Zajímáte se o novinky, které jsou pevně spjaty s internetem?

Elektrické koloběžky Lime za první tři měsíce provozu v Praze

Pražané si koloběžky Lime oblíbili – za první tři měsíce se svezlo téměř 50 tisíc lidí, kteří v součtu najeli přes 300 000 kilometrů. Elektrické koloběžky Lime za první tři měsíce provozu v Praze zaznamenaly 185 tisíc jízd. Ulicemi Prahy se na nich alespoň jednou svezlo takřka 50 tisíc lidí. Do konce roku 2018 Pražané na koloběžkách najezdili 315 tisíc kilometrů. V následující sezoně se Lime chce zaměřit na zkvalitňování služeb, dále chce pokračovat v otevřených jednáních s městem a upevňovat spolupráci s jednotlivými městskými částmi.

Společnost Lime rozmístila po Praze první své koloběžky 28. září 2018 a obyvatelé i návštěvníci Prahy si je okamžitě oblíbili coby pohodlný prostředek, jak se rychle, ekologicky a bez námahy pohybovat po městě. Pražané měli po prvních třech měsících provozu elektrických koloběžek na kontě 185 tisíc jízd, během kterých urazili 315 000 kilometrů. Průměrná doba jízdy na koloběžce byla 9 minut a uživatelé koloběžku v průměru využili na vzdálenost 1,6 kilometru.

Udržitelná městská mobilita a bezpečnost

Právě udržitelnost městské mobility je pro Lime jednou z priorit. Využíváním elektrických koloběžek lidé v Praze ušetřili 84 tun zplodin CO2 a 20 850 litrů pohonných hmot. Koloběžky tak obyvatelům města přináší ideální ekologickou alternativu ke klasické automobilové dopravě nebo MHD jak na kratší, tak i střední vzdálenosti.

Elektrické koloběžky Lime za první tři měsíce provozu v Praze
Elektrické koloběžky Lime za první tři měsíce provozu v Praze

Cílem Limu je řešit výzvy spojené s městskou mobilitou. Vidíme to po celém světě, kde každé velké město má potíže s dopravními zácpami, nedostatkem parkovacích míst a znečištěním v důsledku nadměrné dopravy. Lime přišel s ideálním řešením rychlého a pohodlného pohybu po městech, a to s nulovými emisemi,“ vysvětluje poslání společnosti Lime provozní manažer Ondřej Široký.

Prioritou společnosti Lime je také bezpečnost uživatelů koloběžek i všech ostatních účastníků silničního provozu. Pomocí aplikace společnost edukuje své uživatele, jak mají správně jezdit a parkovat, a celosvětově běží také velká osvětová kampaň Respect the Ride, která zahrnuje například workshopy věnované bezpečné jízdě a pohybu po městě dle pravidel. Uživatelé se zároveň mohou připojit k závazku bezpečné jízdy s respektem k okolí a na oplátku získají zdarma helmu.

Lime ve světě

Společnost Lime začala na trhu městské mobility působit v lednu roku 2017, kdy na kampusu univerzity v Severní Karolíně spustila první vlastní systém sdílených kol, se kterým následně expandovala do dalších amerických států. V únoru 2018 byly představeny první koloběžky a červnu 2018 již zelené elektrické koloběžky dorazily do Paříže coby prvního evropského města.

Aktuálně Lime působí již ve 100 světových městech napříč pěti kontinenty a uživatelé zelených koloběžek do konce roku 2018 najezdili 25 000 000 jízd, během kterých urazili vzdálenost celkem 43 000 000 kilometrů. Nejúspěšnějším trhem na světě je pro Lime Paříž, ve které koloběžky za půl roku fungování využilo 285 000 lidí. Ti již brzy pokoří milník 3 milionů jízd. Kromě vysoké koncentrace lidí prospívá provozu koloběžek v Paříži i vyspělá infrastruktura pro cyklisty, která je základem pro udržitelnou městskou mobilitu.

S rozvojem cyklostezek by chtěl Lime pomoci i v Praze. „Cyklostezky a pruhy pro cyklisty jsou pro rozvoj ekologické přepravy po městě klíčové. Chceme spolupracovat s městem a se zodpovědnými institucemi a podílet se na rozvoji infrastruktury v Praze, a to třeba sdílením anonymizovaných dat o pohybu uživatelů koloběžek, případně sdílením našich zkušeností z ostatních světových či evropských metropolí,“ komentuje Ondřej Široký cíle Limu v Praze.

Samsung vytváří budoucnost. Podívejte se na nové video z kampaně

Budoucnost: to, co dnes vytváříme, vám umožní utvářet budoucnost. Co přinese budoucnost? V padesátých letech minulého století odpověděla na tuto otázku Doris Dayová písní s jednoduchým textem: „Que será, será, ať už to bude jakkoli, bude to tak, jak to bude.“ Její optimistický fatalismus inspiroval celou generaci, aby se oprostila od starostí a nechala přijít budoucnost takovou, jaká bude.

V současné době, kdy svět vstupuje do nové éry nejistoty, odmítá společnost Samsung přistoupit na tato slova v duchu laissez-faire a přichází s příslibem, že umožní lidem utvářet vlastní budoucnost.

Samsung vytváří budoucnost. Podívejte se na nové video z kampaně
Samsung vytváří budoucnost. Podívejte se na nové video z kampaně

Samsung. Podívejte se na nové video z kampaně

V duchu tohoto přístupu spouští společnost Samsung kampaň na podporu své značky, kterou zahajuje v roce, v němž nejen oslaví desetileté výročí vzniku chytrých telefonů Galaxy, ale položí také základy pro další desetiletí nových, inovativních a průkopnických produktů.

Podívejte se na video nebo novou nabídku

Společnost Samsung v rámci své kampaně připojuje k bezstarostnému textu této již klasické písně smělé tvrzení: to, co dnes vytváříme, vám umožní utvářet budoucnost. Kampaň navazuje na filozofii „Dokážete nemožné“ („Do What You Can’t“). Prostřednictvím videa, v němž se představují potenciální průlomové technologie včetně bezproblémových zkušeností s více zařízeními, umělé inteligence a radikálně nových displejů, nechává nahlédnout do nabídky zařízení 5G a skládacích displejů společnosti Samsung, jež budou uvedeny na trh v průběhu letošního roku.

Ať už jste podnikatel, módní návrhář nebo hráč mobilních her, společnost Samsung vám připravuje půdu pro změnu tím, že přináší inovace do celé řady průmyslových odvětví. Podívejte se na následující video a zjistíte, jak společnost Samsung přetváří budoucnost uživatelů svých produktů.

Co je to 5G?

Není to překlep. Není řeč o pěti gigabytech. Ani to není žádná přezdívka cool rappera. 5G je zkratka, která znamená pátou generaci. Označuje už pátý z řady bezdrátových telekomunikačních standardů – tedy jednoduše řečeno mobilní připojení. A rok 2019 se ponese právě v duchu 5G. Vůbec bychom se nedivili, kdyby vás 5G šokovalo. A to především svou rychlostí. Vyznačuje se totiž mimořádně nízkou dobou odezvy. Pro ilustraci: 3G mělo latenci 100 milisekund. 4G pak poloviční, 50 ms. Ale 5G? 5G bude mít dobu odezvy pouhou 1 milisekundu.

Takový skok ocení především hráči z celého světa. 5G eliminuje otravné lagy, urychlí stahování a smaže rozdíly mezi mobilním hraním a jakýmkoliv jiným způsobem videoherní zábavy. A pokud vám tohle přijde cool, tak počkejte, až objevíte další možnosti, které 5G přináší.

Jak umělá inteligence v telefonech Huawei zjednodušuje život: AI

Jak umělá inteligence v telefonech Huawei zjednodušuje život. Na poli technologií umělé inteligence dochází k neustálému pokroku. Společnost Huawei nejen velkou měrou přispívá k tomuto vývoji, ale taky přináší novinky, jež dokazují, že umělá inteligence není jen módní slovo, ale něco, co může reálně zlepšit život. O rovnováze pracovního a osobního života se snáz mluví než se realizuje. Proto každý uvítá na tomto poli alespoň malou pomoc.

Užitečný pomocník v práci

Při práci v multikulturním prostředí by spolu lidé často rádi více komunikovali, ale přetrvává mezi nimi jazyková bariéra. Huawei pro tyto příležitosti adaptoval překladač založený na umělé inteligenci, který je dostupný prostřednictvím nástroje HiVision.

Při běžných činnostech, ve kterých uživatelé spoléhají na svůj chytrý telefon, jako je čtení e-mailů nebo prohlížení internetu, by se mnoha z nich hodil větší externí displej. EMUI 9.0 přichází s vylepšenou funkcí Easy Projection, která dovoluje uživatelům propojit zařízení s většími monitory. Vylepšená funkce Wireless Easy Projection umožňuje uživatelům přístup k vlastnostem jako One-Click Projection, Highlight a Capture on Big Screen, které umožňují pohodlné zvýrazňování obsahu na televizích a dalších větších obrazovkách.

Jak umělá inteligence v telefonech Huawei zjednodušuje život: AI
Jak umělá inteligence v telefonech Huawei zjednodušuje život: AI

Umělá inteligence v mobilu šetří čas a dělá život zábavnějším

HiVision od společnosti Huawei je výborný průvodce na cesty. Při zamíření fotoaparátu na vybraný objekt jsou uživatelé propojeni s popisy a podkladovými materiály o památkách v 15 zemích světa. HiVision dokáže také spárovat předměty s maloobchodním prodejem. Uživatel může naskenovat předměty a rovnou je koupit on-line. Aktuálně jsou tyto funkce propojeny s více než 200 globálními e-shopy a přibližně stovkou oficiálních značkových on-line obchodů. To dává spotřebitelům možnost vybrat si z více než 120 milionů položek.

Pro uživatele, kteří si hlídají stravu, je užitečná funkce měření kalorií, kdy namířením fotoaparátu na určitou položku se automaticky zobrazí jejich odhadovaný počet. Funkce je založená na odhadu umělé inteligence ohledně hmotnosti dané porce. Počítadlo kalorií v rámci HiVision aktuálně rozpoznává více než 100 různých potravin. Další vychytávkou je Master AI, automatická optimalizace kompozice fotografie, která je součástí nastavení fotoaparátu. Využívá umělou inteligenci k rozpoznání předmětů a krajin, a proměňuje tak bez jakýchkoliv dalších vstupů amatérské dílo v umělecké.

Zatímco společnost Huawei už představila řadu funkcí umělé inteligence v mobilu, její éra je zatím stále v plenkách a mnoho jejího potenciálu zatím zůstává nevyužito. Což je pro Huawei závazek i další výzva nadále investovat do rozvoje umělé inteligence nejen v mobilech, ale taky v cloudových zařízeních.

Děti stráví online i víc než sedm hodin denně. Omezit internet musí jejich rodiče

Děti stráví online i víc než sedm hodin denně. Omezit internet musí jejich rodiče. České děti stráví na internetu i třetinu dne. Vyplývá to z průzkumu EU Kids Online IV, který v České republice zpracovávali vědci z Masarykovy univerzity v Brně. Podle šetření je 22 procent dětí o víkendu online sedm a víc hodin denně. Průzkum se soustředil především na to, co děti na internetu dělají a s jakými riziky se mohou setkat. Zapojilo se do něj přes 2800 českých dětí a dospívajících ve věku 9 až 17 let.

Čísla, ke kterým vědci došli, jsou alarmující „Takové chování není zdravé, děti by se měly věnovat i jiným aktivitám, například chodit ven, do kroužků, sportovat a podobně. Důvod, proč tráví tolik času online, může spočívat v tom, že stejnou míru aktivity na internetu pozorují u svých vrstevníků nebo i v rodině,“ myslí si psycholog Michal Hummel.

Děti stráví online i víc než sedm hodin denně. Omezit internet musí jejich rodiče
Děti stráví online i víc než sedm hodin denně. Omezit internet musí jejich rodiče

Podle něj je proto především na zodpovědnosti rodičů hledat způsoby, jak omezit čas, který na internetu stráví. „Existují nejrůznější způsoby, jak internet používat zdravěji a nenechat ho zasahovat do normálního života. Někomu pomůže dát si víkendový detox, ale někomu můžou pomoci i speciální aplikace. Internetové připojení tu je pro lidi neustále, tak proč si od něj občas neodpočinout i životem offline,“ myslí si marketingový ředitel poskytovatele internetu netbox Lukáš Pazourek.

Je proto dobré nastavit sobě i dětem jasná pravidla pro používání internetu. Lidé by si měli určit, kolik času chtějí v online světě strávit a jak ho plánují využít. V případě, že jim nedaří vymezená pravidla dodržovat, je možné využít některý z tipů, jak čas strávený na internetu omezit.

Jak být offline?

Pořídit si aplikaci, která zamezí přístupu k internetu

Kontrolu nad časem stráveným na internetu chce mít stále více lidí, proto vznikají nejrůznější mobilní aplikace nebo počítačové programy, které přístup do online světa omezují. Příkladem může být třeba aplikace Social Network Limiter. Uživatel si v ní snadno nastaví, kolik času chce trávit na sociálních sítích nebo jiných oblíbených webech. Ve chvíli, kdy stanovený čas překročí, aplikace přístup na internet automaticky zablokuje. Na počítači je pak možné vyzkoušet program Freedom. Ten dokáže přístroj na daný časový úsek odpojit od internetu úplně.

Odinstalovat sociální sítě z mobilu

Mnoho lidí uvádí, že zůstat offline se jim daří především díky tomu, že v chytrém telefonu nemají nainstalované aplikace sociálních sítí. Pokud totiž na mobilu nepípají nejrůznější notifikace, nemá většina lidí důvod ho ze stolu zvedat a bezmyšlenkovitě kontrolovat, co nového se v online světě odehrálo.

Vypnout počítač i telefon

Nejméně invazivní metodou, jak zkrátit čas strávený na síti, je jednoduché vypnutí telefonu i počítače. Radikálním řešením je potom telefon a počítač vůbec nemít. Zdaleka ne každý si ale takové řešení může dovolit.

Věnovat se jiným činnostem

Možností, jak se vyhnout zbytečnému surfování na internetu, je také zaměstnání se jinou aktivitou. V ideálním případě takovou, u které není možné mít telefon nebo počítač u sebe. Při plavání nebo lyžování člověk nemá šanci kontrolovat nová upozornění na Facebooku nebo Instagramu.

Vyhledat pomoc odborníka

V případě, že žádný z výše uvedených tipů nezabral a čas strávený na internetu se nepodařilo omezit, vyhledejte pomoc odborníka.  Závislost na internetu může přinést do života pracovní nebo školní komplikace i mnohé psychologické obtíže.

Samsung zveřejnil své hospodářské výsledky za rok 2018

Společnost Samsung Electronics zveřejnila své hospodářské výsledky za čtvrté čtvrtletí a finanční rok 2018. Společnost dosáhla čtvrtletního provozního zisku ve výši 10,8 bilionu KRW při tržbách 59,27 bilionu KRW. Rok 2018 je již druhým rokem v řadě, kdy firma vykázala rekordní výroční výsledky, a Samsung tak upevňuje svoji výchozí pozici pro další růst. První čtvrtletí roku 2019 bude poznamenáno slabou poptávkou po čipech, oživení poptávky lze očekávat ve druhém pololetí.

Společnost Samsung Electronics zveřejnila své finanční výsledky za čtvrté čtvrtletí končící 31. prosincem 2018 a za celý finanční rok 2018. Společnost vykázala konsolidované čtvrtletní výnosy ve výši 59,27 bilionu KRW, což je o 10 procent méně než v předchozím roce, a její čtvrtletní provozní zisk dosáhl 10,8 bilionu KRW, což představuje pokles o 29 procent. V roce 2018 vykázala společnost Samsung výnosy ve výši 243,77 bilionu KRW a provozní zisk 58,89 bilionu KRW. Rok 2018 se tak stal druhým rokem v řadě, kdy si firma na své konto připsala rekordní finanční výsledky, a to i přes nepříznivé obchodní a makroekonomické faktory, které vedly ke zpomalení růstu v posledním čtvrtletí. V uvedeném roce firma také v rámci svých podniků zavedla mnoho zásadních technologických změn a inovací, které upevnily základy budoucího růstu.

Samsung zveřejnil své hospodářské výsledky za rok 2018
Samsung zveřejnil své hospodářské výsledky za rok 2018

Na příjmech vykázaných za čtvrté čtvrtletí se podepsal pokles poptávky po paměťových čipech používaných v datových centrech a chytrých telefonech. Také divize System LSI a Foundry zaznamenaly pokles zisků způsobený sezónním poklesem. Celkové příjmy divize Display Panel se mírně snížily v důsledku sílící konkurence mezi výrobci displejů pro mobilní zařízení. U divize IT & Mobile Communications (IM) došlo ve čtvrtém čtvrtletí vzhledem k vysoce konkurenčnímu prostředí i přes silnou sezónní poptávku k poklesu počtu prodaných chytrých telefonů a k poklesu cen. Divize Networks oproti tomu vykázala zisky, ke kterým přispěly pokračující instalace zařízení 5G a rozšiřování sítí LTE. Nárůst čtvrtletních příjmů vykázala také divize Consumer Electronics (CE), k čemuž přispěly především silné prodeje prémiových televizorů, jako např. QLED.

Samsung očekává, že poptávka po produktech divize Memory zůstane vzhledem k sezónním výkyvům, nejistému makroekonomickému výhledu a také snižování zásob u nejdůležitějších zákazníků slabá i v prvním čtvrtletí. V případě OLED lze předpokládat pokles ziskovosti v důsledku pomalého růstu prodejů v segmentu prémiových chytrých telefonů a sílící konkurence ze strany produktů LTPS LCD. U displejů LCD se v důsledku rozsáhlého rozšíření celkových výrobních kapacit v tomto segmentu očekává pokles příjmů.

Lze předpokládat, že příjmy divize IM v prvním čtvrtletí vzrostou v souvislosti s plánovaným uvedením nového vlajkového chytrého telefonu Galaxy na trh a v souvislosti s komerčním spuštěním provozu sítí 5G v Koreji. Divize CE uvede na trh nové modely televizorů a zaměří se na prémiovou elektroniku pro domácnosti, aby se tak ve slabším období roku soustředila na nejziskovější produkty. V roce 2019 očekává společnost pokles celkových ročních příjmů v důsledku slabších výsledků divize Memory. Od druhé poloviny roku se očekává oživení poptávky po paměťových produktech a panelech OLED. V rámci svého úsilí o dosažení udržitelného růstu ve střednědobém a dlouhodobém horizontu se společnost Samsung soustředí na posílení své stávající pozice lídra a na rozvíjení nových oblastí růstu. Společnost plánuje posílit výzkum a vývoj, rozšířit technologickou spolupráci s třetími stranami a aktivně investovat do posilování svých klíčových schopností.

V oblasti komponentních technologií bude společnost Samsung i nadále posilovat svoji pozici technologického lídra a nabídne nová řešení, která uspokojí rostoucí poptávku po čipových sadách pro automobilový průmysl a umělou inteligenci (AI). Společnost hodlá také nadále inovovat OLED obrazovky určené pro chytré telefony a zaměřit se na vývoj nových aplikací. V letošním roce nabídne Samsung nové inovační produkty včetně skládacích chytrých telefonů a televizorů Micro LED. V oblasti AI poskytne zdokonalená platforma Bixby širší možnosti propojení a stane se platformou pro služby založené na AI, které bude podporovat více zařízení i aplikací. V oblasti sítí 5G hodlá Samsung nadále posilovat svoji tržní pozici a poskytovat řešení zahrnující širokou škálu síťových prvků, zařízení a čipových sad.

V roce 2018 dosáhly investiční výdeje společnosti Samsung Electronics 29,4 bilionu KRW, přičemž 23,7 bilionu KRW bylo investováno do segmentu polovodičů a 2,9 bilionu KRW do oblasti displejů. U divize Memory došlo k mírnému meziročnímu nárůstu investičních výdajů v souvislosti s rozšiřováním výrobního areálu v Pchjongtcheku. Investiční výdaje divize Foundry se oproti tomu vrátily na úroveň z minulých let, protože rozšíření výrobního závodu používajícího 10nm technologii bylo dokončeno v roce 2017. Investice do výroby a vývoje ohebných panelů OLED oproti předchozímu roku výrazně poklesly.

V druhém čtvrtletí lze očekávat oživení poptávky po polovodičových produktech. Divize zabývající se výrobou polovodičů vykázaly ve čtvrtém čtvrtletí konsolidované výnosy ve výši 18,75 bilionu KRW a provozní zisk 7,77 bilionu KRW. Divize Memory zaznamenala celkový pokles poptávky po paměťových čipech NAND a DRAM v důsledku nejistého makroekonomického vývoje a z důvodu snižování zásob ze strany zákazníků včetně výrobců chytrých telefonů a dodavatelů datových center. V případě paměťových čipů NAND byla celková poptávka nízká, jelikož největší zákazníci se rozhodli odložit své objednávky kvůli očekávanému dalšímu poklesu cen.

Prodeje chytrých telefonů ve čtvrtém čtvrtletí vázly a u mobilních zařízení pokračoval trend přechodu k čipům s vysokou hustotou a zvyšoval se podíl zařízení využívajících technologii All-Flash-Array. V případě paměťových čipů DRAM se snižování zásob ze strany dodavatelů datových center odrazilo na snížené poptávce po komponentách určených pro servery. U segmentu mobilních zařízení došlo k částečnému zmírnění trendu klesající poptávky po mobilních paměťových čipech způsobeného slabými prodeji nových chytrých telefonů hlavních zákazníků. Ke zmírnění trendu přispěly zejména rostoucí objednávky produktů s vysokou hustotou a kapacitou nad 6 GB.

I když příjmy z prodejů paměťových produktů DRAM mezikvartálně poklesly v důsledku rychlého slábnutí poptávky zapříčiněného celosvětově nestálou ekonomickou situací, společnost Samsung se zaměřila na posílení a udržení nákladové konkurenceschopnosti a urychlila přechod k 1Xnm technologii včetně navrhování obvodů, aby si tak v této oblasti udržela pozici technologického lídra. Lze očekávat, že v prvním čtvrtletí tohoto roku se bude divize Memory i nadále potýkat se slabou poptávkou v důsledku sezónních výkyvů a snahy hlavních zákazníků o další snížení zásob. V případě čipů NAND lze předpokládat, že i přes celkový nepřesvědčivý růst bude i nadále stoupat poptávka podnikového sektoru po vysoce výkonných SSD discích určených pro datová centra a přechod k technologii All-Flash-Array.

Paměti s vysokou propustností HBM či GDDR6

Také se očekává, že poptávka po interních pamětích s kapacitou nad 128 GB určených pro vlajkové a prémiové chytré telefony zůstane relativně silná i přes předpokládaný nevýrazný růst prodejů mobilních zařízení. V případě DRAM bude stlačovat poptávku především snižování zásob u výrobců serverů, ale společnost Samsung přejde na 1Ynm výrobní proces a posílí dodávky inovativních produktů, mezi něž patří například produkty s vysokou hustotou určené pro nasazení v serverech, paměti s vysokou propustností (HBM), či GDDR6.

Lze předpokládat pozitivní vývoj a očekává se, že poptávka po paměťových produktech se od druhého čtvrtletí začne postupně zotavovat, k čemuž v druhé polovině roku přispějí sezónní vlivy související s pokračujícím trendem přechodu k čipům s vysokou hustotou u hlavních aplikací. Vzhledem k tomu, že cena NAND poklesla, dojde k nárůstu poptávky u všech typů aplikací a očekává se nárůst poptávky pro NAND čipsetech s vysokou hustotou. Poptávka po paměťových produktech s vysokou hustotou bude vysoká zejména ze strany výrobců serverů a chytrých telefonů požadujících vysoký výkon a společnost Samsung v této oblasti zvýší svoji nákladovou konkurenceschopnost rozšířením nabídky pamětí V NAND čtvrté generace a vyšší.

Poptávka po čipech DRAM v druhém čtvrtletí posílí, jelikož zákazníci ukončí snižování zásob a sezónní efekt povede k růstu poptávky po čipových sadách. Vzhledem k pokračujícímu trendu směrem k vysoce výkonným cloudovým službám společně s uvedením nových CPU ve druhém čtvrtletí lze očekávat silný růst poptávky po čipových sadách DRAM s vysokou hustotou.

U mobilních zařízení lze očekávat rostoucí poptávku po mobilních DRAM s vysokou hustotou a kapacitou nad 8 GB a dojde k růstu paměťové kapacity i u modelů střední a nižší třídy. Společnost Samsung bude pozorně sledovat změny v tržní poptávce a současně bude i nadále flexibilně investovat a řídit své výrobní kapacity. Kromě probíhajícího přechodu k produktům založeným na 1Ynm výrobní technologii se zaměří také na vývoj produktů využívajících 1Znm technologii. Společnost Samsung také posílí svoji nabídku paměťových produktů a ve snaze vyjít vstříc zákaznickým požadavkům ji rozšíří o serverové produkty s kapacitou 16 GB, uMCP nad 8 GB a HBM.

Celkové příjmy divize System LSI ve čtvrtém čtvrtletí oslabily z důvodu zpomalení poptávky po obrazových snímačích způsobeného vstupem čínského trhu do slabé sezóny. V prvním čtvrtletí zvýší společnost Samsung ziskovost rozšířením nabídky aplikačních procesorů, obrazových snímačů a integrovaných obvodů pro ovládání displeje (DDI) pro stěžejní modely chytrých telefonů. V roce 2019 uvede společnost na trh vůbec první čipy pro modemy 5G a rozšíří svou nabídku obrazových snímačů.

Příjmy divize Foundry se ve čtvrtém čtvrtletí snížily z důvodu sezónního poklesu a v důsledku oslabení trhu s kryptoměnami, což se promítlo do nižší poptávky po čipech určených k jejich těžbě. Poptávka po polovodičových výrobcích bude v prvním čtvrtletí kvůli menší poptávce po mobilních součástkách a čipech na těžbu kryptoměn i nadále stagnovat. Společnost se ve druhé polovině roku soustředí na přípravu úplného přechodu na výrobu 7nm procesem využívajícím technologii EUV a dokončí vývoj 5nm procesu využívajícího tutéž technologii. Divize Foundry navíc v rámci úsilí o další stabilizaci podnikové struktury navýší oproti předchozímu roku svou zákaznickou základnu o více než 40 procent.

Divize Display Panel zvýší ziskovost diverzifikací výroby

Divize Display Panel vykázala za čtvrté čtvrtletí konsolidované výnosy ve výši 9,17 bilionu KRW a provozní zisk ve výši 0,97 bilionu KRW. Celkové příjmy se mezičtvrtletně mírně snížily, protože prodej displejů pro mobilní přístroje navzdory silné poptávce po ohebných OLED panelech kvůli rostoucí konkurenci LTPS LCD panelů poklesl. U velkých displejů se příjmy mezičtvrtletně zvýšily díky vyššímu prodeji v prémiovém segmentu, jako jsou například televizní panely s vysokým rozlišením a ultravelkou úhlopříčkou.

Pokud jde o první čtvrtletí roku 2019, prodej displejů pro mobilní zařízení bude pravděpodobně ovlivněn nepříznivými podmínkami na trhu, jako je sílící konkurence a nižší poptávka po chytrých telefonech. Aby společnost Samsung udržela ziskovost, bude aktivně reagovat na poptávku ze strany hlavních partnerů a bude rozšiřovat portfolio svých zákazníků.

U velkoformátových displejů předpovídá společnost v prvním čtvrtletí tlak na snižování průměrné prodejní ceny u LCD panelů provázený slabou sezónní poptávkou a pokračujícím zvyšování kapacit v tomto odvětví. Společnost Samsung se bude snažit zvýšit ziskovost dalším snižováním nákladů a zvyšováním efektivity výroby. Pro rok 2019 společnost Samsung očekává, že od druhé poloviny roku se poptávka po flexibilních OLED panelech pro chytré telefony začne zvyšovat. V této souvislosti se bude společnost snažit rozšířit trh OLED zaváděním inovativních technologií určených pro nové aplikace a zvýšit odbyt v segmentu OLED panelů pro chytré telefony nabídkou funkcí, kterými se odliší od konkurence.

Pokud jde o LCD displeje, v tomto segmentu očekává společnost v roce 2019 i přes nejistotu související s rozšiřováním kapacit pokračující růst poptávky po prémiových televizních panelech včetně televizorů s rozlišením UHD a 8K a ultravelkou obrazovkou. V reakci na to se společnost Samsung zaměří na zvyšování ziskovosti nabídkou výrobků s vysokou marží.

Divize mobilních přístrojů očekává růst u nových vlajkových chytrých telefonů

Divize IT & Mobile Communications (IM) vykázala za čtvrté čtvrtletí 2018 konsolidované výnosy ve výši 23,32 bilionu KRW a provozní zisk ve výši 1,51 bilionu KRW. Ve čtvrtém čtvrtletí se provozní zisk navzdory silné sezónní poptávce mezikvartálně snížil kvůli klesajícím prodejním objemům i výnosům z prodeje chytrých telefonů na zpomalujícím se trhu.

Při pohledu na první čtvrtletí se očekává pokles poptávky po chytrých telefonech a tabletech v důsledku sezónního zpomalení poptávky na trhu. Společnost Samsung tento měsíc na akci Unpacked v San Francisku představí telefon Galaxy S10 a očekává se, že její nové vlajkové modely chytrých telefonů přispějí v příštích měsících k lepším prodejním a obchodním výsledkům. Celkový objem dodávek chytrých telefonů však pravděpodobně zůstane na podobné úrovni, protože dodávky modelů pro masový trh kvůli reorganizaci sortimentu dočasně poklesly. K této reorganizaci společnost přistoupila proto, aby mohla lépe reagovat na rychle se měnící trendy na trhu a na potřeby cílových zákazníků.

Pro celý rok 2019 se očekává, že se poptávka po chytrých telefonech bude držet na stejné úrovni jako v roce 2018, zatímco průměrná prodejní cena na trhu by se měla zvyšovat, protože trend směřuje k využívání špičkových funkcí, jako jsou velké obrazovky, vyšší kapacita paměti a větší počet fotoaparátů. V důsledku pomalého růstu globálního trhu chytrých telefonů a kvůli vysokým materiálovým nákladům zůstane celkově podnikatelské prostředí náročné. Společnost Samsung si je vědoma překážek, které před ní stojí, a plánuje v roce 2019 zvýšit prodej chytrých telefonů, a dosáhnout tak díky zavádění diferencovaných produktů a podpoře cílových marketingových strategií solidních obchodních výsledků.

Ve snaze o zajištění udržitelného růstu má společnost Samsung v letošním roce v úmyslu udávat na trhu směr tím, že představí skládací telefony a přístroje s technologií 5G. Spolupráce s obchodními partnery zajistí společnosti Samsung optimalizaci obsahu a expanzi na nové trhy. K udržení stávajících uživatelů by mělo přispět posílení vzájemné konektivity mezi zařízeními. V rámci tohoto úsilí rozšíří společnost Samsung službu Bixby do různých zařízení a souvisejících služeb a současně zlepší své schopnosti v oblasti umělé inteligence. Pokud jde divizi Networks, její hospodaření se ve čtvrtém čtvrtletí znovu zlepšilo v souvislosti s rozšířením sítí LTE u významných zámořských zákazníků a zahájením dodávek zařízení určených pro sítě 5G do Spojených států a Jižní Koreje. V letošním roce rozšíří společnost Samsung dodávku svých zařízení pro sítě 5G na první trhy v Jižní Koreji a ve Spojených státech, a nastartuje tak celosvětový růst.

Divize spotřební elektroniky se soustředí na prémiové produkty

Divize Consumer Electronics, včetně obchodních jednotek Visual Display a Digital Appliances, vykázala za čtvrté čtvrtletí konsolidované výnosy ve výši 11,79 bilionu KRW a provozní zisk ve výši 0,68 bilionu KRW. Ve čtvrtém čtvrtletí rostl celosvětový trh s televizory mezikvartálně dvojciferným tempem díky vrcholu sezóny na konci roku, ale v důsledku nižší poptávky na rozvíjejících se trzích došlo v meziročním srovnání jen k omezenému růstu.

Příjmy obchodní jednotky Visual Display se zvýšily mezikvartálně i meziročně díky vyšším prodejům QLED televizorů a televizorů s ultravelkou obrazovkou, k nimž přispěly úspěšné propagační akce na konci roku a zlepšení produktového mixu. Zejména prodeje televizorů s technologií QLED se téměř ztrojnásobily a televizory QLED 8K a televizory se 75palcovou a větší obrazovkou si upevnily vedoucí postavení v prémiovém segmentu. Předpokládá se, že trh s televizory v prvním čtvrtletí v důsledku nízké sezónní poptávky mírně oslabí. Samsung bude i nadále zvyšovat prodeje televizorů QLED a televizorů se supervelkou obrazovkou a v plném rozsahu uvede na celosvětový trh nový televizor QLED 8K.

Předpokládá se, že situace na trhu s televizory bude v roce 2019 podobná jako minulý rok, a to i přes negativní faktory, jakými jsou malý počet globálních sportovních událostí a hospodářské zpomalení na rozvíjejících se trzích. Společnost se bude snažit o zajištění ziskovosti a růstu tím, že rozšíří sortiment prémiových produktů včetně televizorů QLED 8K, televizorů se supervelkou obrazovkou a produktů s MicroLED displeji. U obchodní jednotky Digital Appliances zpomalil ve čtvrtém čtvrtletí růst poptávky kvůli zpomalení na americkém trhu s bydlením a v důsledku vyšších cen způsobeným fluktuacemi devizových kurzů. Za těchto okolností došlo díky silnému prodeji prémiových produktů, jako jsou chladničky Family Hub, velkoobjemové sušičky a čističe vzduchu Cube, v mezikvartálním i meziročním srovnání k mírnému nárůstu příjmů.

V prvním čtvrtletí zvýší společnost Samsung prodej nových domácích spotřebičů včetně zařízení AirDresser (na osvěžení vzhledu roznošených oděvů) a sušiček a prostřednictvím zabudovaných domácích spotřebičů a systémových klimatizačních jednotek zároveň podpoří obchodní činnost v oblasti B2B. Pokud jde o rok 2019, očekává se, že trh s digitálními spotřebiči bude na vyspělých trzích mírně růst. Samsung se bude snažit zajistit budoucí růst zvýšením prodeje prémiových produktů a posílením podnikání na internetu a v segmentu B2B.

Zdroj: PDF

Zrušení služby Google+ pro běžné (osobní) účty k 2. dubnu 2019

Zrušení služby Google+ pro běžné (osobní) účty k 2. dubnu 2019. V prosinci 2018 jsme oznámili, že v dubnu 2019 ukončíme provoz Google+ pro běžné uživatele, protože je málo využívaný a je náročné takovou službu udržovat ve stavu, který by splňoval očekávání uživatelů. Chceme vám poděkovat, že jste Google+ používali, a informovat vás, co teď můžete udělat, například si stáhnout fotky a další obsah.

2. dubna budou váš účet Google+ a všechny stránky Google+, které jste vytvořili, zrušeny a z běžných účtů Google+ začneme mazat obsah. Videa a fotky z Google+, které máte v archivu alb nebo na stránkách Google+, budou také smazány. Svůj obsah si můžete stáhnout a uložit, jen to udělejte do dubna. Videa a fotky zazálohované ve Fotkách Google nebudou smazány.

Proces mazání obsahu z osobních účtů Google+, stránek Google+ a archivu alb bude pár měsíců trvat a nějaký obsah může po tu dobu zůstat zachován. Uživatelé mohou například stále vidět části svého účtu Google+ v protokolu aktivit a nějaký obsah na Google+ od běžných uživatelů může zůstat viditelný pro uživatele G Suite, dokud nebude Google+ pro běžné uživatele smazán.

Zrušení služby Google+ pro běžné (osobní) účty k 2. dubnu 2019
Zrušení služby Google+ pro běžné (osobní) účty k 2. dubnu 2019

Už od 4. února nebudete na Google+ moct vytvářet nové profily, stránky, komunity ani události. Další podrobnosti a aktuální informace týkající se ukončení služby najdete na úplném seznamu častých dotazůPokud vlastníte nebo moderujete komunitu Google+, můžete si z ní stáhnout a uložit data. Od začátku března 2019 bude z veřejných komunit možné stáhnout podrobnější data o každém příspěvku včetně jeho autora, obsahu a fotek. Další informace.

Pokud se na weby a do aplikací přihlašujete pomocí Přihlášení přes Google+, tato možnost přestane v následujících týdnech fungovat a v některých případech bude nahrazena možností Přihlášení přes Google. Tam, kde najdete možnost Přihlášení přes Google, se stále budete moct přihlásit pomocí svého účtu Google. Pokud jste Google+ používali k přidávání komentářů na svou nebo jinou webovou stránku, tato funkce bude z Bloggeru odebrána do 4. února a z ostatních webů do 7. března.

Všechny vaše komentáře přes Google+ na všech webech budou od 2. dubna 2019 smazány. Další informace. Pokud jste zákazníkem G Suite, Google+ pro váš účet G Suite by měl zůstat aktivní. Další podrobnosti získáte od svého administrátora G Suite. Brzo se také dočkáte nového vzhledu a funkcí. Další informace. Pokud jste vývojář a používáte rozhraní API Google+ nebo Přihlášení přes Google+, jak vás to ovlivní, se dozvíte tady.

Za celý tým Google+ vám děkujeme, že jste pomáhali dělat z Google+ tak skvělé místo. Jsme vděční za to, že se Google+ stal místem pro úžasnou skupinu talentovaných umělců, tvůrců komunit a předních odborníků. Bez vašeho zápalu a odhodlání by to nebylo ono.

Herní notebooky s grafickými kartami GeForce RTX: Asus ROG Strix SCAR II

ASUS ROG Strix SCAR II – herní notebooky s grafickými kartami GeForce RTX a displeji s obnovovací frekvencí 144 Hz. Pouhé tři týdny po představení na veletrhu CES 2019 v Las Vegas začíná ASUS v České republice prodávat inovovanou řadu herních notebooků série ROG Strix SCAR II s nejnovějšími grafickými kartami NVIDIA GeForce RTX. Ty jsou rychlejší než jejich předchůdkyně, a navíc nabízejí Ray Tracing či chytrý upscaling z nižších rozlišení. Jedná se o čtyři 17,3“ (GL704) a tři 15,6“ (GL504) modely v různých specifikacích. Jejich společnými znaky jsou výkonný procesor Intel Core i7-8750H či displej s tenkými rámečky, obnovovací frekvencí 144 Hz a rychlou dobou odezvy 3 ms (šedá – šedá).

Volitelná je pak kapacita úložiště (až 512 GB SSD v kombinaci s 1 TB SATA), ale zejména grafická karta (buď RTX 2070, nebo RTX 2060). Novinky jsou zároveň vybaveny více Wi-Fi anténami, díky čemuž nabízejí stabilní online hraní, které ocení zejména fanoušci FPS her. 17palcové verze jsou k dispozici v cenovém rozpětí 53 990 až 69 990 Kč včetně DPH, 15palcové pak od 51 990 do 59 900 Kč včetně DPH.

Česká prodejní premiéra RTX grafik v ROG noteboocích

Po navýšení herního výkonu v kategorii stolních PC se grafické karty NVIDIA GeForce RTX postavené na architektuře Turing konečně dostávají i do notebooků. Jednou z prvních vlaštovek jsou právě modely ROG Strix SCAR II od ASUSu. Grafiky RTX 2070 a RTX 2060 nabízejí dostatek výkonu, který zajistí třícifernou snímkovou frekvenci i během oblíbených „stříleček“ a jsou vhodné i pro stále populárnější virtuální realitu. Navíc podporují Ray Tracing, DLSS i spoustu dalších užitečných funkcí.

Jejich velkou předností je také spárování s displejem. Notebooky ROG Strix SCAR II se dále vyznačují displeji s rychlými obnovovacími frekvencemi a stylovými štíhlými rámečky. Jejich vylepšené chlazení je navíc zárukou vyššího výkonu, nízké hlučnosti a umožňuje volit mezi systémovými profily laděnými pro různé scénáře použití. Inovovaná řada ROG Strix Scar II přichází ve dvou velikostech displeje (17,3“ a 15,6“) s obnovovací frekvencí 144 Hz a dobou odezvy 3 ms, což je optimální zejména pro FPS hry.

Asus ROG Strix SCAR II
Asus ROG Strix SCAR II

Tenký rámeček, obnovovací frekvence 144 Hz a odezva 3 ms

Řada ROG Strix SCAR II byla už s původními GTX grafikami prvními notebooky na světě s displejem s úzkým rámečkem, obnovovací frekvencí 144 Hz a dobou odezvy 3ms (šedá – šedá). Díky ztenčeným rámečkům kolem displeje je menší i celé tělo notebooku. Panel s frekvencí 144 Hz a doba odezvy 3 ms zajišťují vysoký jas a plynulý obraz, což hráčům umožňuje okamžitě a přesně reagovat na to, co se právě ve hře odehrává. Matný Full HD IPS displej se pyšní ideálními pozorovacími úhly 170° a dobrým kontrastem.

Dostatek síly díky výkonnému procesoru a účinnému chlazení

Ve všech sedmi modelech ROG Strix Scar II tepe identický procesor, konkrétně Intel Core i7-8750H osmé generace (Coffee Lake), o standardním taktu 2,2 GHz, který lze zvýšit až na 3,9 GHz. K dispozici je volitelně buď 32, či 16 GB operační paměti DDR4 2666 MHz. O dostatečnou kapacitu úložiště se postará rychlý SSD disk M.2 NVMe PCIE o kapacitě až 512 GB, ke kterému lze navíc přidat i pevný 1TB SATA disk Seagate FireCuda. Systém chlazení HyperCool Pro pomáhá využít maximum výkonného procesoru i grafické karty. Rozšířená chladicí deska absorbuje teplo a rovnoměrně jej rozšiřuje, aby se zabránilo přehřívání systému a teplota součástek čipové sady nepřesáhla hranici 90 °C. Dva výkonné 12V ventilátory poskytují větší průtok a zvýšený tlak vzduchu pro chlazení CPU a GPU a odvádějí horký vzduch. Běžná konstrukce víka notebooku by mohla blokovat proudění vzduchu ven z šasi, což by mohlo v kritických situacích vést k přehřátí systému. Patentované lichoběžníkové víko použité u Strix SCAR II zlepšilo tepelnou účinnost až o 27 % oproti tradičním konstrukcím.

Herní klávesnice s technologií HyperStrike Pro

Strix SCAR II je vybaven herní klávesnicí s technologií HyperStrike Pro, která okamžitě reaguje na příkazy. Nabízí čtyři klávesové zkratky, čtyři zóny přizpůsobitelného RGB podsvícení kompatibilního s technologií ROG Aura Sync a ergonomicky navržené klávesy s 0,25mm zakřivením. Technologie ROG Overstroke umožňuje dřívější reakci kláves a má delší aktivní zónu stisku pro jejich rychlé, přesné a snadné stisknutí. Na klávesnici je záměrně zvýrazněna skupina WASD s průhlednými kryty kláves a technologií N-key rollover. Klávesnice garantuje životnost až 20 milionů stisků jednotlivých kláves.

Technologie ROG RangeBoost pro eliminaci hluchých míst

Patentovaná technologie ROG RangeBoost využívá kombinaci čtyř antén, umístěných v přední a zadní části notebooku. Speciální algoritmus neustále skenuje a vybírá optimální dvojici antén pro pokrytí všech hluchých bodů. Díky tomu zvládne notebook pokrýt o 30 % větší plochu než s běžnou anténou. Nejnovější standard Wi-Fi 802.11ac Wave 2 poskytuje rychlosti až 1,7 GB/s, tedy dvakrát vyšší než 802.11ac 2×2 a 12x vyšší než standard 802.11b/g/n.

Čistší a hlasitější zvuk díky inteligentním zesilovačům

Notebooky ROG Strix SCAR II nabízejí technologii inteligentních zesilovačů, jež monitoruje výstup zvuku a provádí úpravy v reálném čase. Výsledný zvuk má díky tomu zvýšený dynamický rozsah a hlubší basy. Nástroj Sonic Studio III poskytuje kvalitní herní zvuk, prostorový zvuk pro sluchátka, stejně jako vylepšené streamování a záznam zvuku pro čistý přenos hlasu a redukci okolního šumu.

Nový přírůstek do rodiny notebooků Lenovo Legion: Lenovo Legion Y740

Lenovo Legion Y740: nejlepší herní grafika ve stylovém provedení. Nový přírůstek do rodiny notebooků Lenovo Legion na první pohled vypadá jako stylový pracovní stroj. Když se ale podíváte pozorněji, zjistíte, jak velký potenciál se skrývá pod jeho celohliníkovým šasi. Se svým výkonným hardwarem 15,6palcový Lenovo Legion Y740 přímo vybízí ke spuštění nejnovějších herních titulů.

Kromě čistého provedení zaujme Lenovo Legion Y740 hned zkraje 15,6palcovým displejem s rozlišením FHD (1920 x 1080 px) a výrazně tenčími rámečky než v předchozí generaci. Kombinace IPS technologie, obnovovací frekvence až 144 Hz a jasu o síle až 500 nitů se pak postará o jasný obraz a živé barvy. Uživatele, kteří chtějí ještě vylepšit zážitek z přehrávání videa, pak potěší volitelná technologie NVIDIA G-SYNC a podpora Dolby Vision HDR.

Nový přírůstek do rodiny notebooků Lenovo Legion: Lenovo Legion Y740
Nový přírůstek do rodiny notebooků Lenovo Legion: Lenovo Legion Y740

Co Legion Y740 může rozhodně nabídnout

Avšak nejen vizuální stránkou živ je člověk. Hráči potřebují především výkon, a ten jim Legion Y740 rozhodně může nabídnout. Více než solidní základ pro hry poskytuje spojení 8. generace procesorů Intel Core H spolu s Windows 10 a grafickou kartou až NVIDIA GeForce RTX 2070 s designem Max-Q. Rychlou odezvu při jakékoliv činnosti dále podpoří velmi rychlé PCIe NVMe úložiště s kapacitou až 512 GB doplněné o až 2TB HDD disk.

Lenovo Legion Y740 také přináší až 32GB RAM DDR4 s frekvencí 2666 MHz nebo podporu 3200MHz operační paměti. O optimální chlazení se pak postará dvoukanálový systém chlazení notebooku.

Protože detaily tvoří celek, je Lenovo Legion Y740 vybaven také celou řadou prvků pro ještě lepší herní zážitek. Ať už se jedná o zvukový panel Dolby Atmos pro hraní her s integrovaným subwooferem a technologií Smart AMP, plnohodnotnou klávesnici se 100% anti-ghostingem a RGB podsvícením, nebo o panel se zadními porty pro připojení herních periferií. Notebook Lenovo Legion Y740 bude ve svém 15palcovém provedení na našem trhu dostupný od 46 989 včetně DPH.

Laboratoř Nadace Vodafone rozdělí 1,5 mil. na sociální projekty napříč Českem

Laboratoř Nadace Vodafone rozdělí 1 500 000 Kč na sociální projekty napříč Českem. Startupový program Laboratoř Nadace Vodafone, který pomáhá realizovat nápady spojující technologie a sociální inovace, vyráží hledat nové projekty do 8 měst. Cílem je najít nadějné týmy s originálními nápady, které získají intenzivní kurz podnikatelských dovedností a deset z nich i 150 000 Kč. Uzávěrka přihlášek je 31.3.2019.

Do Laboratoře se mohou se svými projekty hlásit nestátní neziskové organizace, sociální podnikatelé nebo jednotlivci či neformální týmy. Během 9měsíčního programu jim zkušení mentoři pomohou s finančním i projektovým plánem, testováním produktu i jeho uvedením na trh a komunikací. Týmy se taky představí investorům.

Laboratoř Nadace Vodafone rozdělí 1,5 mil. na sociální projekty napříč Českem
Laboratoř Nadace Vodafone rozdělí 1,5 mil. na sociální projekty napříč Českem

V dubnu startujeme do posledního ročníku, který bude spolufinancovaný z Evropského sociálního fondu. V programu bychom chtěli pokračovat dál, jelikož si v komunitě neziskového sektoru a sociálních startupů vybudoval jméno a má za sebou skvělé výsledky. V této délce a rozsahu ale už po roce 2020 asi pokračovat nebudeme. Pokud tedy někdo o Laboratoři uvažuje, doporučuji to neodkládat,“ říká Adriana Dergam, místopředsedkyně správní rady Nadace Vodafone.

Za posledních 6 let prošlo Laboratoří Nadace Vodafone přes 50 projektů a polovina z nich stále funguje. Jedním ze tří, které expandovaly i do zahraničí, je aplikace Záchranka s 800 000 registrovanými uživateli, která kromě ČR funguje i v Rakousku a na slovenských horách. Na růžových Rekolech se jezdí už v 8 městech, přes portál Darujme.cz prošly v roce 2017 dary v hodnotě 51 milionů korun a třeba individuálního trenéra čtení – aplikaci Včelka – používá desetina českých škol.

Z posledního ukončeného ročníku vzešla například aplikace na odvykání kouření AdiQuit, průvodce pro neslyšící cestovatele Deaf Travel, nebo aplikace Echo, která ve spolupráci s Policií ČR zapojí do pátrání po pohřešovaných dětech širokou veřejnost.

Laboratoř Nadace Vodafone nás propojila s množstvím velmi schopných mentorů, kteří realizaci projektu značně urychlili,“ vzpomíná Martin Kaiser, autor aplikace ECHO, která se aktuálně testuje.

Cílem Nadace Vodafone je, aby na konci programu každý tým vytvořil produkt pro minimálně 1 000 koncových uživatelů, kterým zjednoduší, vylepší nebo jinak zkvalitní život.

Víme, že v regionech je spousta nápaditých lidí či aktivních organizací. Ve spolupráci s našimi partnery, kterými jsou inovační centra či univerzity, chceme ty projekty najít a rozvinout je,“ upřesňuje Jan Bízik, koordinátor Laboratoře Nadace Vodafone.

Své záměry mohou organizace a jednotlivci v následujících termínech a městech konzultovat přímo s manažery programu Laboratoř: Ústí nad Labem (ICUK, 30. 1.), Liberec (Lipo.ink, 4. 2.), Karlovy Vary (14. 2.), Plzeň (BIC, 20. 2.), Hradec Králové (27. 2.), Ostrava (6. 3.), Zlín (14. 3.) a Brno (21. 3.). Aktuální místa konání zveřejníme na sociálních sítích.

Mobilní aplikace Echo je propojena s policejní databází pohřešovaných dětí

ECHO. Inspirace. S nápadem na využití moderních technologií při pátrání po pohřešovaných dětech přišla dvojice policistů Martin Kaiser a Petr Bureš. První hodiny od zmizení jsou totiž klíčové a s každou další minutou šance na nalezení výrazně klesá. „V dnešní době, kdy má prakticky každý člověk u sebe mobilní telefon, aplikace zapojí do pátrání veřejnost, a to od samého začátku, kdy je to naprosto zásadní,“ říká Martin Kaiser, jeden z autorů projektu.

Mobilní aplikace Echo je propojena s policejní databází pohřešovaných dětí. „Uživatel dostane v reálném čase informaci o konkrétním ztraceném dítěti a může jedním kliknutím zavolat Policii ČR,“ doplňuje Petr Bureš. Uživatelé aplikace se tak dozví o každém dítěti v ohrožení v okamžiku, kdy Policie ČR vloží nový případ do databáze, a nikoliv například až u večerních zpráv. Oficiálními partnery neziskové organizace Aplikace Echo jsou Ministerstvo vnitra a Policie ČR. Pětičlenný tým projekt začal realizovat v rámci Laboratoře Nadace Vodafone.

Mobilní aplikace Echo je propojena s policejní databází pohřešovaných dětí
Mobilní aplikace Echo je propojena s policejní databází pohřešovaných dětí

Podpora Laboratoře Nadace Vodafone

Laboratoř Nadace Vodafone poskytla projektu během 9měsíčního programu mentoring, odborná školení, PR i finanční podporu. „Velkým přínosem pro nás byly konzultace s hlavním mentorem, který nám pomohl ujasnit si, kam chceme projekt směřovat,“ vzpomíná Martin Kaiser. Po skončení programu Laboratoře autoři projektu s Nadací Vodafone dále spolupracovali. Velkou pomocí byla také mediální podpora Nadace Vodafone, díky které byl projekt zmiňován v českých médiích.

Aktuální stav

Vývojáři z firmy Blueberry, se kterou Aplikace Echo spolupracuje, již dokončili vývoj a v současné době probíhá testování aplikace. Spuštění je plánováno v prvním čtvrtletí 2019. Současně s uvedením aplikace do českého prostředí autoři projektu prezentují svůj nápad i policejním odborníkům v okolních zemích, a to prostřednictvím evropské platformy Amber Alert. Cílem je projekt rozšířit i za hranice Česka, aby byl ještě efektivnější.

O Nadaci Vodafone

Nadace Vodafone byla založena v roce 2006, jejím zřizovatelem je společnost Vodafone Czech Republic, a. s. Je spolufinancovaná skupinou Vodafone (Vodafone Group) a společností Vodafone Czech Republic, a. s. Od doby svého založení Nadace Vodafone rozdělila více než 180 milionů korun a podpořila na 500 projektů, čímž se dostala na přední místa v hodnocení firemních nadací. Patří mezi nejdůležitější podporovatele a investory do technologických inovací, které mají pozitivní dopad na společnost.